قابلیت USB OTG در دستگاه‌های اندرویدی چه کاربردهایی دارد؟

کارکردهای یک اتصال

برای بیشتر کاربران، اتصال فیزیکی گوشی یا تبلت‌شان محدود به زدن به شارژر برای شارژ یا به رایانه برای انتقال داده‌هاست، ولی اگر دستگاه اندرویدی‌تان دارای امکان USB On-the-Go یا همان USB OTG باشد، ظرفیت بالایی برای اتصالات جالب و کاربردی دارد! یواس‌بی اوتی‌جی یک ویژگی استاندارد است که به یک دستگاه اجازه می‌دهد بدون نیاز به رایانه، از یک دستگاهِ یواس‌بی اطلاعات بخواند. البته دو نکته وجود دارد: اول این‌که همه دستگاه‌ها این قابلیت را ندارند و دوم به یک تبدیل یا کابل اوتی‌جی نیاز خواهید داشت. البته این امکان به دستگاه‌های اندرویدی منحصر نیست، ولی با توجه به محبوبیت و فراوانی این دستگاه‌ها، تمرکزمان را در این مطلب روی کارکردهای یواس‌بی اوتی‌جی در اندروید می‌گذاریم.
کد خبر: ۱۲۱۷۱۸۲

فلش و‌ هارد اکسترنال
اصلی‌ترین و مهم‌ترین کاربرد یواس‌بی اوتی‌جی، متصل کردن حافظه‌های جانبی مثل فلش یا حتی‌هارد اکسترنال و استفاده از گوشی یا تبلت مثل یک رایانه برای انتقال یا نمایش فایل‌هاست. مثلا می‌توانید یک فلش به گوشی‌تان وصل کرده و عکس‌هایتان را از گوشی به آن منتقل یا فیلم‌های روی آن را با گوشی تماشا کنید.
فلش‌ها نسبت به‌هاردهای اکسترنال برای اتصال آسان‌تر هستند. دلیل آن هم جریان پورت است.‌هاردهای اکسترنالی که از دستگاه جریان می‌کشند (فقط با یک کابل وصل می‌شوند)، معلوم نیست همیشه با دستگاه‌های همراه کار کنند، زیرا معمولاً این دستگاه‌ها قادر به ارائه آن جریان نیستند، اما‌هاردهایی که آداپتور جداگانه دارند به راحتی قابل استفاده هستند.
حواس‌تان به فرمت حافظه‌ها هم باشد. حافظه‌ای که می‌خواهید به‌صورت اوتی‌جی وصل کنید، باید به فرمت FAT32 باشد و از فرمت NTFS که مخصوص ویندوز است نمی‌توانید روی اندروید استفاده کنید.
دسته بازی
جالب است بدانید اندروید پای (نسخه ۹) و پس از آن به‌طور سیستمی از دسته‌های اکس‌باکس وان پشتیبانی می‌کنند (به‌صورت بی‌سیم)، ولی در نسخه‌های قدیمی‌تر اندروید هم به کمک یواس‌بی اوتی‌جی می‌توان از دسته‌های اکس‌باکس (از هر نوعی) برای بازی استفاده کرد. تنها کافی است دسته را وصل کنید! البته به نوع بازی هم ربط دارد و ممکن است هر بازی‌ای با این دسته‌ها تطابق نداشته باشد.
همچنین می‌توانید از دسته‌های عادی رایانه هم برای بازی روی دستگاه اندرویدی‌تان بهره بگیرید، ولی در مورد دسته‌های پلی‌استیشن ماجرا کمی پیچیده می‌شود و برای استفاده از آنها نیاز به اندروید روت‌شده دارید، زیرا در حالت عادی، دسته توسط اندروید تشخیص داده نمی‌شود.

ماوس و کیبورد
می‌دانستید می‌توانید به دستگاه اندرویدی‌تان ماوس و کیبورد وصل کرده و از آن مثل رایانه استفاده کنید؟ لمس و کیبورد روی صفحه هر چقدر هم که خوب باشند، باز برای کارهای جدی و حرفه‌ای مثل تایپ متون یا کار در اکسل اصلا مناسب نیستند. برای اینها کیبورد و ماوس لازم است؛ امکانی که یواس‌بی اوتی‌جی به‌راحتی در اختیارتان می‌گذارد.
احتمالا خوشحال خواهید شد اگر بدانید اندروید تقریبا با تمام ماوس و کیبوردهای باسیم و بی‌سیم بدون مشکل کار می‌کند.
با توجه به آن‌که دستگاه شما تنها یک پورت دارد، اگر بخواهید همزمان از ماوس و کیبورد استفاده کنید، دو گزینه پیش رو دارید: اول، یکی از آنها بلوتوث باشد که نیازی به اتصال نداشته باشد و دیگری را با سیم یا گیرنده بی‌سیمش متصل کنید. دوم، از ماوس و کیبوردهایی که گیرنده واحد دارند، استفاده کنید. البته احتمالا برای بسیاری از کارکردها، کیبورد فیزیکی اهمیت بیشتری داشته باشد و بتوانید از ترکیب لمس و کیبورد به خوبی بهره بگیرید؛ شبیه لپ‌تاپ‌های تاچ ویندوزی.
نکته: از ماوس و کیبوردهای بی‌سیمی استفاده نکنید که برای کار کردن به نصب برنامه جانبی نیاز داشته باشند (مانند برخی مدل‌های لاجیتک)، چون امکان نصب آن روی اندروید وجود ندارد.

پرینتر
احتمالا به این کاربرد فکر نکرده بودید! بله، یواس‌بی اوتی‌جی به شما امکان می‌دهد بدون نیاز به رایانه و مستقیما پرینتر را به دستگاه اندرویدی‌تان متصل کنید و عکس‌ها و اسناد را پرینت بگیرید. خوشبختانه نیازی به دانلود و نصب درایور ندارید و اندروید با خیلی از مدل‌های پرینترها به‌خوبی کار می‌کند.
تنها چیزی که باید در این کارکرد دقت کنید آن است که برای پرینت، حالت اتصال یواس‌بی را باید روی PTP یا MTP بگذارید تا پرینتر خروجی فایل‌ها از دستگاه را به‌درستی تشخیص دهد.

دوربین DSLR
عکاسان بی‌شک از این کاربرد جالب و خلاقانه استقبال می‌کنند. با بهره‌گیری از یواس‌بی اوتی‌جی این امکان وجود دارد که دوربین DSLR را به دستگاه اندرویدی وصل کرده و آن را به یک صفحه زنده و کنترلر دوربین برای عکس گرفتن، زوم و تنظیم دیگر موارد تبدیل کنید.
البته اندروید به‌صورت پیش‌فرض چنین امکانی ندارد و برای این کارکرد به یک اپ نیاز دارید و دقیقا یک اپ وجود دارد که این کار را برای شما انجام می‌دهد: ‌DSLR Controller، ولی متأسفانه این برنامه رایگان نیست و با قیمت هشت دلار در پلی‌استور عرضه شده است. بنابراین اگر واقعا بخواهید این کارکرد را داشته باشید، باید آن را بخرید یا از راه‌های دیگر دانلود و نصب کنید.
از نظر پشتیبانی، دوربین‌های کانن برای اپ DSLR Controller در اولویت هستند. البته با برخی مدل دوربین‌های نیکون و سونی هم کار می‌کند، ولی آنها به‌طور رسمی پشتیبانی نمی‌شوند و اگر خوش‌شانس باشید می‌توانید با این اپ کنترل‌شان کنید.

آیا دستگاه اندرویدی من از اوتی‌جی پشتیبانی می‌کند؟
آسان‌ترین راه برای این‌که بفهمید گوشی یا تبلت‌تان از یواس‌بی اوتی‌جی پشتیبانی می‌کند یا نه این است که به جعبه‌اش یا سایت سازنده آن نگاه بیندازید. اگر این قابلیت را داشته باشد، لوگوی یواس‌بی اوتی‌جی (همان لوگوی USB با یک فلش و عبارت
ON-THE-GO در زیر آن) باید در قسمت مشخصاتش باشد.
روش دیگر استفاده از برنامه‌های بررسی یواس‌بی اوتی‌جی است. این نوع برنامه‌ها را به وفور می‌توان در پلی‌استور پیدا کرد، ولی همه‌شان خوب و مطمئن نیستند.
Easy OTG Checker برنامه قابل اطمینانی برای این کار است که می‌توانید با نصب و اجرایش متوجه شوید که این قابلیت در گوشی یا تبلت وجود دارد یا نه. دقت کنید یواس‌بی اوتی‌جی یک امکان سخت‌افزاری و نصب‌شده توسط سازنده است، بنابراین اگر دستگاه‌تان آن را نداشته باشد، متأسفانه کاری برای فعال کردنش از دست‌تان برنمی‌آید!

برای استفاده از اوتی‌جی به چه چیزهایی نیاز دارم؟
دستگاه اندرویدی شما قاعدتا یا پورت میکرو ـ یواس‌بی (micro-USB) دارد یا یواس‌بی نوع (USB-C) C که کابل یواس‌بی به آن متصل می‌شود، ولی باتوجه به آن‌که بیشتر دستگاه‌ها برای اتصال به دستگاه شما به پورت یواس‌بی اندازه اصلی نیاز دارند، باید از یک تبدیل استفاده کنید. تبدیل اوتی‌جی را می‌توانید از بیشتر فروشگاه‌های لوازم تلفن‌همراه خریداری کنید.
علاوه بر این، اگر می‌خواهید به گوشی یا تبلت‌تان حافظه فلش متصل کنید، فلش‌هایی در بازار هستند که هم یواس‌بی استاندارد اندازه اصلی دارند و هم میکرویواس‌بی.
بنابراین با استفاده از آنها دیگر نیازی به تبدیل نخواهید داشت و می‌توانید مستقیما به گوشی وصل‌شان کنید.

محمود صادقی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها