در مصوبه چهاردهمین جلسه کارگروه ساماندهی کاغذ ، دو بند به تامین کاغذهای مورد نیاز کتاب‌های درسی اختصاص پیدا کرد

شمردن جوجه‌های کاغذی به وقت پاییز

بازار کاغذ آرام و قرار ندارد. دستوراتی برای رسیدگی به اوضاع آشفته‌اش از سوی متولیان امر و البته رهبر معظم انقلاب صادر شده‌است، اقداماتی نیز طی یک سال اخیر صورت گرفته اما همچنان بازار کاغذ ملتهب است.
کد خبر: ۱۲۰۸۲۳۳

هر روز از این حوزه خبرهایی به گوش می‌رسد و نیز شایعه‌ها و نکته‌هایی که به راحتی نمی‌توان صحت و سقم آنها را تایید یا رد کرد؛ اما چیزی که واضح است و نمی‌توان در آن تردید داشت، انباشت مسائل و مشکلاتی است که رسیدگی و ساماندهی به بازار کاغذ را دشوار کرده؛ درست مثل کلاف در هم پیچیده‌ای که هر لحظه ممکن است گره تازه‌ای از آن بیرون بزند.
یکی از آن گره‌های سخت، پیش رو قرار دارد؛ تامین کاغذ مربوط به کتاب‌های درسی. در حالی که دانش‌آموزان برای امتحانات پایان سال آماده می‌شوند، زمان آماده‌سازی کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید هم فرامی‌رسد و لازم است کاغذ مورد نیاز برای این کتاب‌ها هم فراهم شود.
کارگروه کاغذ در این باره قدمی برداشته ولی هنوز اتفاق مهم و جدی در این زمینه رخ نداده است. با این حال شاید تصمیمات چهاردهمین جلسه کارگروه کاغذ که پایان هفته گذشته با حضور حسین انتظامی دستیار ارشد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس کارگروه کاغذ برگزار شده، بتواند کمی مسیر تامین کاغذ برای دانش‌آموزان را هموار کند.

مصوبات چهاردهمین جلسه چه بود؟
آخرین باری که اعضای کارگروه کاغذ گرد هم آمدند، 14 بند درباره کاغذ را به تصویب رساندند که بخشی از آنها به روشن شدن وضعیت واردکنندگان کاغذ قبل و بعد از تشکیل این کارگروه ارتباط دارد و بخش دیگری از آن هم کنترل‌کننده است تا مبادا کاغذهای وارداتی سر از جای دیگری به جز حوزه فرهنگ درآورند.
به عنوان نمونه از جمله مصوبات آخرین جلسه کارگروه کاغذ می‌توان به این موارد اشاره کرد:
از این به بعد واردکننده‌هایی که تاییدیه واردات کالای خود را از کارگروه کاغذ گرفته‌اند و آن را ترخیص کرده‌اند ولی آن را به وزارت فرهنگ تحویل نداده‌اند، باید جبران مافات کنند و کاغذ وارده را به معاونت تخصصی تحویل دهند. همچنین شرکت‌های واردکننده همزمان با اظهار واردات کالا به گمرک، باید به معاونت مربوط وزارت فرهنگ نیز اعلام کنند.
به وضعیت واردکننده‌هایی که قبل از کارگروه کاغذ، ثبت سفارش داشته و کاغذ وارد کرده‌اند توسط کمیته سه نفره متشکل از نمایندگان وزارت فرهنگ، سازمان تعزیرات و سازمان حمایت در اسرع وقت رسیدگی شود و در صورت احراز تخلف، مجازات شوند. یکی دیگر از موارد مهم تصویب‌شده در این جلسه کارگروه کاغذ به تغییر اولویت‌های کالایی در سامانه وزارت صنعت مربوط است و قرار شده به این منظور ساز و کار جدیدی برای تایید پرونده‌های مربوط به کارگروه کاغذ فراهم شود.
در این مصوبات درباره تبدیل ارز واردات کاغذ به ارز نیمایی هم بندهایی به تصویب رسیده است و همین طور درباره ضرورت پرداخت ارز مورد نیاز کاغذ توسط بانک مرکزی.

درباره کتاب‌های درسی چه تصمیمی گرفته شد؟

در چهاردهمین جلسه کارگروه کاغذ و از میان 14 بندی که به تصویب رسیده، یکی از آنها به این ترتیب است که در جهت تامین ارز مربوط به وزارت آموزش و پرورش به صورت دولتی، مکاتبه‌ای از سوی وزیر آموزش و پرورش با وزیر صمت و معاون اول محترم رئیس‌جمهور صورت پذیرد.
البته ضرورت برنامه‌ریزی برای دفترچه دانش‌آموزی و کاغذهای سایز شده از جمله کاغذ A4 هم در این جلسه مطرح شد و مذاکره با واردکنندگان و نیز تولیدکنندگان کاغذ در این زمینه در دستور کار قرار گرفت.
اگر چه این هر دو مورد قدم‌های کوچکی برای تامین کاغذ مورد نیاز دانش‌آموزان و کتاب‌های درسی محسوب می‌شود اما می‌توان امیدوار بود با توجه به جلسات تقریبا منظم این کارگروه، در وقت مناسب اقداماتی در این باره صورت بگیرد و بخصوص تامین کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید با مسأله و مانع جدی روبه‌رو نشود. کارگروه کاغذ در 14 جلسه‌ای که تاکنون برگزار کرده، مصوبات متعددی داشته و باید دید نتیجه و دستاورد روشن و مشخص این کارگروه چه خواهد بود. به نظر می‌رسد علاوه بر اقدامات این کارگروه، رسیدگی قضایی به موضوع کاغذ هم تاثیرات قابل توجهی در موفقیت آن و ساماندهی به بازار کاغذ داشته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها