یادداشت:

اولویت؛ تسهیل ازدواج جوانان

رهبر معظم انقلاب اسلامی پیش از این نیز بارها مخالفت خود را با ترویج مساله «چندهمسری» بیان کرده‌اند و صحبتی که دیروز در پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌ا...‌العظمی خامنه‌ای به نقل از ایشان منتشر شد، صحبت جدیدی نیست و آن چیزی است که از ایشان، رهبر جامعه اسلامی در شرایط کنونی جامعه انتظار می‌رفت.
کد خبر: ۱۲۳۷۰۵۱

از سوی دیگر وقتی از نظر تاریخی و مذهبی نیز به مساله چندهمسری نگاه می‌کنیم، به این نکته می‌رسیم که در جامعه اسلامی از زمان رسالت پیامبر اکرم(ص) همواره از سوی ایشان و سایر بزرگان دینی تاکید شده است که مردها می‌توانند «به شرط رعایت عدالت» چندهمسر اختیار کنند، بنابراین باید گفت مهم‌ترین ملاک برای جواز چندهمسری در اسلام این است که یک فرد بتواند در میان اعضای یک نهاد اجتماعی به نام خانواده از جمله همسران و فرزندان خود عدالت را برقرار کند.
این رعایت عدالت نکته‌ای است باریک‌تر از مو که چه از نظر احساسی و چه از نظر اقتصادی هر کسی نمی‌تواند از پس آن برآید. به‌خصوص که در شرایط امروز جامعه ما این کار بسیار دشوار به نظر می‌رسد، زیرا اکنون در کشور ما شرایط دشوار اقتصادی ایجاب می‌کند که افراد وقت بسیار زیادی را برای شغل و درگیری‌های امروز بیرون از منزل خود صرف کنند. بنابراین وقت بسیار اندکی برای مرد باقی می‌ماند که آن را به یک همسر خود اختصاص دهد که حال اگر تعداد همسران بیشتر شود، این وقت نیز کمتر می‌شود و خواه ناخواه زن به لحاظ روحی و عاطفی آسیب می‌بیند.
از سوی دیگر، در شرایط اقتصادی امروز، مردان بسیار کمی هستند که به لحاظ اقتصادی می‌توانند دو خانواده را تامین کنند، زیرا پر‌‌واضح است که درآمد قشر متوسط و ضعیف و حتی بخش بزرگی از قشر ثروتمند جامعه اجازه این کار را به مردان نمی‌دهد. بنابراین تعدد زوجات به لحاظ اقتصادی فقط برای مردانی ممکن است که از وسعت اقتصادی برخوردار باشند.
حال اگر این افراد ثروتمند قصد دارند برای جلوگیری از فساد در جامعه به ازدواج مجدد دست بزنند، بهتر است که به جای این کار، بخشی از ثروت خود را در جهت تسهیل ازدواج جوانان اختصاص دهند و به این شکل به سلامت اخلاقی جامعه کمک کنند، زیرا وقتی در کنار دختران مجرد، پسران مجرد نیز شرایط ازدواج را پیدا کنند، در این حالت است که زمینه فساد در جامعه کمتر می‌شود، نه در حالتی که دختران مجرد اسیر مردان متاهل هوسباز شوند.

دکتر حسن حسینی

جامعه‌شناس و عضو هیات‌علمی دانشگاه تهران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها