سریال الف ویژه به کارگردانی کمال تبریزی و تهیه‌کنندگی محمد مسعود درحال تصویربرداری است

خواب کمال تبریزی برای سعدی شیرازی

یکی از گنجینه‌های ارزشمند در کشورمان، ادبیات است. مگر می‌شود کسی سعدی، حافظ، خیام و دیگر شاعران را نشناسد! مگر می‌شود حرف از ادبیات زد و یاد بوستان و گلستان نیفتاد! ادبیات نه تنها در ایران جایگاه ویژه‌ای دارد، بلکه در دنیا هم زبانزد عام و خاص است و حتی کشورهای اطراف گاهی شاعران این مرز و بوم را به نام خودشان ثبت می‌کنند.
کد خبر: ۱۱۸۸۸۶۱

ادبیات ایران و شاعرانش فقط به کشورمان خلاصه نشده و دیگر کشورهای اروپایی و آسیایی شناخت بسیار زیادی دارند، حتی گاهی هم زندگی‌نامه شاعران دستمایه ساخت آثار نمایشی شده است. در این باره می‌توان به سریال شهریار اشاره کرد که کمال تبریزی کارگردان، زندگی این شاعر را برای قاب سیما به تصویر کشید یا محمد نوری‌زاد با ساخت سریال 40 سرباز به روایت‌های شاهنامه فردوسی پرداخت.
بنابراین مخاطبان تلویزیون با ساخت چنین آثاری آشنا هستند. به همین دلیل این موضوع به شکل جدی از سوی مدیران رسانه ملی پیگیری می‌شود و این بار قرعه به نام سعدی افتاده است و سریال الف ویژه به کارگردانی کمال تبریزی و تهیه‌کنندگی محمد مسعود تولید می‌شود. البته قرار نیست مخاطبان با تماشای این سریال با زندگی سعدی آشنا شوند، بلکه سعدی بخشی از داستان است که زندگی شخصیت اصلی قصه با سعدی گره می‌خورد و همین باعث می‌شود او با شخصیت این شاعر آشنا شود.
ضمن این‌که فانتزی و جنس طنز این سریال با دیگر آثار تلویزیونی متفاوت است و مسلما بینندگان تلویزیون با تماشای این اثر غافلگیر خواهند شد. این سریال به سفارش سیما فیلم تولید می‌شود و قرار است از شبکه یک هم روی آنتن برود. البته نام سریال الف ویژه قرار است تغییر کند اما هنوز جلسه جمع‌بندی مدیران سیمافیلم به نتیجه مشخصی نرسیده و این سریال در حال حاضر با همین نام مراحل تصویربرداری را پشت سر می‌گذارد.

سکوت خبری!
برخی مواقع عوامل سازنده آثار نمایشی ترجیح می‌دهند کارشان را در سکوت خبری انجام بدهند. گاهی هم دلیل این اتفاق مشخص نیست اما کارگردانان یا تهیه‌کنندگان ترجیح می‌دهند سکوت اختیار کنند و تمرکزشان بیشتر روی کار باشد. این اتفاق هم برای سریال تلویزیونی الف ویژه پیش آمد. در ابتدا قرار بود این سریال به کارگردانی محمدرضا هنرمند و تهیه‌کنندگی زینب تقوایی تولید شود، اما ورق برگشت و بنا به خواسته خود این دو هنرمند قرار شد کار به گروه دیگری واگذار شود.
بعد از این‌که قرعه ساخت این سریال به نام تبریزی زده شد، سکوت خبری رنگ بیشتری به خودش گرفت اما از آنجا که هیچ خبری از دست رسانه‌ها درنمی‌رود و خبرنگاران منابع خودشان را دارند، خبر این سریال تبریزی هم آذر منتشر شد و سرفصل همه خبرهای رسانه‌های مکتوب و خبرگزاری‌ها شد. نکته جالب اما این بود که تهیه‌کننده و کارگردان حاضر به صحبت نشدند تا صحت یا سقم این خبر را مشخص کنند.
تا این‌که روزنامه جام‌جم پیامکی برای کمال تبریزی درباره ساخت این مجموعه ارسال کرد و او هم در پاسخ به این پرسش که مجموعه الف ویژه چه ویژگی‌هایی داشت که شما را برای کارگردانی ترغیب کرد؟ فقط به یک جمله اکتفا کرد و این‌که هنوز خبری از کار نیست!
این در حالی بود که شبکه یک سیما این خبر را تایید و اعلام کرد این سریال را کمال تبریزی می‌سازد و تهیه‌کننده هم محمد مسعود است. از روزی که اولین خبر درباره این پروژه در رسانه‌ها منتشر شد بیش از یک ماه گذشته است سکوت خبری از سوی عوامل همچنان وجود دارد. پیگیری روزنامه جام‌جم بعداز صحبت با برخی مدیران نشان می‌دهد سریال الف‌ویژه، 22 روز پیش کلید خورده و تصویربرداری همچنان ادامه دارد. ضمن این‌که در حال حاضر مکان‌های فیلمبرداری این سریال تهران و اطراف تهران است و قرار نیست کار در شهرستان ضبط شود.

محجوب در لباس سعدی
حسین محجوب، نویسنده، کارگردان و بازیگر است. او سال‌ها فعالیت هنری داشته و در آثار مختلف سینمایی و تلویزیونی بازی کرده است اما با بازی در فیلم به رنگ خدا به کارگردانی مجید مجیدی و سریال تلویزیونی صاحبدلان ساخته محمدحسین لطیفی در میان مخاطبان عام و خاص شهره شد. البته مخاطبان تا قبل از آن هم این هنرمند را می‌شناختند ولی با این دو اثر توانست جای ویژه‌ای در میان مخاطبان پیدا کند.
انتخاب‌های این بازیگر در سینما و تلویزیون به ویژه در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که او علاقه‌مند است نقش‌های متفاوتی را تجربه کند، نقش‌هایی که هرکدام از آنها رنگ و لعاب متفاوتی داشته باشد. به‌خصوص این‌که نقش پدر را در آثار سینمایی و تلویزیونی به شکل ویژه‌ای اجرا کرده است. گاهی پدر مهربان است و برخی مواقع سختگیر و جدی.
او سال گذشته در سریال تلویزیونی محکومین نقش قاضی را بازی کرده بود. البته محجوب از آن دست بازیگران است که روی نقش‌هایش حساس است و گزیده کار. در سریال الف ویژه نقش سعدی، شاعر را بازی می‌کند که به خواب مهران می‌آید. البته باید منتظر مانــــــد و دیــــد که این بازیگر چه می‌کند، زیرا تا به امروز ایفای چنین نقشی را تجربه نکرده بود. مسلما چنین نقش‌هایی ویژگی‌های خاصی داشته که او پذیرفته این نقش را جلــــــــوی دوربین تبریزی بازی کند.

فلاح، بازیگر نقش بازیگر!
نادر فلاح از اواخر دهه 60، فعالیتش را در دنیای نمایش آغاز کرد. او با بازی در فیلم چند کیلو خرما برای مراسم تدفین به صورت جدی وارد عرصه سینما شد. فلاح با فیلم چند متر مکعب عشق بیشتر مورد توجه قرار گرفت و با بازی قابل توجه خودش توانست جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشن خانه سینما را دریافت کند و نامزد جایزه جشن حافظ و جشنواره فیلم شهر شود.
فلاح در سال ۱۳۹۵ با دو فیلم در سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشت و نامزد جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد. او هرازگاهی هم در تلویزیون بازی کرده است که از کارهای او می‌توان به جای نزدیک آسمان، عروس، سایه و آفتاب، بوی خوش زندگی، ششمین نفر، سرزمین کهن و عقیق اشاره کرد.
این هنرمند در سریال تلویزیونی الف ویژه قرار است بازیگر نقش مقابل حسین محجوب باشد. او در این سریال نقش مهران را بازی می‌کند. البته مهران چون در حرفه بازیگری مشغول به فعالیت است، بنابراین فلاح باید شخصیت یک بازیگر را بازی کند که همیشه نقش دو یا سه به او سپرده می‌شود و از این مساله شاکی و ناراحت است.
یکی دیگر از ویژگی‌های این بازیگر این است که سعی می‌کند دست روی نقش‌هایی بگذارد که او را به چالش وا دارد به همین دلیل نقش مهران هم با وجود این‌که ساده به نظر می‌رسد اما از آنجایی که این شخصیت با ماجراهای متعددی رو‌به‌رو می‌شود، بنابراین کار این بازیگر را سخت می‌کند.

سعدی در خواب مهران!
بعد از آن که سریال الف ویژه به کمال تبریزی سپرده شد، او فیلمنامه را مطالعه کرده و نظراتی درباره آن داده است. به همین دلیل حامد افضلی نویسنده سریال، فیلمنامه را با نظرات کمال تبریزی بازنویسی کرد و بعد از تمام شدن بازنویسی، پیش‌تولید سریال انجام شد. البته اعلام شده جنس کمدی سریال الف ویژه با کارهای رایج تلویزیون خیلی تفاوت دارد و حتما مخاطبان تلویزیون را غافلگیر خواهد کرد. داستان سریال درباره فردی به نام مهران است که شغلش بازیگری است اما همیشه ایفای نقش‌های دو و سه به او داده می‌شود. از سوی دیگر با وجود این‌که سن و سالی از او گذشته، همچنان درگیر چنین نقش‌هایی است. تا این‌که یک روز سرنوشت زندگی‌اش تغییر می‌کند و قرعه شانس نصیبش می‌شود. قرعه شانس هم این است که قرار می‌شود نقش سعدی را بازی کند. او از این اتفاق خوشحال می‌شود که بالاخره بعد از گذاشتن عمری در راه سینما و تلویزیون یک نقش درست و حسابی به او داده شده است. بعداز این‌که او نقش سعدی را قبول می‌کند، شب خوابی می‌بیند و در این خواب سعدی سراغش می‌آید اما مهران به حرف‌های او بی‌توجهی می‌کند و همین به اتفاقات متفاوتی منجر می‌شود.

تک‌جمله‌های کمال تبریزی!
کمال تبریزی جزو کارگردانان فعال در تلویزیون و سینماست که تا امروز آثار مختلفی را ساخته است. کافی است به حافظه آرشیوی مان مراجعه کنید تا به یاد مجموعه تلویزیونی دوران سرکشی بیفتیم که سال 1380 از تلویزیون پخش شد. او با ساخت این مجموعه که به نوعی تابوشکنی کرده بود، توانست نظر مخاطبان بسیاری را به خودش جلب کند، زیرا در این سریال روایتگر زندگی یک دختر فراری به نام روناک بود که بعد از فرار با اتفاقات زیادی در جامعه رو به روشد. این مجموعه تلویزیونی با اقبال گسترده مخاطبان رو‌به‌رو و باعث شد بینندگان نگاه ویژه‌ای به کارهای تبریزی داشته باشند.
تبریزی اواسط دهه 80 هم سریال شهریار را با محوریت زندگینامه این شاعر برای شبکه دو ساخت که این مجموعه تلویزیونی هم به موفقیت نسبی دست پیدا کرد، اما نتوانست همانند دوران سرکشی با اقبال زیاد رو‌به‌رو شود اما در مجموع با ساخت این سریال باعث شد مخاطبان با زندگی شهریار آشنا شوند که در طول زندگی با چه ماجراهایی دست‌به گریبان بود.
این کارگردان بعد از ساخت این اثر هم سراغ ساخت مجموعه سرزمین کهن یا سرزمین مادری شد که بعد از پخش چند قسمت، درگیر ماجراهای قومیتی رفت و دیگر روی آنتن نرفت. او در تازه‌ترین اثر نمایشی سراغ یک موضوع طنز و فانتزی رفته و مجموعه الف ویژه را کارگردانی می‌کند.
جالب است این کارگردان در پیگیری مجدد روزنامه جام‌جم و ارسال پیامک برای این کارگردان مثل دفعه قبل به یک جمله اکتفا کرد. او در پیامک اعلام کرد «سلام. هنوز خبری از کار نیست!» و روز گذشته پیامکی با این محتوا «سلام. اسم سریال این نیست و تغییر کرده!» پاسخ داده است. البته سؤال جام‌جم درباره محتوای سریال بود اما تبریزی چنین پاسخی داده است. البته پیگیری جام‌جم از مدیران نشان می‌دهد هنوز سیمافیلم به جمع‌بندی نرسیده و در حال حاضر نام سریال، الف ویژه است. این تک‌جملات کمال تبریزی از قرار شهره هم هست و او فقط پاسخگوی پیامک است و تلفنی تن به مصاحبه نمی‌دهد.

فاطمه عودباشی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها