گزارش پشت صحنه یکی از چالشی‌ترین برنامه‌های اسپانیایی زبان

در جست‌وجوی حقیقت با «روبرتو»

«در جســت‌وجــوی حقیقـت» (Detras de la Razon) بیش از چهار سال است به‌عنوان یکی از پایه‌های تحلیلی شبکه هیسپان تی‌وی در قالب برنامه‌ای چالشی و مهیج طراحی شده و با ظهور در عرصه برنامه‌های گفت‌وگو‌محور چالشی شبکه‌های اسپانیایی زبان، نه‌تنها توجه مخاطبان را به خود جلب کرده بلکه زیر ذره‌بین فضای رسانه‌ای آمریکای لاتین و رقبای این شبکه در منطقه و جهان نیز قرار گرفته است. برنامه در جست‌وجوی حقیقت، با اجرای روبرتو دلا مادرید که به‌طور زنده از شبکه هیسپان تی‌وی پخش می‌شود، از پربیننده‌ترین برنامه‌ها در میان شبکه‌های اسپانیایی زبان دنیاست. این برنامه از شنبه تا سه شنبه هر شب ساعت 21 و 30 دقیقه به وقت تهران از آنتن هیسپان تی‌وی پخش می‌شود. از این‌رو، به استودیوی ضبط این برنامه رفتیم تا گزارشی از پشت صحنه این برنامه تهیه کنیم.
کد خبر: ۱۱۹۰۱۸۸

قبل از شروع برنامه، خودمان را به استودیوی پخش رسانده ایم تا با حال و هوای برنامه بیشتر آشنا شویم. همه برنامه را به اسم اسپانیایی‌اش یعنی «دتراس» و مجری آن یعنی «روبرتو» می‌شناسند. بخش خبری ساعت 21 شروع شده و نیم ساعت طول می‌کشد و به همین دلیل دوستان فنی همزمان در گوشه دیگری از استودیو در حال آماده کردن دکور و میز «دتراس»اند تا بلافاصله بعد از اتمام خبر، برنامه روی آنتن برود. سردبیر برنامه از قبل جزئیات مربوط به برنامه را برای ناظر پخش فرستاده تا گرافیست‌ها، منشی صحنه، صدابردار و همه عوامل فنی با هماهنگی لازم آماده پخش برنامه باشند. روبرتو بعد از اتمام دو بخش خبری 18 و 20 موضوع برنامه را برای بینندگان توضیح داده تا آنها با اطلاع بیشتر منتظر پخش برنامه باشند.
استرس پخش زنده پس از 25سال
سراغ عظیمی، ناظر پخش امشب استودیو می‌روم تا درباره کار خود و «دتراس» برایمان بیشتر بگوید.
25 سال سابقه فعالیت در این زمینه دارد و به تعبیری جانشین مدیر پخش در استودیو است. به فعالیت تک تک دوستان فنی استودیو آشنایی دارد تا در صورت هرگونه مشکلی به رفع آن بپردازد. عظیمی می‌گوید: در برنامه‌ای مثل دتراس که زنده روی آنتن می‌رود، هر لحظه امکان اشتباه فنی وجود دارد و شما به عنوان ناظر پخش باید این توانایی را داشته باشید تا آن موضوع را بخوبی مدیریت کنید یا حتی از آن اشتباه به نفع خود برنامه استفاده کنید. به‌عنوان مثال خاطرم هست که زمان زیادی به پخش دتراس نمانده بود و هنوز خبری از روبرتو نبود و ما در آن لحظه تصمیم گرفتیم برنامه را بدون روبرتو و با پخش کلیپ معرفی موضوع برنامه شروع کنیم تا روبرتو برسد و وقتی روبرتو رسید به استودیو رفت و برنامه را ادامه داد. پخش زنده نگرانی‌ها و استرس خاص خودش را دارد و شما با تجربه و در اختیار داشتن یک تیم خوب، می‌توانید برنامه را به خوبی مدیریت کنید.
رفت و برگشت از تهران به مادرید
با عظیمی در حال گفت‌وگو هستم که کامرانی، سردبیر برنامه خودش را به استودیو می‌رساند و سراغ منشی صحنه می‌رود تا هماهنگی‌های لازم را با او انجام دهد.
با این‌که چند سال است به‌طور منظم و هر هفته این برنامه روی آنتن می‌رود، ولی به‌دلیل اهمیت «دتراس» و بازخوردهایی که دارد، حساسیت کار از روزهای نخستین بیشتر شده و همه اینها در رفتار عوامل فنی بخصوص سردبیر کاملا مشخص است. از محمدعلی کامرانی، سردبیر امشب «دتراس» درباره موضوع برنامه و سختی‌های کار پرسیدم. توضیح داد که ما در برنامه اغلب به موضوعات روز و مهم خاورمیانه می‌پردازیم ولی موضوعات داغ رسانه‌ای کشورهای آمریکای لاتین یا اخیرا تنش تجاری بین آمریکا و چین نیز از موضوعات برنامه بوده‌اند. امشب موضوع برنامه درباره قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار عربستانی است. برنامه با گفتن مقدمه و موضوع برنامه توسط روبرتو شروع می‌شود و کلیپی را که درباره تمام حواشی و اتفاقات موضوع برنامه است، پخش می‌کنیم و بعد سراغ مهمانان برنامه می‌رویم و پس از بحث و تبادل‌نظر آنها روبرتو با جمع‌بندی آخر، برنامه را به پایان می‌رساند.
کامرانی می‌گوید دانشجوی زبان اسپانیایی دانشگاه علامه بوده که به دعوت دوستان هیسپان تی‌وی از همان ابتدای شروع به کار شبکه به عنوان دبیر خبر کار خود را شروع کرده و تا الان به عنوان سردبیر نیوزروم در هیسپان تی‌وی مشغول به فعالیت است. او توضیح می‌دهد چون من سردبیر شیفت نیوزروم هستم و هر سردبیری که شیفت او باشد، آن روز وظیفه سردبیری این برنامه را نیز به‌عهده دارد، اینجا هستم.
درباره موضوع برنامه و چگونگی انتخاب آن سوال می‌کنم که پاسخ می‌دهد: مهم‌ترین بخش دتراس انتخاب موضوع است که معمولا از چند روز قبل با مدیر شبکه مطرح می‌شود، با روبرتو مشورت شده و در آخر با تایید موضوع، کار برنامه استارت می‌خورد. از یک روز قبل‌تر دوستان گرافیک ما کارهای مربوط به برنامه را انجام می‌دهند تا آماده باشند.
برای انتخاب موضوع به دو نکته مهم توجه داریم. یکی این‌که با سیاست‌های شبکه همخوانی داشته باشد و دیگر این‌که غالبا موضوعی انتخاب می‌شود که به روز و به اصطلاح خبر داغ رسانه‌ها باشد و از نظر محتوایی نیز پس از انتخاب، با کمک روبرتو و سردبیر تمام زوایای آن بررسی می‌شود تا مشکلی پیش نیاید و چیزی از قلم نیفتد.
بعد از نهایی شدن موضوع و بررسی‌های لازم سراغ انتخاب مهمانان برنامه می‌رویم و معمولا برای چالشی‌تر کردن برنامه به‌صورت موافق و مخالف انتخاب می‌شوند. مهمان‌ها و کارشناسان برنامه ارتباط خود را از طریق اسکایپ با ما برقرار می‌کنند. مهمان حضوری در استودیو نداریم و معمولا کارشناس با نظر مخالف از استودیوی مادرید هیسپان‌تی‌وی به ما ملحق می‌شود. به‌خاطر زنده بودن برنامه انتخاب مهمان از اهمیت خاصی برخوردار است. سعی می‌شود مهمانانی انتخاب شوند که قبلا از دیدگاه‌ها و نظرات آنها در بخش خبر اطلاع داریم و از آنها بارها دعوت شده تا در بخش‌های مختلف صحبت کنند. درباره آن موضوع خاص مقالات و نظرات آنها خوانده می‌شود و در نهایت برای دتراس معرفی می‌شوند. به‌عنوان مثال برای موضوع امشب که ناپدید شدن خبرنگار عربستانی است، دو خبرنگار باسابقه از مادرید همراه برنامه هستند تا در این خصوص نظرات خود را بیان کنند. آنتونیو الخاندرو رودریگز و آکساییر آمو ایزارا دو مهمان برنامه امشب ما هستند.
در میانه صحبت‌هایم با کامرانی، سردبیر برنامه، روبرتو از راه می‌رسد و سریع به اتاق گریم می‌رود تا برای برنامه آماده شود. فرصت را از دست نمی‌دهم و به همراه مترجمی که از قبل با او هماهنگ کرده بودم به اتاق گریم می‌روم تا قبل از برنامه با روبرتو صحبت کوتاهی داشته باشم و قول گفت‌وگوی طولانی‌تر را بعد از برنامه از او بگیرم. روبرتو درخواست می‌کند که همه سوالات خودم را بعد از برنامه از او بپرسم و من هم برای این‌که تمرکز او را به هم نزنم در بیرون استودیو منتظر می‌مانم تا او برنامه‌اش را به خوبی اجرا کند. منشی صحنه عوامل فنی استودیو را فرا می‌خواند تا همه آماده اجرای «دتراس» باشند. روبرتو سریع خود را به استودیوی پخش می‌رساند و بعد از 3، 2، 1 خانم صنعتکار، منشی امشب استودیو، تیتراژ برنامه «دتراس» راس ساعت 21:30 به وقت تهران روی آنتن هیسپان تی‌وی می‌رود.
پای صحبت‌های برنده میکروفن طلایی
بعد از 30 دقیقه چالش، گفت‌وگو و اجرای یکی از مهم‌ترین برنامه‌های اسپانیایی زبان، روبرتو به خارج از استودیو می‌آید و اشاره می‌کند که حالا آماده پاسخ دادن به سوالات من است.
اجازه می‌دهم کمی استراحت کند، بعد همراه مترجم به کنار او می‌روم تا با مجری و کارگردان برنامه «در جست و جوی حقیقت» گفت‌وگویی داشته باشم. از او درباره برنامه امشب می‌پرسم و این‌که توانسته چیزی را که مد نظر داشته به درستی برای مخاطب توضیح دهد. روبرتو می‌گوید: موضوع امشب برنامه یک جنجال درست و حسابی بود. اتفاقی که دولت عربستان را درگیر حاشیه‌های رسانه‌ای زیادی کرده است، بخصوص روزنامه‌ای مثل واشنگتن پست هم آنها را متهم به قتل خاشقجی کرده و کار برای آنها سخت‌تر شده است. از او درباره «دتراس» می‌پرسم و به موفقیت‌های پی درپی این برنامه در محافل آکادمیک و علمی اشاره می‌کنم. به شصتمین سالگرد تاسیس دانشگاه باخا کالیفرنیا در مکزیک که از آقای اجاره‌دار مدیر شبکه هیسپان تی‌وی و او برای شرکت و سخنرانی در کنفرانس روابط بین‌الملل این دانشگاه دعوت شده بود. دلا مادرید می‌گوید: دو نکته در این مراسم به چشم می‌خورد که مرا بسیار شگفت‌زده کرد. یکی از نظر آکادمیک و دانشگاهی که محققان و کارشناسان بین‌المللی دانشگاه هاروارد آنجا بودند و از این برنامه تقدیر کردند. از استادان دانشگاه لس‌آنجلس و کالیفرنیا نیز در آن مراسم حضور داشتند و برنامه را دیده بودند.
حتی مسؤولان آن دانشگاه از من درخواست کردند که یک کتاب درخصوص نظریه‌های دانشگاهی و آکادمی که این برنامه را تایید می‌کنند بنویسم. نکته حائز اهمیتی که وجود داشت این بود کسانی که در آنجا از برنامه ما تقدیر کردند مردم عادی نبودند، بلکه محققان، استادان و کسانی بودند که کار رسانه را بخوبی می‌شناختند و این خیلی برای ما دلگرم‌کننده بود. دومین موردی که مرا شگفت‌زده کرد، شور و هیجان دانشجویان حاضر در مراسم بود که از ما درباره روند برنامه و تولید آن سوالات بسیاری داشتند. این هیجان و اشتیاق به‌قدری بود که در آنجا جایگاهی آماده کرده بودند با لوگوی برنامه ما و هیسپان تی وی و دو مجری در آن جایگاه حضور داشتند که به صورت نمادین برنامه را اجرا می‌کردند تا به ما نشان دهند چقدر این برنامه برای آنها اهمیت دارد.
از روبرتو درباره جایزه میکروفن طلایی بهترین خبرنگار اسپانیایی‌زبان که چند سال پیش به خاطر «دتراس» به او داده بودند پرسیدم و جواب داد: این جایزه توسط گرمی اسپانو اهدا می‌شود و مخصوص شبکه‌ها و افراد اسپانیایی زبان است و جایزه‌ای که هیسپان تی‌وی و برنامه «در جست‌وجوی حقیقت» برد با این عنوان بود که این جایزه به بهترین برنامه تحلیلی اسپانیایی زبان اهدا شده است. بیش از 60 میلیون اسپانیایی زبان در آمریکا زندگی می‌کنند و بنابراین برنامه‌های اسپانیایی زبان از اهمیت ویژه‌ای در این کشور برخوردار است. من بسیار خوشحالم که یک برنامه ایرانی توانسته در آمریکا این جایزه را کسب کند و فکرکنم این اولین بار بود که در آمریکا به یک برنامه ایرانی جایزه اهدا می‌شود.
شفافیت در پرداختن به ایران
به کارگردان و مجری برنامه «دتراس» خسته نباشید می‌گویم و از او می‌خواهم به عنوان سوال آخر از بهترین برنامه‌ای که تا به حال اجرا کرده و خاطره خاصی در ذهن او مانده برایمان بگوید: تمام برنامه‌هایی را که اجرا کردم، دوست دارم به‌دلیل این‌که تمام انرژی و پشتکار خود را برای همه آنها گذاشته‌ام.
ممکن است بعضی از برنامه‌ها در فضای مجازی بازدید کمتر داشته و بعضی بیشتر، ولی همه آنها را واقعا دوست دارم. در این چند سالی که من در ایران زندگی کردم متوجه شدم مشکل ژئوپلیتیکی که رسانه‌های خارجی با ایران دارند بر سر چیست و سعی کردم به بهترین و شفاف‌ترین نحو ممکن این مشکلات را توضیح دهم.
با روبرتو و همه عوامل فنی پخش هیسپان، خداحافظی می‌کنم و سردبیر از من می‌خواهد که حتما در گزارش خود نام همه عوامل برنامه را بیاورم، چون زحمات همه این بچه‌هاست که در نهایت ما برنامه‌ای به نام «در جست‌و‌جوی حقیقت» را روی آنتن می‌بینیم. روبرتو دلا مادرید مجری، تهیه‌کننده و کارگردان اسپانیایی زبان در جست‌وجوی حقیقت است.
احسان کاظمی، فاطمه کشاورزیان، محمدرضا کریمیان، کامران اکبری، آیدین شایگان، وحید خدادادی، مریم سعیدی و سیدعلی سیدحسینی، دبیران خبر این برنامه هستند که به همراه رسول گودرزی، کیوان محسنی و محمدعلی کامرانی به‌عنوان سردبیران این برنامه، محتوای آن را در قالب‌های مختلف آماده می‌کنند.
وظیفه ارتباطات و هماهنگی مهمانان و کارشناسان برنامه به‌عهده زهره میرزاپور، سلمان عرفانی و سیمین‌دخت‌شاکری است.
برنامه گفت‌وگو محور در جست‌وجوی حقیقت که مستقیما زیر نظر نیوزروم هیسپان تی‌وی طراحی شده و روی آنتن می‌رود، از شنبه تا سه‌شنبه ساعت 21 و 30 دقیقه به وقت تهران پخش می‌شود و چند نوبت نیز بازپخش دارد.

مصطفی پورکیانی
رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها