شهرهای مختلف ایران چه تدارکی برای نوروز دیده‌اند؟

ایــران، سراسر نــوروز

انگار همین دیروز بود که برای آمدن سال97 آماده می‌شدیم و انگار همین چند روز پیش بود که مسؤولان داشتند آمارهای نوروزی خود را یک کاسه می‌کردند که بگویند در نوروز 97 چه آمد و چه رفت. حالا باید آمارها را از بایگانی بیرون بکشیم تا یادمان بیاید درسفرهای نوروزی پارسال از 27 اسفند تا 17 فروردین، 74 میلیون نفر شب اقامت در کشور ثبت شد و20 درصد نسبت به سال قبل از ‌آن رشد کرد. در این20 روز پارسال که گذشت جاذبه‌های گردشگری کشور که بلیت‌فروشی دارند 132 میلیون بار بازدید شد و به‌طور میانگین هر‌گردشگر از هفت نقطه بازدید کرد. در سراسر ایران نیز 716 نوروزگاه بر پا شد و 624 بازارچه صنایع‌دستی راه افتاد و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت که افزایش کمپ‌های عشایری و استراحتگاه‌های موقت که روی هم 550 واحد بودند تصادفات جاده‌ای را کاهش دادند.
کد خبر: ۱۱۹۷۰۴۳

نوروز 97 البته گرچه به گفته مونسان نوروزی رکوردشکن بود، ولی مثل همه نوروزهای پیش از آن نتوانست گردشگران را به مساوات میان شهرها و استان‌های کشور تقسیم کند چرا‌که بازهم استان‌های مازندران، گیلان، بوشهر، خراسان رضوی، هرمزگان، خوزستان و فارس صدرنشین آمارهای سفر و اقامت بودند. البته این حسن نیز وجود داشت که در بین استان‌های کمتر شناخته برای سفر چهارمحال‌و‌بختیاری با 206 درصد رشد اقامت بالاتر از همدان، کرمان، گلستان، آذربایجان شرقی و قم قرار بگیرد.
نوروز 98 اما حتما نوروز ویژه‌تری است به‌خاطر همه تنگناهای اقتصادی که شاید آمارهای سفر را دستکاری کند یا جنس سفرها را تغییر دهد. با این حال ولی بیشتر شهرها و استان‌های گردشگرپذیر حتی شهرهایی که فقط تلاش می‌کنند خودشان را بهتر به ایرانیان بشناسانند برای پذیرایی از مسافران نوروزی برنامه دارند.
تمیزکاری و زیباسازی
مثل آدم‌ها که با آمدن بهار خانه‌هایشان را از پلشتی‌ها پاک می‌کنند شهرها نیز نوروز که می‌آید خانه‌تکانی می‌کنند. در بوشهر این تمیزکاری را از 14 اسفند شروع کرده‌اند و بناست همه گذرگاه‌های اصلی، تابلوها، جداول خیابان، نیمکت‌ها و مکان‌های گردشگری با تانکرهای آب و واترجت‌ها شسته شوند. در تبریز هم خیابان‌ها نظافت می‌شود، نشان‌های نوروزی وارد شهر می‌شود، معابر شسته می‌شو‌د، آسفالت خیابان‌های اصلی لکه‌گیری می‌شو‌د و روشنایی شهر، مبلمان پارک‌ها و نمازخانه‌ها رفع نقص می‌شود. در زنجان برنامه این است که ضایعات و زباله‌های شهری از مبادی ورودی جمع شود و در کرمانشاه میدان‌ها نورپردازی می‌شود،‌ نقاشی‌ها می‌نشینند روی دیواره پل‌ها و گل‌ها و درختچه‌ها می‌ایستند درون باغچه‌ها. آملی‌ها اما کار جالبی کرده‌اند و جشنواره بزرگ تخم‌مرغ رنگی راه انداخته‌اند و از خانواده‌ها خواسته‌اند این تخم‌مرغ‌های180‌سانتی‌متری را رنگ کنند تا برای نوروز در میدان‌ها و ورودی‌های شهر آمل نصب شود. جالب است بدانید مسؤولان شهری شهرستان بهمئی در کهگیلویه و بویراحمد نیز 200 کیلوگرم کیسه زباله خریده‌اند و در اختیار محیط‌زیست گذاشته‌اند تا راهی باشد برای محافظت از طبیعت در برابر سیل زباله‌های سرگردان.
وعده‌های شیرین
هر کسی نوروز امسال گالیکش استان گلستان را برای سفر انتخاب کند برد کرده. فرماندار قول داده برای آشنایی مسافران با گیاهان دارویی این خطه در نوروزگاه شهرستان که در منطقه تنگراه برپاست از آنها با دمنوش‌های گیاهی رایگان پذیرایی کنند. همچنین گفته پنج نان مخصوص گالیکش پخته می‌شود و دراین ایام زیر دندان مسافران می‌رود. استاندارکردستان نیز وعده جشن‌هایی متفاوت را داده وخواستار نوروزی شاد و کم حاشیه شده. استانداراصفهان اما درموضعی کاملا منحصربه‌فرد گفته نوروز‌98 را طوری برگزار خواهند کرد که سرشار از شادی باشد طوری که هر گل، درخت، نمایش و کارهنری سلطه غم و غصه را بشکند. با این حال استاندار زنجان یکی از بهترین قول‌ها را به مسافران نوروزی داده و وعده کرده تا از نخستین مسافران نوروزی این استان با صنایع دستی جذاب زنجان استقبال شود.
نمایشگاه‌ها و غرفه‌ها
بازار نمایشگاه‌ها و بازارچه‌های صنایع‌دستی در نوروز سال‌های اخیر همیشه داغ بوده و در نوروز 97 بیش از620 بازارچه صنایع‌دستی در کشور برگزار شد. نوروز 98 نیز برنامه بیشتر استان‌ها همین است در زنجان تعداد این بازارچه‌ها اعلام نشده ولی برپا خواهند شد و قرار است در نوروزگاه‌های این استان غرفه‌های عکاسی با لباس محلی و غرفه محصولات کشاورزی و سوغات برقرار باشد. در خوزستان و در مسجد سلیمان که به آثار تاریخی 2000 ساله مزین است، زنان بختیاری با برپایی چادرهای عشایری و غرفه صنایع‌دستی و غذاهای محلی به مسافران خدمت‌رسانی می‌کنند. این شهر برگزاری بیش از 20 جشنواره نوروزی همراه با ساز و دهل را نیز تدارک دیده، سینما و سالن آمفی تئاتر نفت این شهر نیز در اختیار جشنواره‌ای نوروزی است. اگر گمیشان در دیار ترکمن صحرا مقصد گردشگری شما برای نوروز باشد، خواهید دید در نوروزگاه‌های شهرهای گمیشن تپه و سیمین شهر این دیار نیز بازارچه صنایع دستی برپاست. اما خراسان جنوبی می‌خواهد با برپایی 278 غرفه و بازارچه صنایع‌دستی در 150 شهر و روستا نامش را سر زبان‌ها بیندازد. این استان جشنواره بهارنارنج در شهرستان طبس را نیز تدارک دیده و در کمپ بیابانی لوت نیز عکاسی و شترسواری را برای مسافران نوروزی در نظر گرفته.
خدمات اسکان و امداد
امسال به‌خاطر همه گرانی‌هایی که اتفاق افتاده، اسکان ارزان قیمت برای مسافران یک اصل مهم است و تقریبا همه شهرهای گردشگرپذیر کشور و نقاطی که درصدد جذب مسافرند به این نکته توجه کرده‌اند. در مسجدسلیمان بیش از50 مدرسه برای اسکان مسافران نوروزی در فهرست قرارگرفته، درجویبار مازندران قرار است مسافران در پنج مدرسه و 18 کلاس درس ساکن شوند، در کهگیلویه و بویراحمد نیز علاوه بر1200 تخت مراکز اقامتی ازهتل گرفته تا مجتمع‌های تفریحی و کمپ‌های اقامتی، منتظر حضور مسافران هستند. مسؤولان این استان سالن‌های هلال‌احمر، ورزش و جوانان و اردوگاه‌های تفریحی را نیز برای اسکان اضطراری درنظرگرفته‌اند، این سوای چهار کمپ اسکان است که درشهرهای یاسوج، گچساران، دهدشت و دنا پیش‌بینی شده است. گالیکشی‌ها نیز 17 مدرسه و مازندرانی‌ها 388 مدرسه را دراختیارمسافران بهار قرار می‌هند. استان هرمزگان نیز دوشادوش اینها مدارس، بوستان‌ها و مهمانسراهای ادارات را برای اسکان نوروزی وسط گذاشته که فقط مدارس آن می‌تواند بیش از 50 هزار مسافر را اسکان دهد. در کرمانشاه هم سه پارک شرقی، غربی و شاهد برای مسافرانی که قصد چادرخوابی دارند، جای امنی است. اگر قرار است یکی از مسافران استان گیلان باشید نیز خیالتان جمع چون 5000 واحد بوم گردی و 193 روستای هدف گردشگری آماده‌اند به شما جای خواب بدهند.
در میان همه شهرها اما آنجا که مقصد کاروان راهیان نور است، امکانات اقامتی خوبی دارند مثلا خرمشهر. این شهر نوروز امسال 24 هزار ظرفیت اسکان دارد که 20 هزار مورد آن متعلق به راهیان نور است. 14 حسینیه و مسجد هم برای مواقع ضروری در نظر گرفته شده اند که اگر مثل سال‌های گذشته بارشی رخ داد، مسافران را پناه دهد.
حادثه اما هیچ‌گاه خبر نمی‌کند و روی همین قاعده همه شهرهای ایران برای امداد و نجات نوروزی آماده‌اند. استان زنجان پزشکان متخصص کشیک نوروزی دارد و یک بالگرد تا 15‌فروردین مسؤول امدادرسانی است. در جویبار، جوانان هلال احمر چادرهای ایمنی و سلامت دارند و داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها شیفت نوروزی دارند. در گالیکش حوالی جنگل گلستان بالگردها آماده باش هستند و در مازندران 89 پایگاه امدادی، اورژانس هوایی، 25 بیمارستان دولتی، هشت بیمارستان خصوصی، 78 درمانگاه دندانپزشکی، پنج بیمارستان تامین اجتماعی،‌ 39 مرکز تصوبربرداری و 37 داروخانه شبانه روزی در آماده‌باش هستند. این اقدامات مهم است چون از 24 اسفند سال 96 تا 17 فروردین سال97 فقط در 1378 پایگاه هلال احمر 5375 عملیات امداد و نجات انجام شد که بیشترین آن به استان‌های مازندران، فارس، خوزستان و اصفهان مربوط بود.

گردشگری ویژه

اگر اهل اعتکاف هستید نوروز امسال مسجد جمکران گزینه خوبی است چون در روزهای ابتدایی سال 98 برای هزار نفر معتکف زن و مرد تدارک دیده است. اگر اهل گردشگری از نوع آبی‌اش نیز هستید علاوه بر شهرهای شمالی که با خزرش دل مسافران را همیشه می‌برد، خرمشهر و شهرهای استان هرمزگان گزینه‌های خوبی هستند. مسؤولان خرمشهر قول داده‌اند در نوروز 98 فقط به شناورهای استاندارد اجازه فعالیت بدهند که بیمه و لوازم ایمنی مثل جلیقه نجات داشته باشند. تالاب ناصری خرمشهر را نیز از یاد نبرید که فضای خوبی برای دوستداران پرنده‌نگری
است.
در استان پرجاذبه هرمزگان اما زیرساخت‌های گردشگری آبی مهیاتر است. 21 ایستگاه غواصی، 24 تیم همیار ناجی، هفت شناور ناجی و دو بالگرد نیروی دریای ارتش همه آماده اند تا امنیت مسافران نوروزی را که به دل آب زده‌اند تامین کنند. دو فروند شناور دریایی که مختص فوریت‌های پزشکی نیز سلامت مسافران را رصد خواهد کرد. با وجود اینها مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با شناورهای تفریحی سنتی برای ارتقای ایمنی اتمام حجت کرده و به مسافران خلیج فارس قول داده تا سفرهای دریایی شبانه در این آب‌های نیلگون با شناورهای استاندارد انجام شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها