هشدار صریح دبیرکل حزب‌ا... به جنگ‌افروزان

جنگ با ایران کل منطقه را به آتش می‌کشد

شامگاه جمعه سیدحسن نصرا...، دبیرکل حزب‌ا... لبنان سخنان مهمی را در رابطه با فشارهای اخیر بر ملت ایران بیان کرد که تحلیل روشن او را از آتش‌افروزی‌های اخیر آمریکا و متحدانش در منطقه به‌خصوص کشورهای عربی متحد دنباله‌رو عربستان سعودی نشان می‌داد. او که به مناسبت روز قدس سخن می‌گفت، در همان حال تاکید کرد مقابله با طرح موسوم به معامله قرن یک تکلیف شرعی و دینی است و همه باید در برابر این توطئه شوم بایستند. او گفت، 40 سال است دشمنان سعی می‌کنند روز قدس فراموش شود، اما در تحقق این هدف شکست خورده‌اند.
کد خبر: ۱۲۰۹۶۶۷

به گزارش تسنیم و ایسنا و به نقل از شبکه تلویزیونی المنار، سخنرانی سید‌حسن نصرا...، دبیرکل حزب‌ا... لبنان در مراسم بزرگداشت روز جهانی قدس در ضاحیه جنوبی بیروت ایراد شد. وی در همان ابتدای سخنانش از حضار به‌خاطر شرکت در مراسم بزرگداشت روز جهانی قدس تشکر کرد و گفت: این مناسبت جهادی و اخلاقی با سرنوشت، عزت، آزادی و مقدسات ما ارتباط پیدا می‌کند. در طول 40 سال از شروع دعوت امام خمینی(ره) برای بزرگداشت روز جهانی قدس، دشمنان برای به فراموشی سپردن این مسأله تلاش و ‌روی آن حساب باز کرده‌اند. اما دیدیم ملت ایران برای قدس که یک مسأله عربی و اسلامی است تظاهرات می‌کنند و همه رهبران و بسیاری از مراجع برای اعلام مواضع خود در قبال دولت آمریکا و همه حکومت‌های منطقه در این روز به خیابان‌ها آمدند. این حرکت حاوی پیامی به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و همه کسانی است که به خسته شدن یا عقب‌نشینی و سست شدن ملت ایران چشم دوخته‌اند.
جنگ نخواهد شد
سید‌حسن نصرا... در مورد اظهارات اخیر رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر این‌که ایران به دنبال مذاکره با واشنگتن است، با تمسخر اظهارکرد: «ترامپ باید حالا حالاها منتظر بماند تا تماسی از ایران دریافت کند.» او در ادامه به اقدامات ضد‌ایرانی دولت ترامپ علیه ایران اشاره کرد و گفت: جنگ بین ایران و آمریکا به این معناست که در صورت وقوع آن، کل منطقه درگیر آن خواهد شد. وی همچنین به ترامپ هشدار داد و گفت: «بولتون، بن‌سلمان، نتانیاهو و بن‌زائد آمریکا را به سمت جنگ با ایران سوق می‌دهند.» او به اظهارات اخیر رهبر معظم انقلاب مبنی بر این‌که جنگی نخواهد شد، اشاره کرد و گفت: بر حسب تحلیل ما نیز اگر ایران ضعیف بود، سال‌ها پیش آمریکا علیه این کشور جنگ راه می‌انداخت.
سید‌حسن نصرا... در چرایی عدم وقوع جنگ نیز گفت که دولت ترامپ و سرویس‌های اطلاعاتی او به‌خوبی می‌دانند که در صورت جنگ با ایران، این جنگ محدود به مرزهای ایران نخواهد بود و همه منطقه درگیر آتش آن خواهند بود و همه منافع و نیروهای آمریکا در منطقه از بین خواهد رفت و همه کسانی که با آنها همدستی کرده‌اند از جمله آل سعود و اسرئیل هزینه این جنگ را خواهند داد. نصرا... گفت ترامپ به‌خوبی می‌داند در صورت وقوع جنگ در منطقه، قیمت هر بشکه نفت به ۲۰۰ یا ۳۰۰ دلار خواهد رسید و در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ شکست خواهد خورد.
اجلاس مکه
او دلیل دیگر این‌که جنگی با ایران رخ نخواهد داد را برگزاری اجلاس‌های مکه دانست و گفت «دو دلیل برای این کار وجود داشت؛ نخست این‌که عربستان سعودی دید که هیچ راه‌حلی در برابر موشک‌های یمن ندارد. سعودی‌ها دیدند که در برابر دستاوردهای یمنی‌ها شکست نصیب‌شان شده است. از این رو، بیانیه‌های این اجلاس، علیه ایران و [انصارا...] حوثی بود».
وی دلیل دوم را هم آن دانست که سعودی‌ها روی ترامپ و تحریک او برای جنگ با ایران حساب باز کرده بودند، ولی این‌گونه نشد و اجلاس‌های سه‌گانه مکه مکرمه در واقع فریاد کمک‌خواهی سعودی‌ها از جهان عرب و جهان اسلام بود. دبیر‌کل حزب‌ا... سپس با تمجید از موضع ملت یمن در حمایت از قدس و فلسطین گفت، این ملت یمن بود که توانست خود را در معادلات منطقه مطرح کند.
به گفته نصرا... البته کسانی هستند که می‌گویند قدرت اول منطقه عربستان سعودی است، اما این ترامپ است که می‌گوید اگر هواپیماهای سعودی بدون حمایت ما بلند شوند، نمی‌توانند بر زمین بنشینند. او ادامه داد: «عربستان سعودی برای بقا و قدرت خود به آمریکا و غرب و سرویس‌های اطلاعاتی متکی است. ولی ایران دولت واقعا قوی‌ای است. ایران به عنوان یک قدرت بزرگ منطقه‌ای و واقعی توان و قدرتش را از درون می‌گیرد.»
محور مقاومت
نصرا... با اعتراض به حضور سعد الحریری، نخست‌وزیر لبنان در اجلاس مکه، در ادامه سخنانش محور مقاومت را باطل‌کننده طرح معامله قرن دانست و گفت: قویا امیدواریم ملت‌های منطقه مانع از تحقق جنایت معامله قرن شوند. وی در بخش دیگری از سخنانش مقابله با طرح معامله قرن را یک تکلیف شرعی و دینی توصیف کرد و یاد‌آور شد: هدف از معامله قرن این است که هرگونه بحث و گفت‌وگو بر سر قدس، نوار غزه و آوارگان فلسطینی در خارج از سرزمین‌های اشغالی برای همیشه مسکوت بماند. وی با اشاره به قدرت روزافزون محور مقاومت به‌خصوص در لبنان نیز گفت: ما دروغ نمی‌گوییم. امروز من بار دیگر در برابر همه دنیا می‌گویم که موشک‌های نقطه‌زن کافی داریم و می‌تواند چهره منطقه را تغییر دهد.

بازتاب‌های رسانه‌ای
شبکه المیادین، سخنان نصرا... را با این تیتر پوشش داد که وظیفه ما مقابله با معامله قرن است و هر گونه تعرضی به ایران کل منطقه را به آتش خواهد کشید. شبکه الجزیره نیز با این تیتر سخنان نصرا... را پوشش داد که هرگونه جنگ با ایران کل منطقه را شعله‌ور خواهد ساخت. شبکه بی.بی.سی عربی نیز تقریبا با همین عنوان سخنان نصرا... را پوشش داد و از زبان او نوشت: جنگ با ایران کل منطقه را به آتش می‌کشد. در همین حال خبرگزاری رویترز در گزارشی با این عنوان حزب‌ا... متعهد به مقابله با طرح آمریکا در باره خاورمیانه شد. مطالبی را از سخنرانی نصرا... گزینش کرده و آورده بود. در این گزارش بخش‌هایی از سخنان نصر‌ا... بزرگ نمایی شده بود. به‌خصوص آنجا که نصر‌ا... مقابله با طرح آمریکایی معامله قرن را یک وظیفه دینی و واجب شرعی معرفی کرده بود یا جایی که گفته بود به دلیل «توازن قدرت » جنگی در منطقه رخ نخواهد داد، زیرا اگر رخ دهد کل منطقه را به آتش خواهد کشید یا این‌که اگر جنگی رخ دهد واشنگتن و متحدانش در منطقه باید تاوان سنگینی پرداخت کنند.

روزنامه اینترنتی رای‌الیوم این تیتر را برای سخنان نصرا... انتخاب کرد که جنگ با ایران در داخل مرزهای این کشور محدود نخواهد ماند و عربستان و اسرائیل را هم به آتش خواهد کشید. روزنامه سعودی الحیات نیز تیتر زد: نصرا...: موشک‌های نقطه‌زن سرنوشت معامله قرن و جنگ با ایران را تغییر خواهد داد. شبکه اسکای نیوز وابسته به امارات عربی متحده از پوشش دادن به سخنان نصرا... امتناع ورزید و شبکه العربیه نیز به جای پرداختن به سخنان نصرا... کوشید اجلاس مکه و اظهارات مقامات ضد ایرانی عربستان سعودی را پوشش دهد. بازتاب گسترده سخنان حسن نصرا... در رسانه‌های جهانی و منطقه‌ای اهمیت این سخنان را نشان می‌دهد. سخنان صریح نصرا... در واقع هشداری آشکار و واضح به تمام طرف‌هایی است که با پشتیبانی آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها قصد دارند منطقه را به سمت یک جنگ جدید سوق دهند.

علی باقری

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها