تولید هواپیمای ایرباس اِی380 تا سال 1400 به پایان می‌رسد

خداحافظ سوپرجامبوی دوست داشتنی!

ایرباس اِی 380 (A380) بزرگ‌ترین هواپیمای دوطبقه طراحی شده در کمپانی اروپایی ایرباس، پرنده 560 تنی است که با داشتن 800 صندلی در دو طبقه آن می‌تواند با یک پرواز، به همین تعداد مسافر را همراه با چند تن بار جابه‌جا کند. شرکت هواپیمایی امارات، به عنوان بزرگ‌ترین ایرلاین استفاده‌کننده از این هواپیما با کاهش سفارش‌های خود از 53 به 18 فروند باعث شد ایرباس با اتخاذ تصمیمی دشوار، خط تولید ایرباس ای 380 را بعد از 14 سال خدمت تعطیل کند. البته این تصمیم پس از تحویل سفارش‌های قبلی این شرکت در سال 1400/ 2021 عملیاتی خواهد شد.
کد خبر: ۱۲۰۰۲۶۸

زمانی که سال 1386/ 2007 نخستین ایرباس ای 380 در آسمان بال گشود، کمتر کسی فکر می‌کرد چنین پدیده‌ای حتی نتواند دو دهه در عرصه تولیدات هوانوردی دوام آورد. طبق آمار ارائه‌شده از جانب شرکت ایرباس، این هواپیما تاکنون توانست، نزدیک به 200 میلیون نفر را در سراسر جهان جابه‌جا کند و قبل از انتشار این خبر، کماکان ایرباس ای380 به‌عنوان جدی‌ترین رقیب آمریکایی خود یعنی بوئینگ 747 مطرح بود. شرکت بوئینگ سال گذشته میلادی 50سالگی بوئینگ747 را جشن گرفت. هواپیمایی که فقط دو متر از رقیب اروپایی خود کوتاه‌تر است، ولی توانسته با قدرت بیشتری از لقب جامبو خود محافظت کند، کاری که سوپرجامبو از پس آن برنیامد!
در یادداشت‌های گذشته نیز چند بار در مورد سیاست‌های متفاوت ایرباس و بوئینگ در شیوه طراحی هواپیماهایشان صحبت کرده بودیم. ولی شاید این نخستین بار است که با شنیدن این خبر از شکست یک پروژه هوانوردی ذوق‌زده می‌شوم. ایرباس با پیش‌بینی هاب‌های منطقه‌ای، پروازهایی را به این مقاصد و از آنجا به سراسر جهان با سوپرجامبوها در نظر گرفته بود. پروژه‌ای که درمقابل هواپیماهای کم‌مصرف و پرسرعت بوئینگ که سعی در اتصال تمام نقاط کوچک و بزرگ دنیا به یکدیگر داشتند شکست خورد.
شرکت اماراتی با تعویض سفارش‌های خود به ایرباس ای 330 نئو و ایرباس ای350، نشان داد هیچ رغبتی به ادامه دادن سیاست هاب منطقه‌ای ندارد، زیرا هواپیماهایی مانند ایرباس ای350 بیشترین شباهت را به بوئینگ 787 دارند که با نام دریم‌لاینر از پیشگامان سیاست بوئینگ محسوب می‌شوند. بوئینگ با اساس قرار دادن اعتماد به خلبان در بیشتر طراحی‌های خود، موجب جلب نظر بسیاری از فعالان صنعت هوانوردی بوده است. با این‌که ایرباس نیز ضمن فراهم کردن بستر پروازهای خودکار و با بهره‌گیری از پیشرفته‌ترین فناوری‌های روز دنیا جای خود را میان شرکت‌های هواپیمایی جهان باز کرده است.
تعطیلی کارخانه تولید ایرباس ای380 شاید تهدیدی برای 14هزار کارمند و کارگر فعال در 25سایت مختلف این شرکت در سراسر بریتانیا محسوب شود؛ جایی که این هواپیما در آنجا مراحل نهایی ساخت خود را می‌گذراند. ولی باید این نکته را نیز در نظر داشت که انجام سفارش‌های بیشتر دیگر انواع ایرباس نیز مستلزم استفاده از نیروی انسانی است. نیرویی که با پایان کار ای380 می‌تواند در ساخت دیگر پرنده‌های این شرکت بزرگ هواپیماسازی استفاده شود.
شاید خداحافظی با هواپیمایی که توانست با حضور خود بسیاری از تعاریف و استانداردهای دنیا را تغییر دهد یا حتی بتواند تعاریف جدیدی ارائه کند، کار ساده‌ای نباشد. ولی بی شک، چنین اتفاقی برای همه اختراع‌ها و تولیدات بشر قابل تصور است. در دنیایی که دانش انسان از نیازهای او پیشی می‌گیرد، ضمانتی برای بقای هیچ یک از تولیدات وجود ندارد.

خلبان محمدتقی امیرسام

دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها