انسان‌ها در زندگی خود بر مبنای اصول و ارزش‌هایشان زندگی می‌کنند و آنچه که می‌تواند باعث شود تا کسی در زندگی فردی و اجتماعی خود موفق شود می‌تواند به دیدگاه او نسبت به زندگی مربوط باشد. برخی از اشتباهات هستند که باعث می‌شوند مبنای رفتار فرد اشتباه شکل بگیرد که برخی از این اشتباهات عبارتند از:
کد خبر: ۱۲۳۴۳۳۹

اهداف نادرست یا غیرممکن داشتن: که مربوط به امنیت خاطر فرد هستند. مانند گفتن این‌که من باید همه را از خودم راضی نگه دارم یا این اشتباه برای من حکم مرگ و زندگی را دارد و باید به هر طریق شده این کار را انجام دهم.
تعمیم‌های افراطی: مثل همه مردم دشمن من هستند.
سوء ادراک از زندگی و نیازها و خواسته‌ها : مانند این جملات که فرد با خودش تکرار می‌کند: زندگی هیچ‌وقت اجازه نفس کشیدن را به من نمی‌دهد، در زندگی یک لحظه هم نمی‌شود آرام بود یا زندگی هیچ‌وقت با من همراه نخواهد بود.
نادیده گرفتن ارزش‌های خود: مانند گفتن این‌که من کودن هستم، من هیچ وقت توان روبه‌رو شدن با او را ندارم، یا من هیچ‌وقت نمی‌توانم این کار را انجام دهم.
ارزش‌های اشتباه: مانند گفتن من باید به هر قیمتی که شده برنده شوم حتی اگر تقلب کنم... یا این‌که مهم نیست چه بلایی سر دیگران بیاید، فقط من باید پیشرفت کنم.
چنانچه افراد بر اساس این نوع اشتباهات فکری برنامه‌های زندگی خود را تنظیم کنند از سلامت روان فاصله می‌گیرند و باعث می‌شود هر‌گونه شکست و ناکامی را به معنای فاجعه در ذهن خود درک کنند و دچار بی‌قراری و نا‌آرامی و تشویش می‌شوند و رفتار و عملکرد آنها می‌تواند شکل افراطی به خود بگیرد. اطرافیان نیز طبق رفتار این افراد دچار تنش و ناآرامی می‌شوند و داشتن ارزش‌های اشتباه می‌تواند فرد را به شخصیت ضداجتماعی تبدیل کند و در سنین پایین‌تر افراد در گروه همسال می‌توانند بیشتر الگوبرداری کنند و در نتیجه ارزش‌های اشتباه مکررا توسط یکدیگر منتشر می‌شود. برای درمان لازم است ابتدا مشخص شود افراد میزان برخورداری از آرامش را در خودشان چگونه ارزیابی می‌کنند و سپس توصیه می‌شود اشتباهات ذهنی آنها شناسایی شود و دیدگاه‌های خود را بازسازی کنند تا به سلامت روان نزدیک‌تر شوند.

دکتر مهرنوش دارینی

روان شناس و مشاور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها