بلوغ الکترونیک دستگاه‌های اجرایی کشور ۶۲ درصد اعلام شد

کارنامه متوسط دولت الکترونیک

هفته گذشته نتایج پنجمین ارزیابی خدمات الکترونیک دستگاه‌های اجرایی توسط سازمان فناوری ارتباطات ارائه شد. در این ارزیابی به مطالبه عمومی و آثار عملکردی دولت الکترونیک توجه شده و میزان رضایت مردم، اندازه و تعداد کارکنان و ساختار دستگاه‌ها لحاظ شده است. براساس این گزارش که با بررسی ۲۲۰۰ خدمت و زیرخدمت در ۱۰۵ دستگاه دولتی گردآوری شده، بلوغ الکترونیک دستگاه‌ها به 8/62 درصد رسیده که نشان می‌دهد نسبت به دوره‌های قبل، شتاب دولت الکترونیک کاهش یافته است. رضا باقری اصل، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات در نشست خبری «کارنامه دولت الکترونیک» از جزیره‌ای بودن سازمان‌ها و عدم تمایل آنها به یکپارچه شدن ابراز نگرانی کرد. 
کد خبر: ۱۲۱۳۴۴۵

نتایج ارزیابی پنجم
طبق گزارش ارائه شده امتیاز عمومی دستگاه‌ها برای ایجاد میزان خدمات ۸۴ درصد، حضور در وب 9/66 درصد، خدمات تراکنشی 22/70 درصد و یکپارچگی خدمات 19/50 درصد بوده است. همچنین ده دستگاه برتر در حوزه دولت الکترونیک به‌ترتیب عبارتند از بیمه مرکزی، سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران، سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی، سازمان امور مالیاتی کشور، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، بنیاد شهید و امور ایثارگران، وزارت امور اقتصاد و دارایی، سازمان نهضت سوادآموزی و شرکت ارتباطات زیرساخت.

جالب این‌که هشت دستگاه شامل سازمان مرکزی تعاونی روستایی ایران، شرکت ملی نفت ایران، وزارت صنعت، معدن و تجارت، نظام دامپزشکی، وزارت نیرو، سازمان سرمایه‌گذاری خارجی و کمک‌های اقتصادی و فنی، سازمان اداری و استخدامی کشور و دانشگاه دفاع عالی مقدس در ارزیابی پنجم همکاری نداشته‌اند.
داده‌های پنجمین ارزیابی خدمات الکترونیک دستگاه‌های اجرایی نشان می‌دهد وزارت امور اقتصادی و دارایی، بهترین وزارتخانه در ارائه خدمات الکترونیک بوده و بدترین هم وزارت‌خارجه عنوان شده است.
جالب این‌که وزارت ارتباطات در رتبه ششم و سازمان فناوری و اطلاعات در جایگاه ۴۴ قرار دارند! امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات درباره چرایی این مساله توضیح داد: «ما هم در این زمینه کوتاهی کردیم و عذرخواهی می‌کنیم. جدا از کم‌کاری سازمان باید گفت بخشی از این رتبه پایین به این دلیل است که بخشی از فرآیندهایی که به سازمان ما اضافه شده، از وظایف شورای عالی انفورماتیک بوده که ما وقت کافی برای الکترونیکی شدن این فرآیندها نداشتیم. همچنین فرآیندهای حوزه امنیت چالش‌های سخت و زمانبری است و سعی می‌کنیم در ارزیابی وضعیت بهتری داشته باشیم.»
ناظمی تاکید کرد اتصال سازمان‌های دولتی به مرکز ملی‌تبادل اطلاعات (GSB) که توسط سازمان فناوری اطلاعات انجام می‌شود، در ارزیابی این سازمان لحاظ نشده است، چون در صورت محاسبه، این سازمان در رتبه نخست قرار می‌گرفت.

نبود یکپارچگی
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات نسبت به تحقق نیافتن دولت الکترونیک و تغییر نکردن ساختار نظام اداری ابراز نگرانی کرد، زیرا با این‌که چند دستگاه به‌تازگی به دولت الکترونیک پیوسته‌اند، اما شتاب آن در شش ماه اخیر سریع نبوده، چراکه همچنان برخی سازمان‌ها در این موضوع شرکت نمی‌کنند.
رضا باقری اصل از برخی دستگاه‌ها که با وجود سامانه «دولت همراه»، مردم را برای دریافت خدمات به نرم‌افزار‌های جدید تشویق می‌کنند، گلایه کرد و گفت: «برای مثال وزیر نیرو برای دریافت قبض الکترونیکی مردم را به استفاده از یک نرم‌افزار ارجاع می‌دهد یا وزارت صمت قصد دارد نرم‌افزاری برای اعلام قیمت کالاها به‌صورت هفتگی ارائه دهد.
این در حالی است که همگی این اقدامات می‌تواند بر بستر دولت الکترونیک انجام شود و برای راه‌اندازی تنها به یک هفته زمان نیاز دارد، به این ترتیب هزینه‌ها نیز به مراتب کاهش می‌یابد.»
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور افزود: «وزارت ارتباطات همه زیرساخت‌های لازم برای یکپارچه‌سازی خدمات و فرآیندها را ایجاد کرده، اما باز هم تمایلی به یکپارچه‌شدن نیست و این موضوع نشان می‌دهد از ابتدا عزمی برای یکپارچه‌سازی وجود نداشته است.»
به گفته او قرار بود دولت الکترونیک باعث کوچک‌تر شدن دولت شود، اما عملا سازمان جدیدی در هر دستگاه برای توسعه دولت الکترونیک تشکیل شده و کیفیت کار هم مانند قبل است و بهتر نشده است.

با توجه به اظهارات دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات، این سؤال مطرح می‌شود که مگر مسؤول هدایت بخش دولتی به استفاده از زیرساخت‌های موجود، وزارت ارتباطات و دولت نیست؟ او در پاسخ به این سؤال گفت: «بارها در جلسات مختلف این مساله از سوی ما و وزارت ارتباطات مطرح شده و نامه‌های متعددی نوشته شده، اما تاثیری نداشته است!» این مساله به‌خوبی نشان می‌دهد حداقل در این زمینه هر کدام از وزارتخانه‌ها ساز خود را می‌زنند و وحدت رویه‌ای وجود ندارد.

ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات، راه‌حل نبود یکپارچگی بین دستگاه‌ها را افزودن شاخص تبادل اطلاعات می‌داند که البته چالش‌هایی نیز دارد، چراکه از اطلاعات سازمان‌هایی مانند ثبت احوال بسیار استفاده می‌شود.

کجا ایستاده‌ایم؟
ناظمی، هدف پنجمین ارزیابی کارنامه دولت الکترونیک را رسیدن به مردم‌سالاری الکترونیک عنوان می‌کند که علاوه بر قوه مجریه، دیگر قوا را نیز دربرمی‌گیرد.
به گفته رئیس سازمان فناوری اطلاعات در آخرین ارزیابی تلاش شده ارزیابی داخل دستگاهی به ارزیابی اتصال دستگاه‌های اجرایی به یکدیگر نزدیک شود تا وزن ارزیابی خدمات الکترونیکی افزایش یابد.
او اشاره می‌کند که در برخی از دستگاه‌ها، تعداد استعلام‌ها و مجوزها بسیار زیاد است و هرچند تعدادی از آنها الکترونیک شده، اما هنوز برای استفاده شهروندان به دولت الکترونیک متصل نشده‌اند.
درمجموع با توجه به رشد ۲۰ پله‌ای که برای دولت الکترونیک کشور درنظر گرفته شده، به نظر می‌رسد از برنامه‌ها عقب هستیم و اگر دیگر کشورها بتوانند با سرعت بیشتری دولت الکترونیک خود را رشد دهند، جایگاه ما در رتبه‌بندی جهانی تنزل خواهد یافت.
سازمان فناوری اطلاعات، مطالعاتی روی کشورهای موفق در این زمینه انجام داده تا برای رسیدن به رشد 20 پله‌ای بهترین برنامه‌ریزی را انجام دهد، ولی رسیدن به این رشد در گرو همکاری و یکپارچگی میان دستگاه‌های اجرایی کشور است.

مائده گیوه‌چین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها