باقر کریمی، کارشناس اقتصادی درخصوص بازار اربعین گفت: بیشتر کالاهای مصرفی زائران ایرانی اربعین (جیره خشک، کفش و لباس و مواد غذایی و بهداشتی) توسط خود کاروان‌های ایرانی در کشورمان خریداری می‌شود. با این حال بیشتر کالاهای مصرفی 18 میلیون زائر غیرایرانی اربعین توسط خود عراقی‌ها تأمین می‌شود که عمدتاً وارداتی هستند.
کد خبر: ۱۲۳۰۳۷۳

این کارشناس در ادامه تشریح کرد: چون کالاها و محصولات اربعین به صورت کاروانی و توسط موکب‌ها به‌صورت خودجوش به عراق برده می‌شود، اطلاعات دقیقی درخصوص میزان کالای مصرفی زوار وجود ندارد.
کریمی گفت: از ده هزار و 600 موکب عراقی و غیرعراقی در ایام اربعین حسینی بین 3500 تا 4500 موکب توسط خیرین ایرانی برپا می‌شود که هزینه هر کدام از موکب‌ها نسبت به هم متفاوت است. با این حال عمده هزینه موکب‌ها برای تأمین غذای زوار است.
وی افزود: سال گذشته حدود سه میلیون زائر ایرانی در مراسم اربعین حضور داشتند که تمام پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که امسال این میزان به چهار میلیون زائر خواهد رسید، با یک حساب سرانگشتی هر زائر در ایام اربعین (نه هزینه روادید و...) 50 دینار به صورت حداقل خرج می‌کند که به صورت متوسط 90 دینار را برای هر زائر در نظر می‌گیرند.
این کارشناس اقتصاد اربعین گفت: با احتساب شرکت کردن چهار میلیون زائر ایرانی در مراسم اربعین و هزینه صد دیناری هر نفر، چیزی حدود 400 میلیون دینار به‌دست می‌آید که اگر هر دینار را ده هزار تومان فرض کنیم چیزی حدود 4000 میلیارد تومان به دست می‌آید که تولیدکنندگان کشورمان می‌توانند به‌راحتی و با برنامه‌ریزی دقیق به این بازار گسترده وارد شوند، علاوه بر این در داخل کشورمان نیز موکب‌های زیادی برپا می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها