پشه‌ها، این حشرات کوچک اما خطرناک، با تغییر آب و هوا می‌توانند تهدیدی برای ابتلای انسان به بیماری‌های منتسب به پشه باشند. تقریبا 3500 گونه پشه در دنیا وجود دارد که بیشتر آنها آزار دهنده‌اند اما خطرناک نیستند. از جمله پشه آنوفل که کمتر از 10 درصد 430 گونه آنها حامل انگلی است که موجب بیماری مالاریا در انسان می‌شود و شیوع آن در جامعه تهدیدی بزرگ برای بهداشت عمومی است.
کد خبر: ۱۲۰۹۳۹۲

این پشه‌ها می‌توانند علاوه بر مالاریا، ویروس زیکا، ویروس غرب نیل، تب زرد، آنسفالیت‌ها و چند بیماری دیگر را نیز گسترش دهند. آنها خون شما را می‌مکند و آن وقت شما به نیش زدن آنها واکنش نشان می‌دهید. اما تا زمانی که علائم بیماری ظاهر نشود، متوجه نمی‌شوید در معرض چه خطری هستید.
این حشرات کوچک حتی با سرد شدن هوا در پاییز و زمستان، نمی‌میرند و به خواب زمستانی نمی‌روند بدتر از همه این‌که جمعیت خفاش‌ها و دیگر شکارچیان این پشه‌ها به دلیل دخالت انسان در طبیعت تا حدی زیادی از بین رفته است. شایع‌ترین پشه‌های بیماری‌زا در ایالات متحده از گونه اِیدیز (Aedes) هستند، به ویژه اِیدیز اِجیپتی (Aedes aegypti یا پشه تب زرد) و اِیدیز آلبوپیکتوس (Aedes albopictus یا پشه ببر آسیایی). آنهایی که از گونه‌های تهاجمی هستند، به دلیل اندازه نسبتا بزرگ و نشانه‌های سفید‌روی بدنشان به صورت نقطه‌ها یا نوارهایی شناخته می‌شوند.
محدود کردن دسترسی به مایعات
عامل زنده ماندن پشه‌ها، خون و آب است. پشه‌های ماده برای تخم‌گذاری نیاز به خون دارند زیرا چرخه تولیدمثل آنها بدون پروتئین و آهن پایان می‌یابد. آنها همچنین برای تخمگذاری نیاز به آب راکد دارند؛ زیرا مواد آلی موجود در آب، غذای لارو پشه‌هاست. برای مبارزه با پشه‌ها باید با پاکسازی تخم‌ها و لاروها شروع کنید. می‌توانید خود را از هر منبع آب راکدی مثل حوضچه‌های آب یا ظرف آب حیوانات در فضای باز دور کنید.
اگر آب به مدت دو یا چند روز در ظرفی مانده باشد، باید آب آن را خالی و سپس ظرف را کاملا تمیز کرد. همچنین موانع جریان‌یافتن آب مانند جمع‌شدن برگ‌ها در جوی و نهر را بر طرف کنید. اگر منبع آب بزرگ است و امکان خالی و تمیز کردن کامل آن نیست، می‌توانید با ضدعفونی کننده باسیلوس دُرینگی‌ینسیس(Bacillus thuringiensis (BT تخم پشه‌ها را نابود کنید. اگر ماهی یا موجود زنده دیگری در آب وجود نداشته باشد، مدوپرن (Methoprene) گزینه دیگری است اما این حشره‌کش نباید در حوضچه‌ها یا سایر آبراه‌های طبیعی استفاده شود. با قطع علف‌های هرز و مرتب و تمیز نگه داشتن حیاط خود، مکانی برای تجمع پشه‌ها نگذارید. همچنین در و پنجره‌ها را با توری سیمی بپوشانید تا پشه‌ها نتوانند وارد شوند. هر شکافی را که در پنجره و قاب در وجود دارد، بپوشانید. به یاد داشته باشید پشه‌ها از حیوانات خانگی هم تغذیه می‌کنند.
تله‌های پشه یکی دیگر ازگزینه‌ها است. تله‌های مبتنی بر دی‌اکسید کربن که پشه‌ها را فریب داده و به خلأ می‌کشاند و آنها آنجا از تشنگی می‌میرند البته ممکن است اثر بخشی آن بر گونه‌های مختلف متفاوت باشد. اگر شما خارج از منزل هستید و با نیش پشه گزیده شدید، از مواد ضدعفونی‌کننده طبیعی مانند روغن گل مریم یا عصاره آن استفاده کنید که اثر مخرب زیست محیطی کمتری نسبت به ترکیبات مصنوعی دارد. فراموش نکنید باید ضربه سختی به این آفت بزنید. پشه‌ها با گذشت زمان با حملات تهاجمی شما (زدن با کف دست یا مگس‌کش) فرار را بر قرار ترجیح می‌دهند.
از طبیعت علیه آنها استفاده کنید
بسیاری از حیوانات مثل خفاش‌ها، پرندگان، قورباغه‌ها و ماهی‌ها شکارچی پشه‌ها هستند. با بررسی این که کدام شکارچیان طبیعی پشه در منطقه شما زندگی می‌کنند، شروع کنید. عموما این شکارچیان به دو شکل در طبیعت هستند: اول، موجودات آبزی که لاروها و هر پشه‌ای را که روی آب نشسته است، می‌خورند. دوم، آنها که در حال پروازند مانند سنجاقک‌ها، پرندگان و خفاش‌ها.
از طرفی همه موجودات زنده به سه چیز نیاز دارند: آب تازه، پناهگاه و غذا. این خون‌آشام‌های کوچک غذای برخی حیوانات هستند.
بنابراین برای جذب شکارچیان آنها، ساده‌ترین کار ایجاد پناهگاه است یعنی برای پرنده‌ها و خفاش‌ها در مناطق جنگلی به ویژه در نزدیکی آب‌های راکد مانند تالاب‌ها، جان‌پناه درست کنید. ما هرگز از شر پشه‌ها خلاص نخواهیم شد، اما با برخی مراقبت‌های هوشمندانه در خانه و محیط زیست می‌توانیم آنها را کنترل کنیم و از گزندشان در امان بمانیم.

صدیقه سخندان فداکار

مترجم

منبع: POPULAR SCIENCE

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها