60نفر در حمله صهیونیست‌ها به نمازگزاران فلسطینی در مسجدالاقصی زخمی شدند

خـــــط قــــــرمز قـــــدس

روز یکشنبه مصادف با عید قربان در سرزمین‌های اشغالی، بیش از یک صد هزار فلسطینی عازم زیارت مسجدالاقصی شدند. آنها طبق عادت هرساله قصد داشتند با برگزاری نماز و مراسم عبادت روز خود را در آنجا صرف کنند اما ناگهان با دخالت ماموران رژیم صهیونیستی مواجه شدند که دستور ترک مسجد را می‌دادند. مقاومت مسلمانان موجب برخورد خشن و دور از انسانی پلیس رژیم صهیونیستی شد به طوری که با پرتاب کپسول‌های گاز اشک‌آور، فضای رعب انگیزی را به وجود آورد. درجریان این درگیری‌ها بیش از 60 فلسطینی زخمی شدند و یک‌بار دیگر هتک حرمت مسجدالاقصی و تعرض به فلسطینی‌های نماز گزار خشم مسلمانان را در سراسر جهان برانگیخت.
کد خبر: ۱۲۲۲۹۳۹

به اعتراف وزارت امنیت داخلی رژیم صهیونیستی روز یکشنبه گذشته همزمان با عید قربان بیش از 1729 صهیونیست وارد مسجدالاقصی شدند. از چهار سال پیش رژیم صهیونیستی می‌کوشد قدم به قدم تسلط خود را بر مسجدالاقصی و اماکن مقدس اطراف آن بیشتر و بیشتر کند. به همین مناسبت رژیم صهیونیستی به بهانه‌های مختلف می‌کوشد صهیونیست‌ها را وارد مسجدالاقصی کرده یا اوقات بیشتری را به حضور آنها در این مسجد اختصاص دهد. روز یک شنبه نیز هم زمان با سالروز «تخریب هیکل» بود و بنابراین قرار بود صدها یهودی صهیونیست تحت پوشش نیروهای امنیتی وارد این مسجد شوند. در مقابل بیش از 120 هزار نمازگزار فلسطینی از صبح در مسجد تجمع کرده بودند تا نماز عید قربان را برگزار کنند. بر اساس گزارش‌ها از زائران و نمازگزاران در مسجدالاقصی خواسته شد پس از پایان نماز، مسجدالاقصی را ترک نکنند تا مانع از ورود غیرقانونی احتمالی شهرک‌نشینان صهیونیست به آنجا شوند، اما نظامیان رژیم اشغالگر با یورش به مسجدالاقصی به سمت زائران و محافظان مسجد گلوله‌های گاز اشک‌آور پرتاب کردند.
پایگاه خبری «عربی 21» در گزارشی نوشت: ماموران این رژیم با پرتاب بمب‌های صوتی و گازهای اشک آور سعی کردند این جمعیت را متفرق کرده و خود وارد محوطه این مسجد شوند. پس از بالاگرفتن درگیری‌ها، خطیب نماز عید در مسجدالاقصی نیز از نمازگزاران خواست مسجد را ترک نکنند و اجازه ندهند صهیونیست‌ها به این مکان مقدس حمله ور شوند. آن‌گاه نیروهای اشغالگر در مقابل «باب المغاربه» مستقر شده و تلاش کردند راهی برای ورود شهرک نشینان به داخل مسجدالاقصی پیدا کنند، اما حضور انبوه نمازگزاران فلسطینی در قدس شریف مانع ورود آنان به این مسجد می‌شد.
واکنش گروه‌های فلسطینی
نهادهای فلسطینی و بین‌المللی در پی این حمله با صدور بیانیه‌هایی ضمن محکوم کردن این حادثه، مسجدالاقصی و قدس را خط قرمز فلسطین و جهان اسلام دانستند «نبیل ابوردینه» سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین با محکوم کردن این حوادث، رژیم صهیونیستی را مسؤول افزایش تنش‌ها و خشونت در قدس دانست. احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب، تعرض و یورش شهرک‌نشینان صهیونیست و یهودیان افراطی به مسجدالاقصی هنگام برگزاری نماز عید سعید قربان را محکوم کرد و شورای ملی فلسطین خواستار اقدام پارلمان‌های عربی و اسلامی در این باره شد. کمیته عالی ریاست کلیساهای فلسطین نیز تجاوز اخیر را نتیجه جنون و تعصب کور تندروهای اسرائیل دانست.
اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در واکنش به این حادثه گفت حمایت و دفاع از مسجدالاقصی ومقدسات اسلامی و مسیحی در سایه معادله‌ای صورت می‌گیرد که مبتنی بر وحدت مردم و تقویت قدرت فلسطینی‌ها و احیای مقاومت به اشکال مختلف آن است. خالد البطش از مسؤولان جنبش جهاد اسلامی نیز ضمن محکوم کردن حملات صهیونیست‌ها گفت: باز شدن باب عادی‌سازی میان پایتخت‌های برخی کشورهای عربی و اسلامی با رژیم اسرائیل برای اعطای مشروعیت به رژیم اشغالگر صهیونیست ضربه‌ای محکم به قبله اول مسلمانان است.»
برنامه‌ای حساب شده
یورش شهرک‌نشینان صهیونیستی به مسجد‌الاقصی برنامه‌ای حساب شده و دراز مدت است که از سال‌ها پیش مقامات اسرائیلی در پیش گرفته‌اند. آنان هم زمان با یهودی‌سازی اماکن عربی در بیت‌المقدس ازجمله مسجدالاقصی و حریم آن تلاش می‌کنند با وارد کردن گروه‌های شهرک‌نشین کنترل کامل این مسجد را در اختیار خود بگیرند. طبق توافق‌نامه‌های صورت گرفته بعد ازجنگ جهانی دوم نظارت و کنترل بر اماکن مقدس در فلسطین اشغالی برعهده دولت اردن گذاشته شده است. با این حال صهیونیست‌ها تلاش می‌کنند از ضعف اعراب استفاده کرده و قدم‌به‌قدم تسلط خود را بر این اماکن بیشتر کنند. آنها در واقع با بهانه قرار دادن مراسم مذهبی یهودیان و گسیل داشتن برخی گروه‌های تندروی یهودی می‌کوشند تا این هدف را تحقق بخشند. آنچنان که منابع خبری گزارش می‌دهند طی سال‌های گذشته ورود شهرک‌نشینان یهودی به این مسجد بیشتر شده است. حتی منابع خبری اسرائیل روز گذشته اعلام کردند حضور شهرک‌نشینان به نسبت سال گذشته 17 درصد بیشتر بوده است.
هفته گذشته منابع فلسطینی گزارش دادند که ۴۸ صهیونیست از طرف باب المغاربه به حیاط مسجدالاقصی حمله و اقدام به انجام حرکات تحریک‌آمیز کرده‌اند. به گفته آنها به‌طور روزانه شهرک‌نشینان به یورش‌هایشان به مسجدالاقصی تحت حمایت نظامیان رژیم صهیونیستی ادامه می‌دهند. به گفته آنان این تحرکات در راستای یهودی سازی مسجدالاقصی بوده و اهداف بلند مدتی را در نظر دارد. پیش از آن نیز در یک خبر دیگر اعلام شد 64شهرک‌نشین یهودی از سمت باب المغاربه وارد مسجدالاقصی شده و پس از قدم زنی در محوطه‌های مختلف آن از سمت باب السلسله از این مسجد خارج شدند. به گفته منابع فلسطینی تعرض به مسجدالاقصی تقریبا به برنامه هر روزه شهرک نشینان صهیونیست تحت حمایت مستقیم رژیم صهیونیستی تبدیل شده است. هدف اصلی از این کار زمینه‌سازی برای تقسیم زمانی و مکانی این مسجد بین مسلمانان و یهودیان و در نهایت سیطره کامل رژیم صهیونیستی بر آن به منظور فراهم کردن زمینه تخریب این مسجد و ساخت معبد کذایی یهود در جای آن است.

وضعیت قانونی مسجدالاقصی

از سال ۱۹۶۷ میلادی و بنا بر توافق اردن و رژیم صهیونیستی، اداره داخلی مسجدالاقصی مبتنی بر وقف (Waqf) یا اعتماد اسلامی شد و امنیت خارجی آن نیز مقرر شد توسط رژیم صهیونیستی تامین گردد. همچنین براساس این توافق غیرمسلمانان می‌توانند تنها در ساعت‌های تعیین‌شده برای بازدید وارد این محوطه شوند و اجازه ندارند که در این مکان عبادت کنند. اگرچه خاخام‌های یهودی، مومنان یهود را از ورود به مسجدالاقصی منع کرده‌اند اما به‌تدریج بسیاری از گروه‌های یهودی عمدتا افراطی با سوء استفاده از موقعیت خود و با استمداد از نیروهای پلیس رژیم صهیونیستی حضور خود را در مسجدالاقصی افزایش دادند. به طوری که امروزه نیروهای اسرائیلی به‌طور روزمره به گروه‌های یهودی که گاه شمار آنها به صدها نفر می‌رسد اجازه می‌دهند تا تحت حمایت پلیس و ارتش، وارد مسجدالاقصی شوند. از سوی دیگر رژیم صهیونیستی می‌کوشد ورود فلسطینی‌ها را به داخل مسجدالاقصی هر روز محدود تر کند و این سیاست را به شیوه‌های مختلف پیش می‌برد. هم اکنون از مجموع سه میلیون فلسطینی که در سرزمین‌های اشغالی کرانه باختری به سر می‌برند اما تنها آنهایی اجازه ورود به بیت المقدس در روزهای جمعه را دارند که سن‌شان بیش از 40 سال باشد. سالگرد «تخریب هیکل» یکی از مراسم‌های مذهبی یهودیان است که آن را روز عزای عمومی اعلام کرده و روزه می‌گیرند.

علی باقری

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها