با فرارسیدن فصل تابستان، عرضه گسترده میوه لذیذ و پرطرفدار زردآلو در بازار آغاز می‌شود.
کد خبر: ۱۲۱۳۱۱۶

این میوه حاوی مقادیر زیادی از ویتامین‌های مورد نیاز بدن، مواد معدنی و همچنین فیبر بوده و لذا ارزش تغذیه‌ای زیادی دارد. به علاوه در بسیاری از مناطق جهان از جمله ایران به غیر از بافت گوشتی زردآلو، هسته آن نیز استفاده می شود. بسیاری از متخصصان، خواص درمانی متعددی را برای هسته این میوه برشمرده‌اند. از جمله این‌که مصرف هسته زردآلو در تقویت سیستم ایمنی بدن، سلامت پوست و مو، رفع سوءهاضمه و... موثر است.
اما باید دانست که گاهی هسته زردآلو حاوی سم کشنده و خطرناکی به‌نام آمیگدالین است که شاید طی چند ساعت منجر به مرگ انسان شود. بنابراین باید در عین بهره‌مندی از خواص مفید هسته زردآلو، به نکات ایمنی در این خصوص توجه کرد تا سلامت مصرف‌کنندگان به‌ویژه کودکان به خطر نیفتد. به دلیل خطر وجود این سم، سال‌هاست مصرف هسته زردآلو در کشورهای عضو اتحادیه اروپا محدود شده است.
آمیگدالین یکی از مهم‌ترین گلیکوزیدهای سیانوژنیک است که گاهی به‌طور طبیعی در هسته تلخ زردآلو تولید می‌شود. تلخ بودن هسته زردآلو مهم‌ترین نشانه احتمال وجود سم آمیگدالین است ؛ بنابراین هسته‌هایی که تلخ نیستند معمولا خطری ندارند. سم آمیگدالین عامل مسمومیت سیانیدی است که مهم‌ترین عوارض آن شامل سردرد، اسهال، استفراغ، درد شکمی و کاهش فشار خون است. مسمومیت سیانیدی در کودکان بسیار خطرناک‌تر از بزرگسالان بوده ممکن است به کاهش سطح هوشیاری، افتادگی پلک، تشنج، کما و حتی مرگ منجر شود. کما این‌که متاسفانه فوت ناشی از مسمومیت سیانیدی در کشور ما نیز اتفاق افتاده است. گفته شده که حتی مصرف پنج تا ده عدد هسته تلخ زردآلو این خطرات را در پی دارد. خانم‌های باردار و مادران شیرده باید در مصرف هسته زردآلو بسیار احتیاط کنند. به‌ویژه آن‌که در صورت وجود سم آمیگدالین در هسته زردآلو، احتمال ورود این سم به شیر مادران و وقوع مسمومیت سیانیدی در نوزادان شیرخوار وجود دارد.

دکتر بهادر حاجی‌محمدی

بازرس انجمن علمی بهداشت و ایمنی مواد غذایی ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها