اولین و آخرین کسانی که سرنوشت جبهه و عقبه جبهه را می‌توانند رقم زنند، نقش‌آفرینان خط مقدمند. خط مقدمی که گاه ممکن است در جبهه جنگ باشد. گاهی وسط زلزله و گاهی جلوی سیل و... اصلا روزگار همیشه صحنه نبرد بوده است. گاه در نبرد با طبیعت و حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله و توفان و... و گاهی با نیروی بشر بر سر آرمان یا منافع می‌جنگد. روی همین حساب هم تصور دورانی بدون مبارزه تقریبا محال به نظر می‌رسد.
کد خبر: ۱۲۰۰۱۸۸

امسال هم در اولین روزهای سال جدید، سیل با تمام قدرتش به جنگ آمد و غافلگیرمان کرد. شاید سستی و تعلل در خط مقدم مدیریت بحران زمینه‌ساز قدرتمندتر شدن و تخریبگری بیشتر و وجود تلفات بالاتر در این نبرد شد. اما زمان زیادی طول نکشید تا خط مقدم این نبرد منسجم شد و توانست از بروز فجایع بیشتر جلوگیری کند.
جنگ‌هایی که عامل انسانی هم دارد در طول زمان نمونه‌های زیادی داشته است که شاید ملموس‌ترینش برای ما، هشت سال دفاع مقدس ملت بود. دفاع در برابر تجاوزی که در ظاهر، هجوم یک کشور و در اصل یک جهان بود... جنگی که هنوز هم ادامه دارد و امروز ما را درگیر یک نبرد نابرابر اقتصادی کرده است. جنگی که هدفش خسته و ناامید کردن این ملت در مسیر استقلال است.
بدون شک این جنگ هم خط مقدمی دارد و اگر این خط مقدم درست و بهنگام در برابر هجمه‌ها برنامه دفاع داشته باشد و در بعضی موارد هم ابتکار عمل را در دست بگیرد می‌تواند چون دفاع مقدس هشت ساله، سربلند و پیروز به کارنامه‌اش افتخار کند. حالا، همه اینها مقدمه‌ای بود برای معرفی یک کتاب. کتابی که بهترین نمونه از یک خط مقدم را ارائه می‌دهد. «خط مقدم» روایتی داستانی و مستند از تشکیل یگان موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با محوریت زندگی شهید حسن طهرانی‌مقدم است.
یکی از مهم ترین فایده‌های مطالعه این کتاب به‌دست آوردن یک الگو برای نقش‌آفرینی‌های مهم و اثرگذار در خطوط مقدم است. بر اساس اسناد و مدارک و با روایت داستانی خوب خانم فائزه غفار حدادی، به 37 سال قبل می‌رویم و می‌بینیم چطور وقتی شهید طهرانی‌مقدم حکم فرماندهی توپخانه سپاه را دریافت می‌کند، از هیچ کامل یک توپخانه کار راه بینداز برای جنگ می‌سازد.

هادی ناصری

فعال فرهنگی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها