امروزه گردشگری در بسیاری از کشورها با رشد سریع‌تر نسبت به سایر بخش‌های اقتصادی یک صنعت پیشرو تلقی می‌شود. گردشگری جنگ نیز به عنوان یکی از شاخه‌های پرجاذبه در صنعت گردشگری طرفداران زیادی داشته و همه ساله در قالب تورهای مناطق جنگی از جاذبه‌های گردشگری جنگ دیدن می‌کنند. در ایران نیز فرصت‌های گردشگری فراوانی در این زمینه وجود دارد که تاکنون کمتر به آنها پرداخته شده است.
کد خبر: ۱۲۳۰۰۸۱

مدیریت کلان در بخش گردشگری باید فرصت‌ها را در کشورشناسایی کرده و آنها را در طرح جامع گردشگری کشور بگنجاند. گردشگری جنگ و جاذبه‌های مرتبط با آن می‌تواند به عنوان یکی از فرصت‌های مناسب برای کشور محسوب شود که باعث می‌شود سالانه بدون توجه به زمان خاص، گردشگران از مناطق جنگی بازدید کنند. گردشگری جنگ از شاخه‌های تخصصی و مهم گردشگری است که با نشان دادن ویرانی‌های ناشی ازجنگ علاوه بر بیدار کردن حس جنگ‌ستیزی و عواطف انسان دوستانه در گردشگران به حفظ تاریخ معنوی و حماسی یک کشورکمک می‌کند. جنگ تحمیلی رژیم بعثی عراق علیه نظام جمهوری اسلامی ایران یکی از جنگ‌هایی است که برای گردشگران قابل توجه می‌باشد و فرهنگ شهادت و ایثار را می‌توان به عنوان یکی از گزینه‌هایی که برای گردشگران اهمیت دارد به خوبی معرفی کرد.نسل سوم انقلاب و بعد از آن با چگونگی جنگ تحمیلی، رشادت‌ها، شهادت‌ها، از خودگذشتگی‌ها و اتفاقات این جنگ تحمیلی به خوبی آشنایی ندارند؛ می‌توان با معرفی دفاع مقدس از طریق تورهای گردشگری جنگ این فرهنگ را به نسل‌های بعد انتقال داد، البته این امر جز با فرهنگ سازی و نهادینه کردن گردشگری دفاع مقدس محقق نخواهد شد.
با بیان این میراث معنوی و ناملموس کشور، داستان دلاوری جوانان ایران در پاسداری از وطن و از سوی دیگر رنج‌های مردم به خصوص ساکنان مناطق جنگی با صدای رساتری به گوش جهانیان می‌رسد. براثر بمباران شیمیایی عراق در حلبچه، سردشت، پیرانشهر و دیگر مناطق، فجایعی رخ داد، که تاکنون این مقاصد چنان‌که باید عرضه نشده اند و برنامه خاصی برای جذب گردشگران بین‌المللی به این مقاصد نیز وجود نداشته است. کشور ما، ایران، باوجود داشتن بسیاری از ویژگی‌های لازم برای توسعه صنعت گردشگری، نتوانسته در این عرصه جایگاه واقعی خود را به دست آورد. از آنجا که مدیران و مسؤولان دولتی نتوانسته‌اند به اهداف اصلی خودبرسند، بازنگری و ایجاد تغییراتی در چارچوب سازمانی این صنعت در کشورمان ضروری به نظر می‌رسد. مردم خطه‌های جنگی می‌توانند راوی جنگ باشند و اقدامات سودده حاصل از بازدید مناطق جنگی در شهرهایی چون خرمشهر توسط مردم همان شهر صورت گیرد.
موزه انقلاب و دفاع مقدس فرصت مناسبی برای معرفی و نشان دادن دستاوردهای دوران دفاع مقدس به عامه مردم است. این موزه ظرفیت‌های بالایی برای آشنایی مردم با مباحث مربوط به انقلاب و دفاع مقدس ایجاد کرده است. موزه مکانی است که با رصد گذشته و تاریخ یک‌ملت، با استفاده از ابزار هنر می‌کوشد حوادث،اتفاقات و فرازونشیب‌هایی را که آن ملت پشت سر گذاشته است به نسل آینده منتقل کند. مفهوم دفاع مقدس مفهومی متفاوت و مغایر با جنگ و جنگ طلبی است و دفاع مقدس از حیث‌ماهیت یک اتفاق متفاوت در طول تاریخ است. موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس مسؤولیت زنده نگه‌داشتن حافظه تاریخی مردم را دارد. کسانی که به این تاریخ اهمیت می‌دهند برای آینده و برنامه ریزی جهت ارتقای ارزش‌ها و پیشرفت جامعه ارزش قائل هستند و نگاهی پویا به مسائل دارند. آنچه که می‌تواند دستمایه برای نسل آینده باشد آثاری است که می‌شود به عنوان‌موزه به آن نگریست. اصل بر حفظ و مراقبت و معرفی برای آیندگان است و قطعا این امر باید ادامه‌دار باشد. موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس رسالتی خطیر نسبت به موزه‌های دیگر دارد چون باید دو رکن انقلاب و دفاع مقدس را به صورت شایسته و مستند به نمایش بگذارند و از آن نگهداری کنند.

سیده فاطمه ذوالقدر

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها