از رانندگان شرکت‎های تاکسی اینترنتی از تاثیر سهمیه‎بندی بنزین بر زندگی‌شان پرسیده‌ایم

سوخت آفلاین، سوخت و سوز آنلاین‌

آن زمان که بنزین سهمیه‎بندی شد، مدیران دولتی از گران نشدن کالاها گفتند، از این که مشکلی برای شرکت‏های تاکسیرانی اینترنتی پیش نمی‏آید و کرایه ماشین‎ها هم گران نمی‎شود. چند روز بعد اما ورق برگشت. کرایه‌ها گران شد و حتی راننده‏ها هم از مشکلات بنزینی‏شان گفتند. این روزها سوار هر تاکسی آنلاین که می‎‏شوی، راننده‎ها، از سوختی که با نرخ آزاد در گلوی باک بنزینشان ریخته‎اند، می‎گویند. مشکلات بنزینی آنها، کار را به جایی رساند که تصمیم به اعتصاب و اعتراض گرفتند. اعتراضی که البته به جایی نرسید. چند روز پیش اما مدیرعامل یکی از شرکت‎ها از اختصاص سهمیه بنزین برای راننده‏هایش گفت. این راهکار اما درد بی بنزینی راننده‎ها را حل نکرده؛ سهمیه بنزین به بسیاری از راننده‎ها تعلق نگرفته است. این روزها، بسیاری از راننده‎های تاکسی‎های اینترنتی در دست‎انداز سهمیه‎بندی بنزین با افت و خیز می‏رانند.
کد خبر: ۱۲۴۲۵۷۸

باید بیشتر کار کنم
حسن موسوی، 30 ساله، راننده اسنپ
بعد از سهمیه‏بندی بنزین، شرایط کاری من کاملا تغییر کرده است. رانندگی در اسنپ شغل دوم من است و اگر قبل از سهمیه‎بندی بنزین تا ساعت 4 یا 5 بعدازظهر کار می‏کردم، حالا باید تا ساعت 10 شب کار کنم. این هم به این دلیل است که باید هزینه بنزین آزادی که می‏زنم، تامین شود. برخلاف آنچه مدیرعامل اسنپ گفته، سهمیه‏ بنزین به من و دیگر همکارانم داده نشده است.
مدیرعامل اسنپ گفته که به صورت پیمایشی، سهمیه بنزین در اختیار رانندگان قرار می‏گیرد. شرکت، سهمیه‏بندی را به صورت مابه‏التفاوت حساب می‎کند. اگر راننده‎ای باک بنزینش را با 60 لیتر بنزین آزاد، پرکند، شرکت مابه‏‌التفاوت 30 هزار تومانی به او پرداخت می‌کند. این سهمیه‏بندی تنها یک بار و در روزهای ابتدایی به من پرداخت شده است. بعد از آن دیگر مابه‏التفاوتی دریافت نکردم. یک بار که امیدوار بودم مابه‌التفاوت در اعتبارم باشد، به جایگاه سوخت رفتم ولی دست از پا درازتر برگشتم و مجبور شدم هزینه بنزین آزاد را خودم پرداخت کنم. هرچند که اسنپ هر روز، به ما اعلام می‎کند که تا 48 ساعت آینده مابه‎التفاوت را پرداخت می‏کنیم، اما تا به حال این مابه‌التفاوت برای من واریز نشده است. آخرین خبری که درباره پرداخت مابه‎‌التفاوت شنیدم، پرداخت هفتگی آن بود؛ تصمیمی که شرکت به خاطر کاهش بار مالی گرفته که گویا اجرایی شدن آن زمانبر است.


مسافرها کم شدند
پدرام هاشمی، 25 ساله، راننده اسنپ و تپسی
من در هر دو شرکت تاکسیرانی اسنپ و تپسی کار می‎کنم. اولین نکته‎ای که در روزهای اول با آن مواجه شدم، کاهش تعداد مسافران بود. تعداد مسافران تپسی تغییری نکرده اما تعداد مسافران اسنپ در آن زمانی که من کار می‏کنم، یعنی شب‎ها، به شدت کاهش پیدا کرده است. اگر من هر دو سامانه را باز کنم، در نیم ساعت، اسنپ به من دو مسافر و تپسی سه تا چهار مسافر پیشنهاد می‎دهد، اتفاقی که قبلاً نمی‌افتاد و آن به این دلیل است که اسنپ و تپسی هر دو، قیمت‎ها را تغییر داده‎اند. اسنپ بدون این که به ما بگوید، حدود 13 تا 14 هزار تومان افزایش قیمت داشته است، حال این که تپسی ابتدا، کمیسیونی که قبلا 10 درصد بود را تغییر داد و به 15 درصد رساند و بعد از آن این کمیسیون را تغییر داد و دوباره به 10 درصد برگرداند؛ بعد از آن اما حدود دو تا سه هزار تومان کرایه‎ها را افزایش داد. مسافرانم از این افزایش هزینه‎ها گلایه دارند؛ از این که تفاوت قیمتی بین تپسی و اسنپ خیلی زیاد است.
مشکلات اما به اینجا ختم نمی‎شود. در روزهای اولی که سهمیه‎بندی بنزین اعمال شد، تپسی اعلام کرد که برای راننده‎هایش سهمیه بنزین در نظر گرفته است؛ داستان این سهمیه اما کمی پیچیده است. به ازای هر صد کیلومتری که می‎رانیم، هفت لیتر به ما سهمیه می‏دهند که معادل ده هزار تومان است و همین میزان هم به حساب ما پرداخت می‏شود. این میزان سهمیه اما در درازمدت به درد ما نمی‎خورد. موضوع اینجاست که اغلب راننده‌های اسنپ و تپسی به عنوان شغل دوم در این شرکت‎ها، مشغول به کار هستند. اسنپ حتی این سهمیه را هم در نظر نگرفته است؛ حداقل تا به حال، به من سهمیه نداده است.
نکته دیگری که بعد از سهمیه‏بندی بنزین به وجود آمد، تغییر کمیسیون‎های شرکت‎ها بود. اسنپ کمیسیون‎ها را به کلی تغییر داد. دو سه سالی بود که کمیسیون اسنپ 13 درصد بود، بعد از آن به 15درصد رسید و بعد از سهمیه‎بندی هم کمیسیون‌ها 17 درصد شده است. البته چون اسنپ افزایش کرایه هم داشته، این کمیسیون باز هم به‌صرفه است. تا قبل از سهمیه‎بندی بنزین، من روزانه 150هزار تا 160 هزار تومان کار می‏کردم که بعد از کسر بنزین، روزانه به حدود صد هزار تومان درآمد برایم باقی می‏ماند. حالا اما بعد از سهمیه‎بندی بنزین، تقریبا 70 هزار تومان برایم می‏ماند. من دانشجو هستم و به این درآمد روزانه هم نیاز دارم.



بنزین آزاد می‏زنم
فرهاد کوهی، 39 ساله، راننده اسنپ
سهمیه بنزینی که قرار بود به راننده‎های اسنپ تعلق بگیرد، به من و همکارانی که با آنها در ارتباطم، تعلق نگرفته است. شرکت قول مساعد داده هزینه بنزینی را که آزاد و در طول سفر در باک خودرو می‎ریزیم، پرداخت کند؛ تا به حال اما پولی برای من و همکاران دیگرم واریز نشده است. همکارانم این مساله را با شرکت درمیان گذاشته‎ و آنها هم قول مساعد داده‎اند تا مشکلات را حل کنند؛ اما عملکردی که خیال من و همکارانم را راحت کند، هنوز از طرف شرکت ندیده‏ایم. بعد از سهمیه‎بندی بنزین، مصرف بنزین آزادم افزایش پیدا کرده است؛ بنابراین برای این که برای یک روز کاری، درآمدم را زیاد کنم، باید بیشتر برانم. قبل از سهمیه‎بندی بنزین، روزانه صد تا 150 هزار تومان درآمد داشتم؛ حالا اما 60هزار تومان از درآمد روزانه‏ام کاهش پیدا کرده است. اگر بیشتر کار نکنم، نمی‎توانم آخر ماه قسط‎هایم را پرداخت کنم.


قسط، وام، بنزین
علی‎رضا یعقوبی، 36 ساله، راننده اسنپ
بعد از سهمیه‏بندی بنزین، تنها سه روز توانستم کار کنم. تمام 60 لیتر سهمیه‎ای که داشتم، در این زمان سوخت شد و رفت. برای اسنپ روزی 20 لیتر سوخت می‎‏سوزانم. اسنپ به من سهمیه بنزین نداد، حداقل در آن زمانی که راننده بودم بنزین نداشتم، ولی کار کردن در آن سه روز هم سخت بود. من در محدوده طرح ترافیک کار می‎‏کنم، بنابراین روزانه 50 هزار تومان طرح ترافیک می‏خریدم. باید 250 تا 300هزار تومان کار می‏کردم تا چیزی برایم باقی می‌ماند. این یعنی با بنزین آزاد کار کردن در منطقه طرح ترافیک برای من سودی ندارد. باید سهم شهرداری و شرکت را هم پرداخت می‏کردم به اضافه این که بنزین آزاد هم می‏زدم. به خاطر همین هم از این کار بیرون آمدم و حالا در ساختمان و به عنوان کارگر کار می‏کنم. هر زمانی که سهمیه بنزین به من تعلق بگیرد، دوباره به اسنپ برمی‏گردم. در زمانی که راننده بودم، شرکت، هزینه حدود 20 لیتر بنزین را به عنوان کمک هزینه سوخت، برایم درنظر گرفته بود اما زمانی که از اسنپ بیرون آمدم، متوجه شدم حدود 50 هزار تومان، به اسنپ بدهکارم. آن زمان، متوجه شدم این کمک سوخت، درواقع در قالب وام بوده است، حالا هر روز از حسابم، 5000 تومان کسر می‎شود تا وامی را که قبلا گرفته بودم، پرداخت کنم.



مسافر کم، کرایه کمتر
جعفر کرابی، 32 ساله، راننده تپسی
به عنوان شغل دوم در شرکت تپسی کار می‎کنم. شرکتی که در آن کارمندم، حقوق‎ها را به موقع پرداخت نمی‎کند، بنابراین مجبورم بیشتر تلاش کنم. بعد از سهمیه‎بندی بنزین اما همه چیز تغییر کرده است. سهمیه بنزین ماشین خودم، خیلی زود تمام شد و به ناچار از کارت سوخت برادرم استفاده می‎‏کنم. قرار بود که تپسی بر اساس پیمایش، یعنی در هر صد کیلومتر، سهمیه هفت لیتری به ما بدهد، اتفاقی که حداقل برای من نیفتاده است. مشکل دیگری که بعد از سهمیه‎بندی به وجود آمده، این است در ساعاتی که کمتر مسافر وجود دارد، مانند ساعاتی از صبح و ظهر، تپسی، کرایه اتومبیل‎ها را کاهش می‏دهد. مسیری که تا دیروز 30 هزار تومان بود، حالا 20 هزار تومان شده است. این تصمیم هم به خاطر این است که بعد از سهمیه‎بندی، تعداد مسافرین، در ساعاتی از روز کاهش پیدا کرده است. قبل از سهمیه‎بندی بنزین، روزانه صدهزار تومان درآمد داشتم. 30 هزار تومان از این میزان درآمد، برای بنزین صرف می‎شد. آن زمان، درآمدم روزانه 70 هزار تومان بود. حالا اما درآمدم کمتر شده است. بعد از سهمیه‎بندی، اگر صد هزار تومان درآمد داشته باشم، تنها 30 تا 40 هزار تومان برایم باقی می‎ماند و بقیه برای بنزین هزینه می‎شود. این میزان درآمد با توجه به استهلاک ماشین خیلی پایین است و تنها برای خریدهای روزانه، این که بتوانم برای خانواده‎ام نان بخرم، کفایت می‎کند.

لیلا شوقی

جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها