درباره کتاب «فیلم به منزله کردار اجتماعی»

کندوکاو در وجوه اجتماعی و فرهنگی سینما

روی پیشخوان کتابفروشی‌ها می‌توان کتاب‌هایی را پیدا کرد که سینما و محصولات آن را از جهت محتوا و کیفیت مورد بحث و بررسی و نقد قرار می‌دهند.
کد خبر: ۱۲۳۰۰۱۵

بسیاری از این کتاب‌ها بیشتر از هر چیز، روی فیلم‌های غیرمتعارف و روشنفکرانه تمرکز می‌کنند و توجه کمتری به محصولات عامه‌پسند و پرفروش دارند. تفاوت کتاب 311 صفحه‌ای «فیلم به منزله کردار اجتماعی» با کتاب‌های مشابه در این است که روی سینمای عامه‌پسند معاصر و نمونه‌هایی از هالیوود کلاسیک تمرکز دارد. انتخاب عکسی از اکشن علمی -تخیلی و معروف «ماتریکس» برای روی جلد کتاب هم در همین رابطه توجیه می‌شود. گریم ترنر نویسنده کتاب جنبه‌های اجتماعی و فرهنگی فیلم را از مخاطبان و انواع ایدئولوژی گرفته تا نمایش و فناوری، مطالعه می‌کند.
کندوکاو در وجوه اجتماعی و فرهنگی سینما، بحث درباره سینما به‌عنوان یک صنعت فرهنگی و مطالعه تاثیر مسائلی چون طبقه اجتماعی و قومیت بر بازنمایی از ویژگی‌های این کتاب است.
کتاب فوق که از سوی انتشارات علمی و فرهنگی و با ترجمه گودرز میرانی به بازار عرضه شده، ویراست چهارم کتاب اصلی است. اما نویسنده توضیح می‌دهد که با هر ویرایشی، کتاب و موضوعات آن را به روز کرده است و از این نظر، خواننده کتاب با کمبو و خلائی روبه‌رو نخواهد شد. در عین حال، ویرایش چهارم کتاب بخش‌های جدیدی مثل بحث درباره صحنه‌های تماشایی و شگفت‌انگیز و جلوه‌های ویژه را در خود دارد، که به مباحث مطرح در ویرایش‌های قبلی افزوده شده است. با وجود این، نباید فراموش کرد چاپ چهارم کتاب اصلی هم متعلق به سال 2006 است. از آن زمان تا به حال البته دنیای سینما با موضوعات و مسائل تازه دیگری روبه‌رو شده، که به نظر می‌رسد جایشان در این کتاب خالی است.
با این حال، متن کتاب که تا سال 2006 به روز شده به قدری جذاب و خواندنی است، که نمی‌توان گذر زمان و مطرح شدن نکات تازه در دل فیلم‌های سینمایی را به عنوان ضعف آن تلقی کرد.
مترجم کتاب به این نکته اشاره می‌کند که کتاب فوق از چند جهت اهمیت دارد و برخلاف کتاب‌هایی که فقط به نظریه فیلم می‌پردازند، هم نظریه است و هم کاربرد نظریه. گریم ترنر ضمن شرح بسیاری از نظریه‌های پرکاربرد در مطالعات فیلم، نکاتی کلیدی در خوانش فیلم و استفاده از نظریه برای تحلیل آن بیان می‌کند که برای دانشجویان علاقه‌مند مطالعه فیلم بسیار کمک‌کننده است. به همین دلیل، او کوشیده است تا متن کتاب بسیار روان و به دور از پیچیدگی‌های معمول در این حوزه باشد. به‌جز مقدمه شش صفحه‌ای نویسنده، خود کتاب هفت فصل دارد.
در این فصل‌ها مباحثی چون صنعت فیلم بلند، شکل‌گیری آن و سلطه آمریکا بر صنعت فیلم بلند، رقابت‌های جدید، رویکردهای زیبایی شناختی اولیه و واقعگرا، کارگردانان مولف و ژانرها، زبان فیلم، روایت فیلم و ساختارگرایی، مخاطبان فیلم و مشخص کردن نوع مخاطب، ستاره‌سازی، همذات‌پنداری بیننده، فرهنگ و ایدئولوژی، فیلم و فرهنگ ملی، مسائل در تحلیل ایدئولوژیک و... مطرح و مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.
چاپ اول کتاب که مزین به عکس‌هایی از فیلم‌های مطرح چند دهه اخیر است، با قیمت 18 هزار تومان و در شمارگان هزار عدد به بازار عرضه شده است.

کیکاوس زیاری

سینمای جهان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها