رئیس مجلس با اشاره به اقدامات آمریکا در تحریم نفتی و دسیسه‌ها علیه ایران خطاب به رئیس جمهور آمریکا گفت: ما شما را پشیمان می‌کنیم. شما با دست خودتان، خودتان را ذبح می‌کنید، اما مطمئناً با ایستادگی شما را پشیمان خواهیم کرد.
کد خبر: ۱۲۰۳۴۸۷

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، علی لاریجانی در همایش بین‌المللی آینده جامعه اسلام در افق ۱۴۱۴ با اشاره به رفتارهای رئیس‌جمهور آمریکا افزود: این موجود تصور دارد آینده‌نگری می‌کند و اقداماتش به نفع آمریکاست، اما فقط نوک دماغ خود را می‌بیند و باعث بی اعتمادی بیشتر دنیا نسبت به آمریکا خواهد شد.
وی با اشاره به مقاومت مردم ایران در طول دهه‌های مختلف به‌ویژه در دوران دفاع مقدس گفت: ایرانیان در جنگ ایستادند و اجازه ندادند سرزمینشان اشغال شود و باز هم خواهند ایستاد و راه خود را خواهند رفت.
رئیس مجلس خطاب به آمریکایی‌ها یادآور شد: مگر اوباما رئیس جمهور شما نبود که دو بار نامه به مقامات عالی رتبه ایران نوشت و در خواست مذاکره کرد و بعد از دو سال به یک توافق مشترک رسید، چرا از آن خارج شدید و هر روز از یک توافق خارج می‌شوید، از معاهده آب و هوا گرفته تا توافق‌نامه تسلیحاتی؟
لاریجانی افزود: اگر حرف حسابی داشتید چرا آن را در شورای مشترک برجام مطرح نکردید و دنبال تیراندازی در عرصه بین‌الملل رفتید؟ مطمئن باشید شما را از کرده تان پشیمان خواهیم کرد.وی در همین زمینه با اشاره به اعلام همراهی برخی حکام منطقه با آمریکایی‌ها گفت: برخی کشورهای منطقه حواسشان جمع باشد به حسابشان می‌گذاریم. گویا برخی از آنها حرف حساب به گوششان نمی‌رود و برخی از آنها در تلاش برای تحریک تروریست‌ها و اقدامات ضد امنیتی در شرق و غرب ایران هستند. هرچند ممکن است آسیب‌هایی وارد کرده باشند، اما توفیقی نداشتند.
اروپا قدرت حل مسائل بین‌المللی را ندارد
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود با اشاره به خروج آمریکا از برخی معاهدات بین‌المللی از جمله معاهده پاریس و موضوع گازهای گلخانه ای، محیط زیست و همچنین موضوع هسته ایران گفت: متأسفانه اتحادیه اروپا نشان داد وزن کافی برای نگهداری و حمایت از این معاهدات بین‌المللی را ندارد.
لاریجانی موضوع خروج آمریکا از برجام و مساله هسته‌ای ایران را مصداقی بر بی تعهدی آمریکاییان نسبت به قراردادهای بین‌المللی دانست و گفت: ما هیچ رفتار عملی از سوی کشورهای اروپایی در قبال برجام و تعهدات بین‌المللی آنها ندیده‌ایم. وی افزود: اتحادیه اروپا یا به علت وابستگی اقتصادی به آمریکا یا موضوع دیگر قدرت حل این مسائل را در صحنه‌های بین‌المللی ندارد.
آمریکا به دنبال افزایش تروریسم در منطقه است
رئیس مجلس در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به مقوله امنیت در جهان اسلام گفت: امروز آمریکا با دخالت‌های بیشتر و با همکاری برخی کشورهای دست‌نشانده به‌دنبال افزایش تروریسم در منطقه است.
لاریجانی افزود: دخالت‌های آمریکا در مسائل منطقه زیاد و بی‌محابا شده است و تحرکاتی که با برخی کشورهای منطقه در زاد و ولد تروریسم انجام می‌دهد به مساله بزرگی تبدیل شده که امروز برخی کشورها را درگیر مسائل داخلی کرده و هم ضربه‌های اقتصادی زیادی به آنها زده است.
وی به تلاش صدام برای استفاده از ظرفیت ضد انقلاب برای حمله به جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و افزود: به اذعان بسیاری از افراد ضدانقلاب این سوءاستفاده صدام منجر به وحدت و اتحاد بین ایرانیان به‌ویژه در دوران دفاع مقدس شد.
لاریجانی به اعتراف یکی از مقامات عربستانی مبنی بر به‌وجود آوردن طالبان اشاره کرد و گفت: این مقام عربستانی همچنین به اشتباه این کشور در کمک 40 میلیارد دلاری به صدام برای حمله به ایران اعتراف کرد، زیرا این اقدامات به ضرر خودشان تمام شد به‌طوری که صدام، هم به کویت و هم به بخشی از عربستان حمله کرد. رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: به این ترتیب جنس یک رفتار نااهلانه در حوزه مسائل سیاسی و امنیتی که برخی کشورها با سهل‌اندیشی و بعضی کشورهای بزرگ با ندانستن شرایط فرهنگی و سیاسی منطقه با زور نظامی می‌خواستند انجام دهند نتیجه اش این شد که عوامل اصلی آن امروز می‌آیند و می‌گویند ما پشیمان شدیم.
وی با بیان این‌که تشخیص عربستان و برخی کشورهای حامی صدام نسبت به مسائل منطقه اشتباه بود، گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچ وقت سیاستش این نبوده است که به کشوری تجاوز کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها