گفت‌وگو با قربانی اسیدپاشی که تا یک قدمی مرگ رفت

منتظر می‌مانم تا قصاصش کنم

هفت سال از زمانی‌که محسن مرتضوی 39 ساله هدف حمله اسیدپاشی همکارش قرار گرفت، می‌گذرد. هفت سالی که به عدد هفت سال است، اما برای او یک عمر گذشت. او صبح 17 فروردین 91، با یک قابلمه اسیدی که همکارش رویش پاشید، نهایت درد و شاید بدترین درد عمرش را تجربه‌کرد. در چند ثانیه، آتش ‌گرفت و سوخت و خاکستر شد. آن‌قدر که وقتی برای درمان به بیمارستان منتقل شد، پزشکان با دیدنش ‌گفتند او را به سردخانه بفرستید که زنده نمی‌ماند. اما حرف پزشکان درست از آب درنیامد و با وجود اصابت 17 ضربه چاقو و جاری شدن چهار لیتر اسید بر کل بدنش، زنده ماند. هنوز هم رد سوزان اسید روی ران، ساق پا، آرنج، روی دست، کتف، سینه، کمر، گردن، سر و صورتش مشخص و چشم و گوش راستش کامل از بین رفته است، اما هیچ‌یک باعث نشده دست از زندگی بشوید و حالا هم عضو هیات مدیره انجمن قربانیان اسیدپاشی است و هم یک معرق‌کار حرفه‌ای. با او چند دقیقه‌ای به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.
کد خبر: ۱۲۳۳۹۳۳

آقای مرتضوی، متهم هنوز هم اعتراف نکرده که چرا به شما اسید پاشیده است.
دیگر حرف پیدا نکرده، گفته است به‌خاطر این که من جارویش را برداشته‌ام، رویم اسید پاشیده است.
هنوز هم در زندان است؟
بله.
قاضی چه حکمی صادر کرد؟
قصاص چشم راست و لاله گوش راست، پرداخت دیه حدود شش انسان کامل، سه سال حبس به‌خاطر اسیدپاشی و شش ماه زندان به‌خاطر خروج غیرقانونی از مرز. چون بعد از اسیدپاشی به سمت سلیمانیه عراق فرار کرده بود.
در این هفت سال با شما تماس‌گرفته است؟
بله، از زندان زنگ می‌زند و می‌گوید زندان خسته‌ام‌ کرده است و بیا رضایت بده. دلم می‌خواهد به مرخصی بروم و بعد از مرخصی دوباره به زندان برمی‌گردم. طوری صحبت می‌کند که انگار می‌خواهد به پارک برود. هنوز متوجه نیست با من و زندگی‌ام چه کرده است. به او گفتم حقت است در زندان بمانی. در دادگاه که اصلا پشیمان نبود و جلوی قاضی به من می‌گفت حقت بود که اسید پاشیدم.
خانواده‌اش نیامدند رضایت بگیرند؟
اتفاقا یکی از بستگانش مرا تهدید کرده که اگر رضایت ندهی یکجور دیگر جبران می‌کنیم.
چه تصمیمی برای اوگرفته‌اید؟
فقط قصاص. حتی اگر سال‌ها طول بکشد باید در زندان بماند تا زمانی‌که قصاص اجرا شود. حکم قصاص آمده و تایید هم شده است، اما نمی‌دانم چرا انجام نمی‌شود. علتش را هم پرسیدم یک روز می‌گویند پزشک نیست، روز دیگر می‌گویند بیمارستان نداریم یا متهم آماده نیست. اگر چند اسیدپاش قصاص شوند، شاید بعدی‌ها دیگر مرتکب این جنایت نشوند. متهم به من می‌گفت در روزنامه خواندم که اگر اسید بپاشم هیچ‌کس نمی‌تواند با من کاری‌کند. همه اینها را جلوی قاضی‌گفت .
چند عمل جراحی انجام داده‌اید؟
97 عمل.
هزینه‌هایش را چطور تامین می‌کنید؟
هزینه‌های درمان اسیدپاشی از هفت میلیون تومان شروع می‌شود و به 15 تا 20 میلیون هم می‌رسد. دولت متاسفانه هیچ‌کمکی نکرد. قبلا جراحی حاد لحظه‌ای ( جراحی لحظاتی پس از سوختن با اسید) جز تعهدات بیمه بود، اما الان دو سال است از فهرست بیمه خارج شده است و هیچ بیمه‌ای نداریم. از دولت درخواست داریم‌که هتلینگ ما را رایگان کند. در جراحی‌های ما، چون باید پیوندکنیم، بعد از پیوند لازم است بستری شویم تا پیوند بگیرد. ضمن این‌که حتما باید همراه هم داشته باشیم، اما چون پول نداریم خودمان را زود مرخص می‌کنیم. از طرف دیگر مراقبت‌هایی که در بیمارستان انجام می‌شود در خانه به آن صورت نمی‌شود انجام داد، همین مساله باعث می‌شود پیوند نگیرد. البته الان به لطف مدیرعامل انجمن قربانیان اسیدپاشی، بسیاری از بیماران تحت عمل رایگان قرار می‌گیرند.
از قانون مبارزه با اسیدپاشی چه خبر؟
خدا را شکر بعد از تلاش‌های طولانی، موفق شدیم قانون مبارزه با اسیدپاشی را به مجلس ببریم و بعد از 60 سال دارد بازنگری می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها