در ادامه دخالت‌های آمریکا در شمال سوریه که گاه با هماهنگی ترکیه نیز صورت می‌گیرد منابع خبری می‌گویند آمریکا به دنبال تجزیه این مناطق از خاک سوریه است.
کد خبر: ۱۲۱۸۵۵۶

روز گذشته سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت، فرماندهی مرکزی آمریکا در حال جایگزینی مزدوران به جای نیروهایش در شمال سوریه است. آمریکا مدعی است هدفش از اعزام این نیروها آموزش دادن به نیروهای کرد سوریه است. اما چند روز پیش هم در خبرها آمده بود آمریکا تجهیزات جنگی جدیدی را به منطقه شمال سوریه انتقال داده است. همچنین در لابه‌لای این خبرها آمده بود که آمریکا و عربستان از مدت‌ها پیش مشغول سربازگیری در بین عشایر این منطقه بوده و قصد دارند جای پایی برای آینده خود در این منطقه داشته باشند. همزمان یک تاجر اسرائیلی نیز اعلام کرد از سوی آمریکا مامور شده نفت منطقه را به فروش برساند و نگذارد دولت مرکزی دمشق از آن بهره‌برداری کند .
همه این خبرها درحالی منتشر می‌شود که برخی منابع کرد می‌گویند آمریکا قصد دارد شمال سوریه را به یک اقلیم کردستان دیگر تبدیل کند. به گزارش کرد پرس، مایکل روبین، مقام سابق وزارت دفاع آمریکا و تحلیلگر مسائل کردها در انستیتو امریکن اینترپرایز معتقد است دولت ترامپ باید در مقابل خواسته‌های ترکیه در مورد بیرون راندن کردها از شمال سوریه بایستد و نسبت به ایجاد اقلیم کردستان دیگری در شمال سوریه که به نفع آمریکا و ترکیه خواهد بود اقدام کند. کردهای سوریه از سال 2014 با ائتلاف آمریکایی مبارزه با داعش همکاری می‌کنند و هم اکنون بیش از 25درصد خاک سوریه را در کنترل خود دارند. هم‌پیمانی آمریکا با کردهای سوریه، ترکیه را خشمگین کرد زیرا این کشور از ایجاد منطقه‌ای خودمختار تحت رهبری کردها در شمال سوریه و نزدیک مناطق کردنشین ترکیه بیمناک است. ترکیه در مقابل پیشروی کردها، در سال 2018 اقدام به تصرف منطقه عمدتا کردنشین عفرین سوریه کرد و اکنون تهدید کرده دیگر مناطق تحت کنترل کردها در شرق رود فرات را نیز تصرف می‌کند. این پژوهشگر مسائل خاورمیانه و کردها به مقامات دولت ترامپ توصیه می‌کند در شمال سوریه منطقه کردی دیگری - شبیه کردستان عراق - تاسیس کنند و با ایجاد این منطقه کردی برای هزاران آمریکایی شغل‌آفرینی کنند تا این منطقه هم تحت نفوذ و حمایت آمریکا باشد و هم ترکیه را ترغیب کند که مانند اقلیم کردستان، منطقه خودمختار شمال سوریه را به یک بازار پرسود تبدیل کند و به این ترتیب زمینه آشتی میان ترکیه و کردهای سوریه نیز فراهم خواهد شد. چنین طرحی کاملا به دنبال تجزیه خاک سوریه بوده و دولت دمشق به‌شدت با آن مخالف است. دولت سوریه تاکنون بارها از آمریکا و ترکیه خواسته نیروهایشان را از خاک این کشور خارج کنند تا دمشق بتواند با کردهای مقیم این کشور مانند گذشته همزیستی و همکاری مسالمت‌آمیز داشته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها