عارضه جراحی؛ آیا در کوچه‌ای بن‌بست گرفتار شده‌ایم؟

اگر خطر بروز عارضه جراحی را باور داشته باشیم و با دید صحیح و واقع‌بینانه وارد میدان نبرد با بیماری شویم، طبیعتا آگاهیم در مراحلی از درمان، ممکن است دچار مشکل یا حتی غلبه مقطعی بیماری بر بیمار و کادر درمان شویم.
کد خبر: ۱۲۴۱۰۵۷

در این صورت اگر اختلالی در روند درمان و جراحی رخ دهد، حیران و غافلگیر نخواهیم شد، چرا که می‌دانیم حتی با تمام تلاش‌ها و اقدامات درمانی کاملا صحیح و حتی بدون هیچ قصوری از سوی کادر درمان، ممکن است اتفاقات پیش‌بینی نشده‌ای رخ دهد و مسیر را ناهموار کند.
عارضه جراحی یعنی ایجاد آسیب عصبی، عفونت، آمبولی ریه، مشکلات قلبی، خونریزی و حتی عدم نتیجه بخش بودن عمل جراحی و ممکن است در هرعملی از دیسک کمر و گردن تا شکستگی‌های ستون فقرات و تومورهای مغز و ستون فقرات و ضایعات عروقی رخ دهد و هم برای بیمار و هم برای جراح بسیار ناگوار و دردسرساز خواهند بود.
اما اگر این اتفاق رخ داد چه باید کرد؟ درمان شکست خورده؟ بیماری فائق آمده و باید تسلیم شد؟ وارد بن بستی شده‌ایم و به‌زودی بیماری، ما را از پای درخواهد آورد؟ پاسخ این سوالات قطعا منفی است. گرچه حقیقت این است که در ابتدا عارضه جراحی از ما چند قدم جلوتر است و برای رسیدن و غلبه بر آن باید تلاش و دقت مضاعف داشت، اما از سوی دیگر بسیاری از عوارض جراحی قابل کنترل است به‌گونه‌ای که گویی هرگز رخ نداده‌اند!
اگر قبل از عمل در مورد خطرات آن با جراح خود صحبت کرده باشید در زمان رخ‌دادن عارضه بهت زده نمی‌شوید و به جای آن در پی حل عارضه خواهید بود. اول این‌که بدانید در این صورت هیچ‌کس بیش از پزشکتان نگران و دلسوز شما برای رهایی از این مشکل نخواهد بود؛ پس به او اعتماد کنید، در مورد اتفاق رخ داده بپرسید تا اطلاعاتی به‌دست آورید و آگاه شوید چه کمکی از دست شما و همراهانتان ساخته است زیرا همراهی بیمار و خانواده او مهم‌ترین عامل در کنترل عارضه جراحی است. شما حتی می‌توانید با پزشکان حاذق و مورد اعتماد و خیراندیش مشورت کنید. در این زمان به جای جست‌وجو برای یافتن مقصر، که بعدها هم قابل انجام است و به جای توجه به صحبت‌های ناامیدکننده و تحریک‌آمیز برخی اطرافیان و حتی پرسنل درمانی که حس شکست و تسلیم در برابر بیماری را القا می‌کنند و مانع آرامش و تمرکز شما و پزشکتان می‌شوند، واقع‌بینانه برای به نتیجه رسیدن تلاش‌ها در این لحظات حساس با پزشک خود همراه شوید و دری در انتهای این کوچه بن بست به سوی سلامت بگشایید.

دکتر علیرضا طبیب خویی

جراح مغز ‌و ‌اعصاب

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها