وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بررسی ارتباط میان تحریم‌ها و کتاب پرداخت

دیواری که با کتاب فرو می‌ریزد

سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از روز گذشته فعالیت خود را در مصلای تهران آغاز کرد؛ نمایشگاهی که قرار بود حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان آن را افتتاح کند، اما غیبتش در این رویداد حواشی و حرف و حدیث‌هایی را ایجاد کرد. البته این حاشیه‌ها چندان جدی نشد و عمرشان کوتاه بود، چرا که شنیده شد تحریم‌های تازه برنامه‌های روحانی را دستخوش تغییراتی کرده و طبیعی است که مجبور به حل و فصل این مسائل مهم‌تر شود و جایش در نمایشگاه کتاب خالی باشد.
کد خبر: ۱۲۰۲۶۳۲

اما حاشیه‌های ماجرای تحریم در غیاب روحانی به نمایشگاه کتاب کشیده شد و سیدعباس صالحی در این آیین مفصل از این حرف زد که کتاب چگونه می‌تواند با تحریم‌ها روبه‌رو شود.
او در این آیین بیان کرد: قصد دارم به دو نکته مهم درباره کتاب اشاره کرده و صحبت‌هایم را بر اساس آن ادامه دهم. نکته اول تأثیر کتاب در حوزه اقتصاد است. رهبر معظم انقلاب اسلامی امسال را سال رونق تولید نامگذاری کرده‌اند و در این زمینه نباید صنعت نشر را نادیده گرفت. صنعت نشر در اقتصاد ملی جایگاه مهمی داشته و دارد و به شکل مستقیم و غیرمستقیم درآمدی را برای اقتصاد ملی ایجاد می‌کند. آن‌طور که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد، طبق آمار سازمان مالکیت فکری، صنعت نشر در سال ۲۰۱۶ برای ۱۱ کشور درآمدی بالغ بر ۴۶ میلیارد دلار به همراه داشته است. او پس از بیان این نکته توضیح داد: صنعت نشر از ناحیه اشتغال نیز به صورت مستقیم و غیرمستقیم سهم قابل توجهی داد. طبق آمار این سازمان در کشور چین که امسال مهمان ویژه نمایشگاه کتاب ماست ۴۶ میلیون نفر در زمینه صنعت نشر به شکل‌های مختلف حضور دارند. صنعت نشر رقم قابل توجهی را در اشتغال می‌تواند به خود اختصاص دهد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سپس با اشاره به تأثیر دیپلماسی عمومی نسبت به دیپلماسی رسمی برای روابط کشورها گفت: نکته دیگری که می‌خواهم بگویم این است که کتاب را باید به عنوان سفیر و سفارتخانه در نظر گرفت. امروزه همه ما می‌دانیم که دیپلماسی عمومی مؤثرتر از دیپلماسی رسمی است. در دیپلماسی عمومی نیز دیپلماسی فرهنگ در کتاب سهم مهمی را در اختیار دارد.
صالحی اظهار کرد: تصویری که در جهان از ما وجود دارد و جهان ما را به آن می‌شناسد کتاب است. ایران را به شاهنامه، مثنوی و گلستان و بوستان و نظامی و شفا و قانون بوعلی می‌شناسند. ما را به کتاب می‌شناسند. کتاب سفیری سیار و فعال است و ایران با این نگاه باید به مسأله کتاب توجه داشته باشد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین بیان کرد: اگر بدخواهان می‌کوشند دیوار ارتباطی ما با جهان را بلندتر کنند دیپلماسی کتاب، آجرهای این دیوار را یکی یکی برمی‌دارد و آن را فرو می‌نشاند. کسانی که می‌خواهند ملت بزرگ و با تمدن تاریخی ایران را منزوی کنند باید توجه داشته باشند که کتاب این تخیل و توهم را از طریق تعامل با دیگران از بین می‌برد. کتاب دیوار بی‌اعتمادی، تکفیر و تحریم را فرومی‌ریزد و نابود می‌کند.
او در ادامه تاکید کرد: امروزه بدخواهان تلاش کردند و می‌کنند تا کمربند تحریم را بر دور ما محکم‌تر کنند، اما کتاب این کمربند را بازتر و بازتر می‌کند. سال ۹۸ چیزی که پیش رو داریم و باید مورد اهتمام جدی قرار بگیرد دیپلماسی فرهنگی به‌ویژه دیپلماسی کتاب است.
صالحی در پایان سخنان خود گفت: در نمایشگاه کتاب امسال باید به اقتصاد نشر و درآمدی که از این صنعت فراهم می‌شود توجه داشته باشیم و بکوشیم با ناشران خارجی و مهمان ویژه این دوره از نمایشگاه رابطه‌ای با دید تاریخی برقرار کنیم.
سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۴ تا ۱۴ اردیبهشت‌ در مصلای تهران برگزار می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها