سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
او در این کتاب روایتی گزارشی و مستندگونه از نحوه رهگیری و فرود هواپیمای عبدالمالک ریگی در اسفند 1388 توسط نیروهای اطلاعاتی و امنیتی و نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ارائه کرده و پس از شرح این ماجرا، بازتاب جهانی دستگیری ریگی را به همراه اظهارنظرهای مسؤولان کشوری و مردم در این باره ارائه و توصیف کرده و در پایان نیز جنایات ریگی را به روایت تصویر، مورد بررسی قرار داده است.
دستگیری عبدالمالک ریگی پس از ماهها تلاش گسترده نیروهای اطلاعاتی، نظامی و امنیتی کشور سرانجام در چهارم اسفند 1388 انجام شد که به همین دلیل به این عملیات و کتاب «در چنگال عقاب» پرداختهایم.
در کتابی که قاضیمیرسعید نوشته، دستگیری عبدالمالک ریگی با نثری روان و روایتی پرکشش تشریح شده است؛ از ماجرای رهگیری شبانه و ترسیم لحظات پراضطراب عملیات رهگیری هوایی هواپیمای مسافربری حامل عبدالمالک ریگی در حریم هوایی ایران و زمان برخاستن از فرودگاه بینالمللی امارات متحده عربی تا رسیدن به مرز هوایی ایران و سپس اجبار به فرود آن در فرودگاه بینالمللی بندرعباس با پافشاری همه جانبه فانتومهای نیروی هوایی در این کتاب تشریح شده است.
قاضی میرسعید که این کتاب را در قالب رمان اما بر اساس مستندات نوشته، از جمله نویسندگان حوزه ادبیات دفاع مقدس است که از جمله آثار او میتوان به «بمبی در کابین»، «چشمی در آسمان»، «پرواز تا بینهایت» و مجموعه خاطرات خلبانان نیروی هوایی با عنوان «نبرد بر بلندای سپهر» نام برد.
این نویسنده در گفتوگوهایی که بعد از انتشار کتابش داشت، روایت کرده که بر اساس چند ساعت مصاحبه و گفتوگو با عوامل اصلی این عملیات بسیار مهم، کتابش را نوشته و به دلایل حفظ اسرار و مسائل امنیتی، امکان درج مشخصات تمام کسانی که در ارائه مستندات و اطلاعات به او کمک کرده بودند، مقدور نبوده است. خودش در این باره گفته است: کار بسیار سخت و دشواری بود؛ چرا که از یک طرف باید به مستندات تاریخی و اقداماتی که صورت گرفته پایبند بودم و از سوی دیگر هم باید کتاب را به گونهای مینوشتم که مسائل امنیتی در آن لحاظ میشد.
قاضیمیرسعید تاکید کرده 98 درصد کتاب در چنگال عقاب بر اساس واقعیت محض نوشته شده و صرفا 2 درصد آن به منظور اجرای قواعد داستانپردازی و حفظ خط سیر داستانی فراتر از اطلاعات و مستندات نگارش شده است.
پژوهش و نگارش کتاب در چنگال عقاب، حدود شش ماه به طول انجامید و اطلاعات آن با دفتر ثبت وقایع پُست فرماندهی از سوی خلبانان و کارشناسان و مسؤولان ذیربط طی حدود دو ماه مورد بررسی و تطبیق قرار گرفت.
این کتاب در 14 فصل و 200 صفحه همراه تصاویری متفاوت از نقشههای عملیات هوایی، کریدور پروازی کشور و تصاویری از جنایات گروهک تروریستی و بازتاب جهانی آن و فرضیات عدم فرود، در قطع رقعی در انتشارات مکعب به چاپ رسیده و در دسترس علاقهمندان قرار دارد.
اگر احتمالا هنوز به اندازه کافی برای خواندن این کتاب کنجکاو نشدهاید، شاید بد نباشد این چند سطر را از کتاب در چنگال عقاب اینجا بخوانید: خلبان جوان چشمهایش را بست و با یاری جستن از قادر متعال دکمه ارتباط رادیویی را فشرد. لیما یانکی نوامبر Lyn 454 این صدای خلبان شکاری نیروی هوایی است، شما رهگیری شدهاید و باید طبق مقررات هوایی در فرودگاه بینالمللی بندر عباس فرود بیایید. لحظاتی گذشت... خلبان مسافربری هیچ پاسخی نداد... دنا آلفا فقط کمی بالاتر در ارتفاع هزار پایی هواپیمای مسافربری بود... خلبان زمزمه کرد: او هرگز نباید از فضای آسمان ایران خارج شود. پس از سومین دور اخطار آتش به موازات هواپیمای هدف، با گردشی سریع به فاصله کمی از هواپیمای مسافربری، همچون عقاب، سدی بر هواپیمای وی شد...
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
علی اصغر هادیزاده، رئیس انجمن دوومیدانی فدراسیون جانبازان و توانیابان در گفتوگو با «جامجم» مطرح کرد