مذاکرات صلح یمن در سوئد در صورتی موفقیت‌آمیز خواهد بود که صدای مردم مظلوم یمن درجریان آن شنیده شود. در غیر این صورت این مذاکرات نیز مانند مذاکرات پیشین در ژنو یا مسقط سرانجامی نخواهد داشت. در این میان نقش مارتین گریفیتس، نماینده سازمان ملل اهمیت خواهد داشت و این‌که تا چه حد او موفق شود فارغ از فشارها و دیکته‌های طرف‌های اشغالگر یمن مذاکرات را به پیش برد. این همان نکته‌ای است که انصارا... یمن روز گذشته در یک پیام توییتری آن را بیان کرد و گفت هیچ‌گونه پیش‌شرطی را برای مذاکرات استکهلم نمی‌پذیرد.
کد خبر: ۱۱۹۱۸۷۲

به گزارش فارس، محمدعلی الحوثی رئیس کمیته عالی انقلاب یمن در توییتی تاکید کرد «هرگونه پیش‌شرطی که دشمن آمریکایی ـ سعودی ـ اماراتی و همپیمانان آنها مطرح کنند، صرفا مانع‌تراشی بر سر راه مذاکرات بوده و چنان‌که در گذشته نیز تجربه شد موجب شکست تمام مذاکرات خواهد بود». همزمان با این موضعگیری سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز از برگزاری مذاکرات آینده صلح یمن در سوئد استقبال کرد و موفقیت آن را مشروط به این دانست که خارج از فشارهای عربستان وامارات باشد.
روز گذشته مارک لوکوک، معاون دبیرکل سازمان ملل در پایان سفرش به یمن تاکید کرد طرفین درگیری در یمن موافقند در مذاکرات سوئد حضور یابند. هنوز تاریخ دقیق آغاز مذاکرات در استکهلم مشخص نشده است، اما برخی منابع، زمان آن را پیش از آغاز سال جدید میلادی (بعضی منابع 15 آذر) اعلام می‌کنند. پیش از این قرار بود مذاکرات صلح شهریور در ژنو برگزار شود که با مانع‌تراشی عربستان سعودی این نشست برگزار نشد و عربستان به هواپیمای عُمانی برای انتقال هیأت انصارا... از صنعاء به ژنو، اجازه پرواز و فرود در فرودگاه صنعاء را نداد. سال گذشته نیز دولت عمان تلاش کرد مذاکراتی را بین طرف‌های درگیر در یمن به سرانجام برساند اما با کارشکنی‌های امارات و عربستان سعودی این مذاکرات نیز به نتیجه نرسید.
همچنین دیروز در یک اقدام «حسن نیت» گفته شد ائتلاف به رهبری عربستان اجازه داده 50 زخمی انصارا... برای درمان از یمن به مسقط منتقل شوند. به گزارش ایسنا و به نقل از الحیات، ترکی مالکی، سخنگوی نیروهای ائتلاف عربی با تایید این خبر گفت: ائتلاف عربی در چارچوب «اعتمادسازی» میان گروه‌های یمنی برای آماده کردن شرایط جهت آغاز مذاکرات در سوئد به رهبری گریفیتس با این درخواست موافقت کرد. مالکی در ادامه گفت: یک هواپیمای تجاری سازمان ملل امروز ( دیروز) وارد فرودگاه شهر صنعا شده و ۵۰ نظامی زخمی انصارا... را به همراه سه پزشک یمنی و یک پزشک سازمان ملل به مسقط منتقل خواهد کرد.وی تصریح کرد، هواپیمای سازمان ملل برای خارج کردن این ۵۰ نفر وارد فرودگاه صنعاء می‌شود.
به موازات آن، خالد جارا... معاون وزیر خارجه کویت تصریح کرد، کشورش و سوئد در ارتباط دائمی برای انجام مذاکرات بین طرف‌های یمنی طی ماه جاری میلادی هستند. روز گذشته مارتین گریفیتس وارد صنعاء شد تا همراه هیات مذاکره‌کننده حوثی‌ها با یک هواپیمای کویتی امروز روانه سوئد شود.
جنگ در یمن از سه سال پیش و با تصمیم محمد بن سلمان، وزیر دفاع عربستان سعودی شروع شد. این جنگ که به عنوان یک جنایت جنگی در کارنامه بن سلمان به ثبت جهانی رسیده تاکنون حاصلی جز کشتار و ویرانی در بر نداشته است. سازمان ملل می‌گوید از ابتدای حمله ائتلاف سعودی به یمن تاکنون حدود 40 هزار غیرنظامی از جمله حدود 11 هزار کودک و زن کشته یا زخمی شده‌اند. ائتلاف سعودی در هفته‌های گذشته نوک پیکان حملات خود را با هدف اشغال بندر الحدیده متوجه این بندر کرده، اما نه‌تنها در این مسیر موفقی کسب نکرده، بلکه توحش فرماندهان این ائتلاف نظامی وضعیت وخیم الحدیده را بیش از پیش کرده است.

علی باقری
بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها