انتقاد شدید وزیر جهاد از واردات مواد غذایی

وزیر جهاد کشاورزی از کسانی که می‌گویند باید به جای تولید محصولات کشاورزی در داخل آن را ارزان از کشورهای دیگر وارد کنیم، به شدت انتقاد کرد.
کد خبر: ۱۲۲۱۹۱۹

به گزارش فارس، محمود حجتی تصریح کرد: برخی فکر می‌کنند که خیلی اقتصاد بلدند، می‌گویند به جای تولید محصولات کشاورزی در داخل آن را از کشورهای دیگر به صورت ارزان وارد کنیم، در حالی که در هیچ جای دنیا چنین کاری انجام نمی‌شود.
حجتی به تجربه کشورهای پیشرفته اروپا و آمریکا در تأمین غذا اشاره کرد و گفت: همه کشورها تلاش می‌کنند ابتدا وابستگی غذایی به سایر کشورها نداشته باشند، در حالی که آنها نه تحریم هستند و نه مشکلات نقل و انتقال پول دارند و ارتباطشان هم با سایر کشورها برقرار است، با این حال آنها تولید غذا در داخل را در اولویت قرار داده‌اند.
وزیر جهاد کشاورزی به تجربه ژاپن هم در این باره اشاره کرد و افزود: کشور ژاپن با وجود زمین‌های بسیار خرد و به عنوان چهارمین اقتصاد بزرگ جهان نیز تا جایی که امکان دارد به تولید داخل تکیه می‌کند و حتی اگر زمانی مجبور شود برنج وارد کند، آن را در اختیار کمیساریای پناهندگان قرار می‌دهد.
وی به حمایت کشورهای مختلف از بخش کشاورزی اشاره و عنوان کرد:‌ صدها میلیارد دلار سالانه به بخش کشاورزی یارانه می‌دهند تا از تولیدکنندگان داخل حمایت کنند و تا جای ممکن در تأمین غذا محتاج دیگران نباشند.
حجتی با اشاره به این‌که متاسفانه برخی تصمیم‌گیران و تکنوکرات‌ها استدلال‌های تک‌مضرابی می‌زنند، گفت: استدلال آنها برای واردات به جای تولید داخل اصلا منطقی نیست. آنها براساس قیمت‌های دلاری که سال‌ها به خاطر دلارهای نفتی پایین نگه داشته شده، این صحبت‌ها را مطرح می‌کنند، اما باید بدانند ارز واقعی همان است که با عرق جبین تولید شود.
حجتی تصریح کرد: برخی انتقاد می‌کنند که وزارت جهاد کشاورزی با افزایش تولید به محیط زیست و منابع فشار وارد می‌کند، در حالی که زمانی که در تولید گندم خودکفا شدیم، رسانه‌های بیگانه چه سروصدایی کردند و معرکه‌ای گرفتند که ایران با بالا بردن تولید، منابع را از بین می‌برد. اینها همه سروصدای رسانه‌ای است و البته تمام کشاورزان ما با کمک محققان تلاش می‌کنند متناسب با آبی که در اختیار دارند، بیشترین تولید را داشته باشند.
حجتی گفت: با همین آب و خاکی که در اختیار ماست می‌توانیم محصولات کشاورزی بیشتری تولید کنیم؛ اما کسانی هستند که در این ارتباط با ایجاد سفسطه و مخدوش کردن واقعیت می‌گویند که تولید محصولات کشاورزی در کشور منجر به از دست رفتن منابع آب، محیط‌زیست و نشست زمین می‌شود.
وی اظهار کرد: بخش کشاورزی با وجود این‌که در سال‌های اخیر افزایش تولید داشته اما آب بیشتری در اختیار نگرفته است که این به معنی افزایش بهره‌وری و تولید در واحد سطح است. وی گفت: ما نیز نباید دچار غفلت شویم روزی که قیمت خرید تضمینی گندم در کشور ما 1100 تومان بود برخی خواستار واردات گندم به قیمت 900 تومان بودند و چنین استدلال می‌کردند که منطقی نیست با قیمت بالاتر این محصول را در کشور خودمان تولید کنیم اما نمی‌دانستند که قیمت 900 تومانی گندم وارداتی به خاطر وجود دلارهای نفتی بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها