ایران - چین ساعت 30/19 در بن‌زاید

رقــابت نیمکت‌های بـــــــزرگ

قبل از شروع جام ملت‌های آسیا همه نگاه‌ها به پنج مربی بزرگ این تورنمنت بود؛ مارچلو لیپی، کارلوس کی‌روش، آلبرتو زاکرونی، اسون گوران اریکسون و هکتور کوپر.
کد خبر: ۱۱۸۷۱۳۷


حال از آنجا که بازی‌ها به مرحله یک‌چهارم نهایی رسیده است، اریکسون و کوپر، با فیلیپین و ازبکستان به خانه برگشته‌اند و سومین قربانی بزرگ جام هم امروز از میان کارلوس کی‌روش و مارچلو لیپی خواهد بود. مصاف ایران و چین، احتمالا تنها تقابل مربیان بزرگ جام در دبی خواهد بود و از این حیث، یکی از حساس‌ترین بازی‌های این تورنمنت به شمار می‌رود.
لیپی به لحاظ سن و سال پنج سال مسن‌تر از کی‌روش 65 ساله است و البته هفت سال هم زودتر از مرد پرتغالی نیمکت تیم ملی، وارد دنیای مربیگری شده است. او سال 1982 و درحالی که 34 سال داشت برای نخستین بار روی نیمکت تیم نوجوانان سمپدوریا نشست و این حرفه را سال 1989 و در 36 سالگی، با قبول هدایت تیم زیر 20 ساله‌های پرتغال آغاز کرد. در زیر مرور می‌کنیم بزنگاه‌های دوران مربیگری مارچلو لیپی و کارلوس کی‌روش را در 30 سال اخیر:
1989
کی‌روش با جوانان پرتغال دوگانه قهرمانی در اروپا و جام‌جهانی نوجوانان را به دست آورد. آن سال لیپی هدایت تیم کارارس را در سری C برعهده داشت.
1991
کی‌روش برای دومین دوره متوالی پرتغال را قهرمان جوانان جهان کرد. لیپی اما با تیم چزنا، به سری B سقوط کرد.
1995
هر دو مربی جام گرفتند، کی‌روش با اسپورتینگ قهرمان جام حذفی و سوپرکاپ پرتغال شد و لیپی هم یوونتوس را قهرمان سری A، جام حذفی و سوپرکاپ ایتالیا کرد.
1996
لیپی در مسیر موفق قرار داشت. او یوونتوس را قهرمان جام باشگاه‌های اروپا و سوپرکاپ اروپا کرد، اما کی‌روش روانه آسیا شده بود تا هدایت تیم ژاپنی ناگویا را برعهده بگیرد.
1997
کی‌روش در آسیا تا آستانه موفقیت پیش رفت. او ناگویا را به فینال جام در جام آسیا رساند، اما به الهلال باخت تا نایب‌قهرمان شود. همان سال لیپی برای دومین بار با یوونتوس قهرمان سری A شد و سوپرکاپ ایتالیا را هم فتح کرد.
1998
لیپی برای سومین بار با یوونتوس قهرمان سری A شد. کی‌روش آن سال سرمربی تیم ملی امارات بود.
2002
دوگانه قهرمانی در سری A و سوپرکاپ ایتالیا، موفقیت دیگری بود که لیپی با یوونتوس به دست آورد. کی‌روش در آن سال آفریقای جنوبی را به جام‌جهانی برد اما قراردادش تمام شد و نتوانست در جام‌جهانی روی نیمکت این تیم بنشیند.
2003
آخرین قهرمانی‌های لیپی به عنوان سرمربی یوونتوس در این سال به دست آمد. او با بیانکونری فاتح سری A و جام حذفی ایتالیا شد.کی روش هم که سرمربیگری رئال مادرید را پذیرفته بود، با این تیم قهرمان سوپرکاپ اسپانیا شد.
2004
یک سال نه چندان خوب برای هر دو مربی روی نیمکت دو تیم بزرگ. لیپی با یوونتوس در سری A سوم شد و کی‌روش هم با رئال مادرید در لالیگا به عنوانی بهتر از چهارمی دست پیدا نکرد.
2006
لیپی ایتالیا را قهرمان جام‌جهانی کرد تا بزرگ‌ترین افتخار دوران مربیگری اش را به دست آورد. آن سال کی‌روش به عنوان دستیار سرالکس فرگوسن، روی نیمکت منچستر یونایتد بود.
2010
جام‌جهانی در حالی برگزار شد که لیپی سرمربی ایتالیا بود و کی روش هم هدایت تیم ملی پرتغال را برعهده داشت. لیپی، بزرگترین شکست عمرش را با حذف ایتالیا در مرحله گروهی تجربه کرد. پرتغال هم با کی‌روش در مرحله یک هشتم مغلوب اسپانیا شد.
2011 به بعد
کی‌روش و لیپی حالا هشت سال است که در آسیا مربیگری می‌کنند. کی‌روش تیم ملی ایران را دو بار روانه جام‌جهانی کرد و بازی‌های خاطره‌انگیزی چون شکست یک بر صفر مقابل آرژانتین، شکست یک بر صفر مقابل اسپانیا و تساوی یک بر یک مقابل پرتغال را رقم زد. ایران در این سال‌ها با کی‌روش به تیم اول قاره آسیا بدل شد.
لیپی هم همراه با تیم گوانگژو اورگرانده چین پنج‌بار قهرمانی در چین و یک بار قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا را تجربه کرده است. همین نتایج درخشان باعث شد فدراسیون فوتبال چین، در اواسط رقابت‌های مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی 2018، لیپی را سرمربی تیم ملی این کشور کند. تنها تقابل لیپی و کی روش هم در همان مسابقات شکل گرفت؛ جایی که تیم ملی ایران در دور برگشت و در ورزشگاه آزادی، با تک گل مهدی طارمی، تیم‌ملی چین را شکست داد.

رضا پورعالی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها