در جریان انتخابات هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی، ترکیب هیأت‌رئیسه نسبت به سال گذشته تنها یک تغییر داشت و آن هم حذف علی مطهری از سمت نایب‌رئیسی مجلس بود.
کد خبر: ۱۲۰۸۶۴۲

نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی، ۱۲ عضو هیات‌رئیسه در سال پایانی مجلس دهم را انتخاب کردند که براساس آن سهم فراکسیون نمایندگان ولایی در این دوره از انتخابات هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی بیش از دیگران بود.
در این دوره از انتخابات هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی، فراکسیون امید برای هر ۱۲ کرسی هیات‌رئیسه کاندیدا معرفی کرد؛ این در حالی بود که فراکسیون نمایندگان ولایی بدون اعلام نظر درباره ریاست مجلس، دو کاندیدای نایب‌رئیسی، چهار کاندیدای دبیری و یک‌کاندیدای کارپردازی مجلس شورای اسلامی را اعلام کرد و فراکسیون مستقلین هم با تاکید بر حمایت از علی لاریجانی به عنوان کاندیدای ریاست مجلس شورای اسلامی درباره نواب رئیس اعلام نظر نکرد و دو کاندیدای دبیری و دو‌کاندیدای کارپردازی را معرفی کرد.
به گزارش ایسنا، گرچه طبق اعلام رسمی هر سه فراکسیون سیاسی مجلس عنوان کردند ائتلافی نکرده‌اند، اما فهرست منتشره از سوی فراکسیون ولایی و مستقلین نشان‌دهنده این بود که ائتلاف نانوشته‌ای بین این دو فراکسیون وجود داشته است.
تنها تغییر ترکیب هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی نسبت به سال گذشته حذف علی مطهری، کاندیدای فراکسیون امید از نایب‌رئیسی و جایگزینی او با عبدالرضا مصری، کاندیدای فراکسیون نمایندگان ولایی بود که باعث شد تعداد کرسی‌های فراکسیون امید در هیات‌رئیسه کاهش یابد و به تعداد کرسی‌های فراکسیون نمایندگان ولایی در هیات‌رئیسه اضافه شود.
بر این اساس سهم فراکسیون مستقلین در هیات‌رئیسه سال پایانی مجلس شورای اسلامی یک کرسی ریاست (علی لاریجانی) و دو کرسی کارپردازی (نعمتی و آشوری) است. سهم فراکسیون امید یک کرسی نایب‌رئیسی (پزشکیان) و سه کرسی دبیری (رحیمی، وکیلی و یوسف‌نژاد) و فراکسیون نمایندگان ولایی که بیشترین سهم را در ترکیب هیات‌رئیسه دارد یک سهم نایب‌رئیسی (مصری) سه سهم دبیری (قاضی‌زاده، رنجبرزاده و امیرآبادی) و یک سهم کارپردازی (اسدا... عباسی) دارد.
نگاهی به نتیجه انتخابات هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در سال پایانی نشان‌دهنده این است که فراکسیون امید که سال گذشته توانسته بود اکثر کرسی‌های هیات‌رئیسه را از آن خود کند، امسال چهار کرسی از مجموع ۱۲ کرسی هیات‌رئیسه را در اختیار دارد و در مقابل فراکسیون نمایندگان ولایی با قدرت‌نمایی سهم خود را از چهار کرسی، به پنج کرسی افزایش داده است.


کنایه کرباسچی به عارف درباره حذف مطهری از هیات‌رئیسه مجلس
به دنبال حذف مطهری از نایب‌رئیسی مجلس، غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در مطلبی در توییتر به کنایه نوشت: ‏به همت آقای عارف و دوستانشان، آقای مطهری از نایب‌رئیسی مجلس حذف شد.
به گزارش فارس، محمدرضا عارف هم عصر روز یکشنبه در جلسه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان روند طی شده از سوی فراکسیون امید برای انتخابات هیات‌رئیسه مجلس برای اجلاسیه چهارم را تشریح کرد و گفت: فراکسیون امید برای حفظ هویت خود و انجام رسالت جریانی به صورت مستقل در انتخابات هیات‌رئیسه ورود کرد و تلاش شد با شفافیت و به دور از برخی روابط غیرشفاف، اصالت گفتمانی خود را در درون مجلس به‌عینه نشان دهیم.
رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان ضمن قدردانی از همراهی و همکاری موثر اعضای فراکسیون امید در انتخابات هیات‌رئیسه مجلس تاکید کرد: در انتخابات مجلس یازدهم باید راه خود را از افراد فرصت‌طلب و کسانی که می‌خواهند از اعتبار جریان اصلاح‌طلب سوء‌استفاده کنند، جدا کنیم.

نتیجه انتخابات هیات‌رئیسه مجلس

سمت

نام

فراکسیون

رای

رئیس

علی لاریجانی

مستقلین

۱۵۵

نایبرئیس

مسعود پزشکیان

امید

۱۴۸

نایبرئیس

عبدالرضا مصری

ولایی

۱۴۳

دبیر

امیرحسین قاضیزادههاشمی

ولایی

۱۶۰

دبیر

محمدعلی وکیلی

امید

۱۵۳

دبیر

علیاصغر یوسفنژاد

امید

۱۵۱

دبیر

اکبر رنجبرزاده

ولایی

۱۳۸

دبیر

احمد امیرآبادیفراهانی

ولایی

۱۳۲

دبیر

علیرضا رحیمی

امید

۱۲۶

ناظر

بهروز نعمتی

مستقلین

۱۶۵

ناظر

محمد آشوری

مستقلین

۱۴۴

ناظر

اسدا... عباسی

ولایی

۱۳۴

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها