دنیای علمی امروزه بیش از گذشته وابسته به ارتباطات بین‌المللی و یکپارچگی و تبادل اطلاعات و دانش در سطح جهانی است. شکل‌گیری جایزه‌های بزرگ علمی مانند جایزه نوبل، فیلدز، اینشتین و بسیاری جوایز و نشان‌های افتخار دیگر از سوی انجمن‌های بزرگ علمی و حاکمیت‌ها نیز بر همین اساس شکل گرفته و رو به افزایش است. در کشور ما نیز با توجه به اهمیت توسعه علم و برقراری ارتباط مؤثر میان دانشمندان داخلی و همتایان آنها در سایر کشورها در دهه‌های اخیر، جوایز بین‌المللی مهمی فعالیت خود را آغاز کرده‌ و توانسته به خوبی جای خود را میان مجامع علمی و دانشمندان حوزه‌های گوناگون علوم و فناوری باز کند. اعطای جایزه مصطفی(ص) در راستای تجلیل از دانشمندان برجسته جهان اسلام و زمینه‌سازی همکاری و توسعه علمی و فناوری میان کشورهای اسلامی در سال 1391 به تصویب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی رسید. این جایزه به صورت دوسالانه به دانشمندان و پژوهشگران برتر مسلمان اعطا می‌شود. امسال سومین دوره اعطای این جایزه در هفته جاری برگزار شد و دیروز 20 آبان 98، طی مراسمی در تالار وحدت تهران، از پنج برنده این دوره تجلیل و نشان مزین به نام پیامبر عظیم‌الشأن اسلام (ص) به آنها اعطا شد.
کد خبر: ۱۲۳۶۷۴۰

شاید به جرأت بتوان گفت که جایزه مصطفی‌(ص) مهم‌ترین رویداد بین‌المللی علمی در داخل کشور است که در طول سال‌های شکل‌گیری‌اش تلاش شده تصویر درست و شایسته‌ای از دانشمندان مسلمان و فضای علمی در کشورهای اسلامی به جهان ارائه کند. امسال نیز هفته جایزه مصطفی (ص) از ابتدای هفته با برگزاری میزگردها و نشست‌های علمی و همچنین بازدید مهمانان از مراکز علمی کشور و ارائه سخنرانی‌ها آغاز شد. نشست‌هایی که به گفته مدعوین و شرکت‌کنندگان فرصت‌ها و چشم‌اندازهای خوبی را برای تداوم همکاری بین‌المللی علمی میان پژوهشگران داخلی و دانشمندان و محققان مسلمان یا مقیم در سایر کشورهای اسلامی رقم زده است.
مراسم اهدای جوایز برندگان سومین جایزه مصطفی(ص) در روز چهارم این رویداد، روز گذشته (20 آبان 98) با حضور علی‌اکبر صالحی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی‌ اتمی، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و رئیس شورای سیاست‌گذاری جایزه مصطفی(ص)، دکتر حمید طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی و علیرضا مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی و حضور گسترده محققان و فعالان حوزه علم و فناوری در تالار وحدت تهران برگزار شد. با توجه به استقبال گسترده‌ای که مدعوین داخلی و خارجی برای شرکت در این مراسم داشتند می‌توان نتیجه گرفت دست‌اندرکاران این جایزه بین‌المللی حداقل تا اینجای مسیر توانسته‌اند تأثیرگذار قدم بردارند و توجه جامعه علمی را به خوبی به خود معطوف کنند.
دکتر سورنا ستاری، با اشاره به این‌که نیروی انسانی جوان می‌تواند رابطه علمی کشورهای اسلامی را شکوفا کند، در این مراسم بیان کرد: «تبادلات علمی میان کشورها مانند پل‌های استواری است که در توفان‌های بزرگ هم برقرار است. اینک زمان یادآوری دوره‌ای است که دانشمندان بلاد اسلامی جان جهان را تازه کردند و آنچه را آموختند به تساوی تقسیم کردند. پیشرفت و تعالی، ذات اسلام و مسلمانی است و کشورهای اسلامی باید بدانند در صورتی پیشرفت می‌کنند که از نوآوری‌های نسل جوان خود حمایت کنند.»
ستاری در پاسخ به جام‌جم در خصوص تحولات صورت گرفته در سه دوره اعطای این جایزه افزود: «بنیاد جایزه مصطفی (ص) از دوره اول اهدای جایزه تاکنون برای محقق کردن مأموریت‌هایش با برگزاری رویدادها و جلسات هم‌اندیشی بین‌المللی در تلاش است. همچنین برای دوره چهارم این جایزه در نظر داریم که تمرکز ویژه‌ای بر زنان محقق در کشورهای اسلامی داشته باشیم.»
فناوری‌های پیشرو در عرصه پزشکی
در مراسم امسال جایزه مصطفی (ص) در گروه علوم زیستی و پزشکی به دکتر اوگور شاهین (Ugur Sgahin)، استاد ایمونولوژی در دانشگاه ماینتس آلمان با ملیت ترکیه برای اثر «طراحی و ارزیابی بالینی واکسن‌های درمانی ضدسرطان بر پایه mRNA براساس موتاسیون هر بیمار» و دکتر علی خادم‌حسینی، استاد مهندسی شیمی، مهندسی زیستی و رادیولوژی در دانشگاه کالیفرنیا، برای اثر «هیدروژل‌های نانو و بایو ساختار برای کاربردهای زیست-پزشکی» اعطا شد.
دکتر شاهین، در این مراسم با اشاره به تحقیقات گروه خود در حوزه جدید درمان سرطان گفت: توجه و اعطای جایزه مصطفی(ص) به تحقیقات ما باعث می‌شود دانشمندان و محققان جوان بیشتر ترغیب شوند. پیام انتخاب شدن به عنوان برگزیده در این جایزه ارزشمند، واقعا برایم غیرمنتظره بود و موجب خوشحالی و شگفت‌زدگی من شد. وی در ادامه افزود: تحقیقات ما به معنای گردآوردن همه دانش موجود در کره زمین برای نجات دادن زندگی یک بیمار سرطانی است؛ این عقیده که نجات دادن زندگی یک انسان به معنای نجات زندگی همه بشریت است در اسلام نیز وجود دارد.
دکتر خادم‌حسینی نیز با تاکید بر این‌که جوانان باید بدانند برای هر موفقیت باید ده‌ها بار شکست را تجربه کرد، بیان کرد: «مهم‌ترین اصل این است که پس از هر شکست بدون ناامیدی جلو برویم و به راه خود ادامه دهیم.» وی همچنین در گفت‌وگو با جام‌جم ضمن ابراز خشنودی از دریافت این جایزه عنوان کرد: «تحقیقات ما در حوزه وسیعی از علوم پزشکی کاربرد خواهد داشت. در حال حاضر بیشتر کاربردهای این تحقیقات مراحل بررسی در حیوان مدل را سپری کرده و وارد مرحله آزمون‌های بالینی شده‌اند.» دکتر خادم‌حسینی با ابراز تمایل در زمینه همکاری با محققان ایرانی افزود: «در صورتی که بتوانم از موانع سیاسی موجود برای همکاری با ایران عبور کنم، حتما با محققان داخلی همکاری خواهم داشت.»
دانشمندان برگزیده مقیم کشورهای اسلامی
در این دوره همچنین سه برگزیده در بخش محققان مقیم کشورهای اسلامی نیز موفق به دریافت جایزه مصطفی شدند. عمران اینان (Umran Inan) رئیس دانشگاه کوچ از ترکیه، برای اثر «درک اثر متقابل موج و ذره حالت ویسلر در فضای نزدیک زمین و اتصال الکترودینامیک بین تخلیه رعد و برق و اتمسفر بالا» در حوزه فیزیک یونسفری و جوی، دکتر حسین بهاروند، استاد زیست‌شناسی و فناوری سلول‌های بنیادی در پژوهشگاه رویان، از ایران برای اثر «درمان پارکینسون و AMD چشم با سلول بنیادی» و دکتر محمد عبدالاحد، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر در دانشگاه تهران، از ایران برای اثر «ترجمه رفتار سلول‌های سالم و سرطانی در حوزه الکترونیک (شیوه‌های نوین تشخیص سرطان)» در حوزه علم و فناوری نانو موفق به دریافت جایزه مصطفی (ص) شدند.
دکتر بهاروند در گفت‌وگو با جام‌جم درخصوص تحقیقات صورت گرفته توضیح داد: «ما در پژوهشگاه رویان پس از طرح‌های موفقی که در زمینه سلول‌درمانی با سلول‌های خود بیمار داشتیم، شیوه جدیدی از سلول‌درمانی با استفاده از سلول‌های غیرخودی را مورد مطالعه قرار دادیم. این تحقیقات که نتایج بسیار خوبی در مدل حیوانی داشته‌اند در مرحله اخذ مجوز برای بررسی بالینی از سوی وزارت بهداشت قرار دارند که بر حسب مورد این مرحله از یک تا سه سال زمان خواهد برد.» وی همچنین درخصوص کاربردهای این روش درمانی افزود: «آسیب‌های ناحیه پایین کمر، روماتیسم قلبی، زخم پای دیابتی و استحاله وابسته به سن لایه رنگدانه‌دار شبکیه (AMD) و پارکینسون از جمله بیماری‌های هدف این روش درمانی هستند.» وی همچنین درخصوص اثربخشی جایزه مصطفی (ص) در پیشبرد تحقیقات علمی بیان کرد: «جایزه مصطفی (ص) تشویق خوبی برای محققان کشورهای اسلامی است و می‌تواند انگیزه خوبی برای پیشبرد اهداف علمی باشد.» وی درخصوص برنامه بعدی خود به جام‌جم گفت: «در حال حاضر در فکر تأسیس آکادمی جهانی پزشکی آینده هستم.»

عسل اخویان طهرانی

دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها