کلاهبرداران به پیامک‌های بانک هم رحم نمی‌کنند

شگرد عجیب کلاهبرداران پیامکی

از صبح که به فروشگاه رفته بود، جز چند مشتری که تک و توک خرید ارزان قیمت کرده بودند، دشت زیادی نکرده بود.
کد خبر: ۱۲۳۷۰۷۳

کار و کاسبی آن روزش تقریبا هیچ فرقی با مگس‌پرانی نداشت. تا مشتری بیاید و خرید کند، کلی طول می‌کشید. البته مغازه خالی از مشتری هم نبود، اما خیلی‌های‌شان وقتی می‌آمدند، نگاهی به اجناس و قیمت‌های‌شان می‌کردند و بعد راهشان را می‌کشیدند و می‌رفتند. بعضی مشتری‌ها هم از فروشگاهش خرید اینترنتی داشتند، اما آنقدر دندانگیر نبود که دلش به پولش خوش باشد. تا نزدیکی‌های ظهر این وضعیت ادامه داشت. انگار آن روز، روز بهنام نبود و قرار نبود پولی‌گیرش بیاید.
ساعت 2 بعداز ظهر که شد، غذایش را گرم کرد و خورد و دوباره منتظر مشتری ماند. باز همان روال صبح تکرار شد. مشتری‌ها می‌آمدند، نگاهی گذرا می‌کردند و می‌رفتند. ساعت پنج بعداز ظهر بود که متوجه چند خرید رقم درشت اینترنتی از فروشگاهش شد. با چشم‌هایی درشت شده از حیرت زل‌زده بود به خریدهایی که هر چند دقیقه یک‌بار، توسط آن مشتری ناشناس انجام می‌شد.
20 دقیقه گذشته بود و مشتری ناشناس و ظاهرا بسیار پولدار، روی اجناس موردنظرش کلیک و آن را خریداری می‌کرد. او اولین مشتری اینترنتی نبود که این‌طور خرید می‌کرد. بارها مشتریانی بودند که خرید اینرتنتی می‌کردند، اما در نیمه راه اغلب خریدهای‌شان را پس می‌دادند. این‌بار هم بهنام منتظر انصراف مشتری از خریدهایش بود، اما برخلاف انتظارش، مشتری هرچه جلوتر می‌رفت، خریدهای بیشتری انجام می‌داد.
نقشه شوم برای خرید اینترنتی
در حالی‌که بهنام احتمال می‌داد تا دقایقی دیگر قرار است پول چاق و چله‌ای به حسابش واریز شود و می‌تواند چک‌هایش را به‌موقع پاس کند، همچنان در انتظار پایان خریدهای مشتری ناشناس بود. مشتری مرموز و بی‌نام و بی‌نشان، اما برنامه دیگری برای بهنام و دو فروشگاه اینترنتی دیگر داشت و صاحبان هیچ‌کدام از فروشگاه‌ها از دیگری خبر نداشت.
مشتری مرموز، همان خریدهای اینترنتی که از فروشگاه بهنام داشت، همان‌ها را از دو فروشگاه، در دو شهر دیگر هم با کمک دو همدست دیگرش انجام داد. هر سه خیال‌شان از همه چیز راحت بود و هیچ نگرانی نداشتند. به خیال خودشان، همه چیز طبق برنامه و نقشه قبلی پیش می‌رفت و هیچ‌کس به آنها دسترسی نداشت.
اما از آن طرف، سه فروشنده فروشگاه اینترنتی خوشحال و سرمست از خریدهای انجام شده توسط مشتری‌های ناشناس، منتظر واریز وجه به حساب‌های بانکی‌شان بودند تا یکی از بهترین روزهای زندگی‌شان را با دشتی که کرده بودند، جشن بگیرند.
حالا زمان واریز پول به حساب فروشنده‌ها بود تا پس از ارسال فیش واریز، فروشندگان اجناس خریداری شده را به آدرس خریداران ارسال کنند. هر سه خریدار، با دستگاه‌های الکترونیکی خاصی که در اختیار داشتند، طوری برنامه‌ریزی کردند که پیامک واریز وجه به فروشندگان ارسال شود.
سه فروشنده مدتی بعد، پیامک واریز وجه به حساب‌های بانکی‌شان به گوشی‌های تلفن همراه‌شان آمد و بعد از آن، اجناس خریداری شده توسط مشتریان اینترنتی پولدار را به آدرس پستی‌شان فرستادند.
پس از ارسال اجناس، فروشندگان، حساب‌های بانکی‌شان را بررسی کردند تا رقم واریزی را مشاهده کنند، اما رقمی که می‌دیدند با آنچه انتظارش را داشتند، زمین تا آسمان فرق داشت. رقم‌ها طوری بود که انگار هیچ خرید و فروشی انجام نشده بود. یکی از فروشنده‌ها که باورش نمی‌شد کلاهی به این گشادی به سرش رفته باشد، به بانک مراجعه کرد و ماجرا را برای آنان توضیح داد. آنها نیز گفتند احتمالا با یک کلاهبردار حرفه‌ای وارد معامله شده‌اند و بهتر است برای پیگیری هرچه سریع‌تر ماجرا به پلیس فتا مراجعه کنند.
مرد فروشنده که میلیون‌ها تومان کالای گرانقیمت بی‌زبان را به‌راحتی در اختیار کلاهبرداران حرفه‌ای قرار داده بود، به پلیس فتا مراجعه کرد و موضوع را با افسرکارشناس در میان گذاشت. پس از بررسی این کلاهبرداری توسط پلیس فتا، متهمان دستگیر و تحویل قانون شدند.

کلاهبرداری با ارسال پیامک‌های جعلی
سرهنگ محمد اقبالی، رئیس پلیس فتای استان البرز با اشاره به کلاهبرداری‌های پیامکی گفت: طی رصد فنی، اشخاصی در سطح شهرستان ساوجبلاغ با جست‌وجو در کانال‌های فروش اجناس در شبکه‌های اجتماعی و خرید آنها که با ارسال پیامک جعلی واریز بانک برای فروشنده همراه بود، اقدام به کلاهبرداری از شهروندان می‌کردندکه موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت.
پس از تشکیل پرونده مقدماتی و با هماهنگی دادستان شهرستان ساوجبلاغ، گروهی از ماموران پلیس فتا با اعزام به اداره پست شهرستان، زن 20 ساله‌ای را که به اداره پست شهر هشتگرد مراجعه کرده بود و قصد تحویل گرفتن مرسوله پستی را داشت، شناسایی کردند. متهم پس از دریافت بسته پستی، دستگیر و همراه مرسوله به پلیس فتا انتقال داده شد. طی تحقیقات از متهمه مشخص شد این زن بیش از 20 فقره خرید اینترنتی انجام داده بود و با ارسال پیامک جعلی به فروشندگان اجناس در کانال‌های فضای مجازی این‌طور وانمود می‌کرد که مبالغ را به حساب فروشندگان واریز کرده است، در حالی که وی هیچ مبلغی به حساب فروشگاه‌های اینترنتی واریز نکرده بود.ضمن این‌که در بررسی محتویات گوشی متهم مشخص شد فرد دیگری با وی همدست بوده که او نیز در هشتگرد شناسایی و دستگیر شد.در ادامه رسیدگی به این پرونده، سه فروشگاه اینترنتی در استان‌های یزد، مشهد و رشت که متهمان از این فروشگاه‌ها خرید انجام داده و با ارسال تراکنش جعلی، وسایل را با نام جعلی از اداره پست دریافت می‌کردند، شناسایی شدند. با بررسی‌های به‌عمل آمده، سه نفر از شکات پرونده شناسایی شدند.
رئیس پلیس فتای استان البرز با هشدار به فروشندگان کالا گفت: از گردانندگان فروشگاه‌های اینترنتی تقاضا می‌کنیم درتبادلات مالی نهایت دقت را داشته باشند و تا اطمینان کامل واریز مبلغ به حساب‌شان، از ارسال محصولات به آدرس خریداران خود خودداری‌کنند. این کلاهبرداری به دو صورت انجام می‌شود. در نوع اول متهمان با استفاده از پنل‌های ارسال پیامک اقدام به ارسال پیامکی شبیه پیامک‌های بانک می‌کنند. در این پیامک‌ها مبلغ واریزی مساوی با مبلغ کلاهبرداری است اما فروشنده به مانده حساب توجه نمی‌کند.
اقبالی با اشاره به شگرد دوم کلاهبرداران گفت: در روش دوم، کلاهبرداران با مشتری بیرون قرار گذاشته و بعد از خرید رسید واریز پول از طریق نرم‌افزارها را نشان می‌دهند که جعلی است. فروشنده هم به تصور این‌که پیامک بانک قطع شده، کالا را تحویل می‌دهد. بعد از چند ساعت با گرفتن موجودی متوجه می‌شود چه کلاهی سرش رفته است. شهروندان در این مواقع اگر پیامک بانک ارسال نشد باید موجوی بگیرند و با اطمینان از واریز پول، کالا را تحویل دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها