18سال بدون فلج اطفال

معاون بهداشت وزارت بهداشت، با بیان این‌که ۱۸ سال است هیچ موردی از فلج اطفال در کشور گزارش نشده، گفت: امیدواریم در آینده‌ای نزدیک به حذف و ریشه‌‌کنی فلج اطفال برسیم‌.
کد خبر: ۱۱۹۰۸۳۶

به گزارش جام‌جم، علیرضا رئیسی افزود: واکسن فلج اطفال خوراکی در گذشته سه ظرفیتی بود و از سال ۹۵ که سازمان بهداشت جهانی به این نتیجه رسید نوع دوم ویروس فلج اطفال در دنیا ریشه‌کن شده است. وی اعلام کرد واکسن سه ظرفیتی به واکسن دو ظرفیتی تبدیل شود و این اتفاق در کشور رخ داد.
وی درباره فراخوان برای تکرار واکسن فلج اطفال نیز ادامه داد: چون ایران در مرحله ریشه‌کنی قرار دارد و به دلیل این‌که ممکن است انواع شدیدتر ویروس فلج اطفال وارد کشور شود، برای پیشگیری از ورود آن به ایران از افغانستان و پاکستان، در سن چهارماهگی هم واکسن فلج اطفال تزریقی ارائه می‌‌شود. این برنامه‌ای جهانی است؛ اما از آنجا که واکسن فلج اطفال از سه ظرفیتی به دو ظرفیتی تبدیل شد، متولدان سال ۹۴ که واکسن فلج اطفال به آنها تزریق نشده‌ است، فراخوان شدند و واکسن فلج اطفال تزریقی به آنها نیز تزریق می‌‌شود.
معاون بهداشت وزارت بهداشت عنوان کرد: قرار است دو واکسن پنوموکوک و روتاویروس به برنامه واکسیناسیون کشوری اضافه شود. در این زمینه به دنبال عقد قرارداد با کمپانی‌‌ها هستیم و شرط ما این است که پس از خرید واکسن، فناوری آن به کشور منتقل شود و ما آن را تولید کنیم. در شرایط تحریم نیز کمپانی‌ها محدودیت دارند و انستیتو پاستور به دنبال آن است که فناوری تولید واکسن را به ایران منتقل کند. ‌وی با بیان این‌که در حال حاضر بیش از ۱۹ میلیون کودک در دنیا از واکسیناسیون محروم هستند، افزود: این در حالی است که در ایران به پوشش ۹۸ درصدی واکسیناسیون رسیده‌ایم.
‌رئیسی بیان کرد: باید توجه کرد که سیر و رفتار بیماری‌‌ها در قرن گذشته بیشتر در حوزه بیماری‌های واگیردار بود. پیش از انقلاب، بیش از 1500 کودک سالانه به فلج اطفال مبتلا می‌شدند. حدود 50 سال قبل در شرق و جنوب شرق و مناطق مرزی کشور در هر خانواده یک کودک به فلج اطفال مبتلا بود که این آمارها به هیچ وجه قابل قبول نبود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها