یک کارشناس بازار پول و سرمایه گفت: حذف صفر از پول ملی، ظرفیت‌های اصلاحات واقعی را در نظام بانکی و پولی کشور تخریب می‌کند.
کد خبر: ۱۲۲۸۵۳۶

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، احمد عزیزی کارشناس بازار پول و سرمایه در نشست مشترک اعضای کمیسیون بازار پول و سرمایه و کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران با بیان این‌که از مخالفان طرح حذف چهار صفر از پول ملی است، گفت: حذف صفر از پول ملی، آخرین گام در اصلاحات پولی و بانکی است در حالی که در ایران به عنوان نخستین گام در این مسیر مورد توجه قرار گرفته است.
وی با اشاره به سابقه تاریخی اصلاح پولی ملی در کشورهای جهان گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیش از ۱۳۰ مورد حذف صفر از پول ملی در بیش از صد کشور جهان اتفاق افتاده در حالی که عمده دلیل این سیاست پولی، جلب اعتماد عمومی به پول رایج در این کشورها بوده است. عزیزی با بیان این‌که در ایران نیز در سال ۱۳۱۱ خورشیدی اصلاح پول ملی رخ داد، افزود: برخی کشورها از جمله برزیل و صربستان تا شش مرتبه دست به اصلاح پول ملی زده‌اند و در کشورهای دیگر مانند آلمان نیز این سیاست پولی تا سه مرتبه رخ داده است. وی با اشاره به این‌که حذف چهار صفر از پول‌ملی کشور در بلندمدت به نفع امور اداری و محاسباتی است، افزود: منافع و مزایای این طرح آن‌قدر کوچک و محدود است که نمی‌توان آن را جدی تلقی کرد و حتی نزد بانک مرکزی نیز از اهمیت چندانی برخوردار نیست و همان‌طور که رئیس‌کل بانک مرکزی چندی پیش عنوان کرد، این طرح صرفاً برای حفظ ظاهر پول ملی کشور تدوین شده است.
عزیزی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این‌که بخش مالی می‌تواند با جلو انداختن مصرف و سرمایه‌گذاری توسعه را تسریع ببخشد، تاکید کرد که بخش مالی کارآمد می‌تواند منجر به تسریع در
توسعه شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها