جان بولتون، مرد جنجالی کاخ سفید را بیشتر بشناسید

جــــان بلـــــــــــــوف

در عرصه سیاست گاه آدم‌هایی پیدا می‌شوند که برای مطرح کردن خود در اذهان عمومی و رسانه‌ها به هیاهو و جار و جنجال روی می‌آورد. از کاه کوه می‌سازد و حرف‌های بی سر و ته می‌زند. نمونه‌های آن را در حوزه‌های مختلف زیاد دیده‌ایم. یکی از این آدم‌ها جان بولتون مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکاست. او پیش از این مدتی به عنوان سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد در زمان دولت بوش فعالیت می‌کرد و چند صباحی هم در برخی مراکز آمریکایی مثل "انجمن ملی سلاح"، "پروژه‌ای برای قرن آمریکایی جدید" و "بنیاد یهودی امور امنیت ملی" پرسه می‌زد. بولتون در طول دوران فعالیت سیاسی خود همواره با جمهوری‌خواهان دمخور بود و معمولا در مواضع رسمی خود عادت دارد که تهدید کند. اهالی رسانه که مواضع او را دنبال می‌کنند با ادا و اطوارهای او آشنایی دارند که با قلم و کاغذی در دست در جمع روزنامه‌نگاران و خبرنگاران حاضر می‌شود و تیتروار مطالب خود را بیان می‌کند. وی چه در گذشته و چه در شرایط کنونی سعی دارد خود را مهم‌ترین دشمن ایران در عرصه سیاست خارجی آمریکا نشان دهد و استفاده از زور و حمله نظامی، کلیدواژه همیشگی در ادبیات سیاسی بولتون است. در کنار مواضع ضد ایرانی، حضور در گردهمایی‌های گروهک تروریستی منافقین هم از دیگر عادات او است و پول خوبی نیز از این بابت به جیب می‌زند. جیسون رضاییان، خبرنگار واشنگتن‌پست عقیده دارد بولتون مثل برخی دیگر از جمهوری‌خواهان آمریکا از سوی منافقین حمایت مالی می‌شود. طبعا با چنین اوضاع و احوالی می‌توان درک کرد که چرا او یادداشتی برای روزنامه نیویورک‌تایمز با این تیتر می‌نویسد که «برای از کار انداختن بمب ایران، ایران را بمباران کنید.»
کد خبر: ۱۲۰۵۱۴۵

آرزوهای دست‌نیافتنی
زمانی که دولت ترامپ روی کار آمد برخی رسانه‌ها و ناظران سیاسی پیش‌بینی می‌کردند که با توجه به هم‌افقی نظرات سیاسی رئیس‌جمهور آمریکا با مواضع جنگ‌طلبانه برخی جمهوری‌خواهان جایی برای بولتون و همفکران او در کابینه ترامپ باز شود و همین اتفاق هم افتاد. البته گمانه‌زنی‌های اولیه این بود که وی به عنوان وزیر خارجه مشغول به کار شود اما روند امور وضعیت دیگری پیدا کرد و در نهایت او به عنوان مشاور امنیت ملی انتخاب شد. بولتون هم مثل بسیاری از همکاران خود در دولت ترامپ سعی در القای این ذهنیت در اذهان عمومی و رسانه‌ای دنیا دارد که روال و رویه دولت اوباما در قبال ایران خیلی تعاملی و پر از نرمش بوده و باید این سیاست‌ها تغییر کند. البته بولتون از جمله آدم‌هایی است که به‌طور معمول آرزوهای خود را بلندبلند برای دیگران بازگو می‌کند. از جمله در تیر 96 و زمانی که بار دیگر پولی از سوی گروهک تروریستی منافقین به حساب او واریز شد در گردهمایی آنها شرکت و اعلام کرد که «نتیجه بازنگری دولت ترامپ در سیاست آمریکا در قبال ایران باید این باشد که انقلاب اسلامی آیت‌ا... خمینی تا دو سال آینده دوام نیاورده و جشن چهلمین سالگردش را نبیند». او در این سخنرانی با تاکید بر این‌که رفتار جمهوری اسلامی غیرقابل تغییر و تنها راه برخورد تغییر نظام در ایران خواهد بود، گفت: «امیدواریم سال ۲۰۱۹ چنین اتفاقی را در تهران جشن بگیریم.»

کنایه‌های جدی و طنزآمیز مقامات آمریکایی
گفته‌ها و اظهارنظرها در کنار سایر مواضع سیاسی بولتون که در طول دوران فعالیت خود مدام بر طبل جنگ کوبیده و حتی از مشوقان دولتمردان آمریکا برای حمله به افغانستان، عراق و لیبی بود و همچنین از براندازی حکومت‌های سوریه و کره شمالی دفاع می‌کرد البته با واکنش‌های زیادی در میان سیاسیون آمریکا مواجه شده است. جیمی کارتر، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا تعیین جان بولتون به‌عنوان مشاور امنیت ملی را «بزرگ‌ترین اشتباه» ترامپ از زمان آغاز ریاست‌جمهوری او خوانده است. وندی شرمن مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در گفت‌وگوهای هسته‌ای نیز جنگ‌طلبی بولتون را به باد انتقاد گرفت و گفت: جنگی ندیده‌ام که بولتون نخواهد آن را بر پا کند.
همچنین روزنامه لس‌آنجلس تایمز نیز در یادداشتی نظرات برخی کارشناسان آمریکایی را در مورد روحیه جنگ‌طلبانه مشاور امنیت ملی ایالات متحده منعکس کرد و نتیجه گرفت که این روحیه بیشتر از آنجا ناشی می‌شود که بولتون برخلاف نظامیان کارکشته آمریکایی به سربازی نرفته و از این رو نسبت به مسؤولیت‌های سنگین نظامیان آشنایی لازم را ندارد. این روزنامه همچنین نوشت بولتون تاکنون به هیچ کشوری سفر نکرده که قبلا خواستار بمباران آن نشده باشد.

انگیزه بالای آقای تهدید
به‌رغم این‌گونه اظهارنظرها اما ظاهرا جان بولتون دست‌بردار نیست و آخرین موضع جنجالی بولتون مربوط به انتشار خبر اعزام ناو جنگی آمریکا به سمت آب‌های خلیج فارس است.
مشاور امنیت ملی آمریکا در یک بیانیه مکتوب نوشت: کشتی‌ها و هواپیماها با هدف ارسال پیامی واضح و بی‌تردید به حکومت ایران به کار گرفته شده‌اند و ما آمادگی کامل داریم تا به هرگونه حمله‌ای چه از سوی نیروهای نیابتی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یا نیروهای نظامی قانونی ایران پاسخ دهیم. نکته‌ای که بعد از انتشار این بیانیه از سوی ناظران سیاسی پنهان نمانده این‌که به طور معمول این ناوها در خلیج فارس تردد دارند و این حرکت کاملا عادی بوده و حتی این ناوها در برابر گشتی‌های نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پاسخگو بوده‌اند. این در حالی است که بولتون در تلاش است با فضاسازی تبلیغاتی و رسانه‌ای از یک تردد عادی به عنوان اقدامی قاطع از سوی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران یاد کند. از دیگر نکاتی که پس از بیانیه بولتون مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته یکی این‌که ناوگروه آبراهام لینکلن از مدتی قبل عازم خلیج فارس شده و اعزام آن مربوط به هفته‌های اخیر نیست و نکته دیگر این‌که در گزارش‌های هفتگی نهادهای امنیتی به ترامپ، اشاره‌ای به تهدیدات ایران که بولتون در بیانیه خود از آن یاد کرده، نشده است.
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در پیامی در توییتر در این باره نوشت: تیم «ب» دوباره مشغول است؛ از اعلام اعزام ناوگان دریایی (که در حقیقت ماه گذشته انجام شده بود) تا هشدار شدید درباره به اصطلاح «تهدیدات ایران». اگر ایالات متحده و نوچه‌هایش احساس ناامنی دارند، به دلیل این است که مردم منطقه از آنها بیزارند. متهم کردن ایران، این وضعیت را تغییر نخواهد داد.
از همین‌رو است که عبدالباری عطوان، تحلیلگر مسائل منطقه، در روزنامه «رای الیوم» نوشت: سخنان جان بولتون درباره دلایل اعزام ناو «یو اس اس آبراهام لینکلن» به خلیج فارس صرفا برای حفظ آبروی واشنگتن در پی شکست در به صفر رساندن صادرات نفت ایران بوده است.

فتاح غلامی
سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها