در پی تلاش آمریکا برای خروج از برجام، ایالات متحده با فرمان ترامپ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ رسماً از برجام خارج شد. با این حال در طول یک سال گذشته نهادهای دست‌اندرکار دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای ایران چندان نتوانسته‌اند در راستای نقض فاحش این توافق واکنش مناسبی نشان دهند و آن را در سطح رسانه‌های مجازی برای مخاطبان ضریب دهند.
کد خبر: ۱۲۰۶۶۳۸

احمد نوروزی، دانش آموخته دکتری مدیریت رسانه و کارشناس حوزه آمریکای شمالی معتقد است: به‌رغم وجود ظرفیت‌های بالای ارتباط گیری با فعالان میدانی و رسانه‌ای از طریق پلت فرم‌های آنلاین با این حال اقدامی از طریق نهادهای رسمی این حوزه که عنوان بین‌الملل را با خود یدک می‌کشند، صورت نگرفته است.
گروه‌های مستقل و صلح‌طلب زیادی که دارای فعالیت‌های میدانی هستند، فعالیت‌های خود را در حساب‌های شبکه مجازی خود اطلاع رسانی می‌کنند و تاثیرگذاری مناسبی نیز در فضای رسانه‌ای ایجاد کرده‌اند.
به‌عنوان مثال، پروژه theGrayzone@ تشکلی از ژورنالیست‌های منتقد جریان اصلی است و نقش موثری در جریان‌سازی در حوزه‌های هدفگذاری شده خود در سال‌های اخیر داشته است. مکس بلومنتال کارگردان، روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس آمریکایی که در رسانه معتبر Nation ستون ثابت دارد، مدیر این گروه است. جالب این‌که پدر او سیدنی بلومنتال از مشاوران ارشد خاندان کلینتون است.
دن کوهن، مستندساز آمریکایی و یهودی تبار شبکه تلویزیونیRT نیز از دیگر اعضای این گروه است که بارها به‌دلیل فعالیت‌های خود مورد شماتت اسرائیلی‌ها قرار گرفته است. با وجود آن‌که کوهن و بلومنتال هر دو یهودی هستند، اما جشنواره فیلم‌های یهودی آتلانتا، اجازه شرکت مستند آنها در بخش مسابقه خود را به آنها نداد و این دو اثر خود با عنوان «کشتن غزه » را به جشنواره فیلم مقاومت در تهران ارسال کردند.
بن نورتون، خبرنگار مستقل نیز از اعضای این گروه است که درمورد جنایات گروه تروریستی مجاهدین خلق در ایران پژوهش و مقالاتی داشته است.
شیوه عمل این افراد برای تاثیر‌گذاری به این گونه است که معمولا به صورت میدانی در رخدادها حضور پیدا می‌کنند و در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های جمعی بر مبنای مشاهدات واقعی موج ایجاد می‌کنند. این گروه کم تعداد ولی چابک و خلاق در اتفاقات ونزوئلا با حضور در بین مخالفین و موافقان جزو موثرترین منابعی بود که از داخل خیابان‌ها گزارش واقعی دادند و به این واسطه حتی در رسانه‌هایی مثل فاکس نیوز نیز حاضر شدند.
متاسفانه با عدم درک تقابل سنگین رسانه‌ای با ایران و ضرورت استفاده از این ظرفیت‌ها و ابزارها در فضای رسانه‌ای، به نظر می‌رسد در این فضای موجود وظیفه افراد و تشکل‌های ایرانی است که با ورود به این عرصه و ارتباط‌گیری با این افراد و تشکل ها، از آنها برای سفر به ایران دعوت و شرایط حضورشان را در کشور تسهیل کنند. لذا ضروری است امثال این گروه که تعداد آنها نیز کم نیست، شناسایی شده و در قالب پروژه‌های خلاقانه به ایران دعوت شوند تا با ابزارهای رسانه‌ای و شناختی که از مخاطب خود دارند، ظلم‌های صورت گرفته در تحمیل برجام و سپس نقض آن در قالب تحریم‌های بی‌سابقه توسط آمریکا و بی‌تفاوتی اروپا در فضای رسانه‌ای به‌خصوص شبکه‌های اجتماعی منعکس و سپس تبدیل به جریان شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها