اوایل مهر 1398 خبری در رسانه‌های کشور منتشر شد مبنی بر آن که در برخی از مرغداری‌های صنعتی کشور ماده مخدر تریاک را در آب حل کرده و به مرغ‌های گوشتی می‌خورانند تا از بروز بیماری‌های طیور پیشگیری کرده یا سبب درمان مرغ‌های بیمار شود.
کد خبر: ۱۲۳۷۴۹۱

متعاقباً رئیس سازمان دامپزشکی کل کشور طی مصاحبه‌ای اعلام کرد گرچه ممکن است به‌ندرت تریاک در برخی از مرغداری‌های کشور استفاده شود، اما عمومیت ندارد. به هر حال این موضوع به سرعت تاثیر منفی خود را بر افکار عمومی گذاشت و در عرض چند روز فضای مجازی مملو از بازنشر این ماجرا به همراه کاریکاتورهای مرتبط و طنازی‌های کاربران شد و البته عده زیادی از مردم نیز نگران سلامت و ایمنی گوشت مرغ مصرفی خود شدند.
ماده مخدر تریاک قیمت زیادی دارد و لذا استفاده از آن برای درمان یک مرغ که قیمت چندانی ندارد، اساسا مقرون به صرفه نیست. از طرفی دامپزشکان شاغل در صنعت طیور چنین امری را محتمل نمی‌دانند گرچه به ندرت ممکن است اتفاق بیفتد.
برخی به غلط خواص درمانی اعجاب انگیزی را به تریاک نسبت می‌دهند که البته از نظر متخصصان صحت علمی ندارد. حتی طبق اعلام دانشمندان، استعمال تریاک خطر ابتلا به سرطان مری را افزایش می‌دهد که این موضوع در آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان نیز به ثبت رسیده است. گفته شده در برخی از نواحی کشور گاهی تریاک را با هدف درمان اسهال به کودکان می‌خورانند که کاری بسیار اشتباه و خطرناک است.
ماده موثره تریاک از دسته اپیوئیدهاست که در صنایع دارویی به‌عنوان آرامبخش کاربرد دارد و اثر درمانی مشخصی ندارد. بنابراین استفاده از تریاک در مرغداری‌ها قادر به درمان بیماری نبوده و فقط شاید علائم بیماری را تا مدتی مخفی کند. در این رابطه ارائه آگاهی‌های لازم و آموزش صحیح به پرورش دهندگان مرغ‌های گوشتی ضروری است.
به‌طور خلاصه می‌توان نتیجه گرفت، ماجرای استفاده از تریاک در مرغداری‌های گوشتی کشور چندان جدی نبوده و نمی‌تواند تهدیدی برای سلامت غذای مصرف‌کنندگان به‌شمار آید، زیرا بر فرض انجام این‌کار نیز باید دانست تریاک پس از ورود به بدن مرغ متابولیزه شده و بنابراین احتمال وجود باقیمانده تریاک در گوشت مرغ بسیار اندک است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها