در مدیریت اقتصادی خانواده، بودجه‌بندی جایگاه ویژه‌ای دارد؛ این‌که بدانیم با توجه به درآمد خانواده چه مقداری برای خرج‌های خورد و خوراک خانه و دیگر خرج‌ها کنار می‌گذاریم، می‌تواند مسیر مالی یک ماه پیش‌رو خانواده‌ای را روشن کند؛ در این صورت می‌توانیم با علم به بودجه مورد نظرمان، خریدهایمان را دسته‌بندی کنیم.
کد خبر: ۱۲۱۸۷۲۲

در مبحث یک خرید اقتصادی، معمولا پیشنهاد می‌شود نیازهای خانواده یادداشت شده و بر اساس یادداشت‌برداری به محل خرید مراجعه و صرفا به بخش‌های مورد نیاز مراجعه شود. البته این نکته که افراد به قیمت یا کیفیت کالا حساس باشند، تا حد زیادی به درآمد و ثروتشان بستگی دارد؛ بنابراین به نظر می‌رسد توجه به مراکز خرید دارای تخفیف هم اهمیت زیادی در یک خرید مقرون به‌صرفه خواهد داشت.
برای این کار می‌توانیم از نرم‌افزار‌هایی که مقایسه قیمت بین مراکز خرید را به ما می‌دهند استفاده کنیم؛ در این حالت می‌توانیم مقایسه درستی از کیفیت کالا و در نتیجه کاهش هزینه خرید داشته باشیم.
از پیگیری حراج‌های مقطعی و فروش‌های فوری مواد غذایی هم غافل نشوید؛ گاهی حراج‌هایی در بعضی از فروشگاه‌ها، سوپرمارکت‌ها، سوپر گوشت‌ها و حتی تره‌بارها اتفاق می‌افتد که هزینه مالی را تا حد زیادی پیش می‌اندازد. این اتفاقات می‌تواند در کاهش هزینه و افزایش مایحتاج خانه تاثیر به‌سزایی داشته باشد.
صرف‌نظر از موضوع عملی خرید، فرهنگ آموزش در خانواده، تاثیر به‌سزایی در خرید سالم و اقتصادی خواهد داشت. به نظر می‌رسد جدا از آموزش‌های زبانی، آموزش عملی پدر و مادر به بچه‌ها هم می‌تواند جایگاه مهمی در مدیریت هزینه‌های مواد غذایی خانه داشته باشد؛ این‌که فرزندان به خریدهای سالم و به‌صرفه در سبد غذایی‌شان آگاه باشند و این رویه را ادامه بدهند.
در حقیقت، فرزندان یک خانواده به پدر و مادر و دیگر اعضای خانواده خود نگاه می‌کنند و صرفه‌جویی و مدیریت را یاد می‌گیرند. پس آموزش فرهنگ بهینه کردن هزینه خرید و مدیریت آن و در کنار آن، یادداشت هزینه‌ها و دسته‌بندی آن در ماه‌های مختلف، توسط همه اعضای خانواده می‌تواند در مدیریت اقتصادی مهم باشد؛ موضوعی که می‌تواند درس درست زندگی کردن برای بچه‌ها را هم به همراه داشته باشد.
از طرفی باید برای هر خانواده‌ای مشخص باشد چه بخشی برایشان در درجه اول اهمیت قرار دارد و هزینه بیشتری می‌طلبد. در واقع اگر خورد و خوراک در درجه اهمیت بالایی قرار دارد، می‌توان با مدیریت هزینه، خرج‌هایی مانند ایاب و ذهاب، سوخت، تفریحات غیرلازم، مصرفی و... را کاهش داد و بر فهرست مواد غذایی مورد نیاز اضافه کرد.

موسی احمدی

کارشناس اقتصادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها