مروری بر یک بازی ایرانی که روی تلفن‌های همراه اجرا می‌شود

بازی با شهرزاد

مساله بازی‌هایی که دارای داستان و قصه بوده و فرد بازی‌کننده را با یک قصه وارد جهان خود می‌کند اگرچه در جهان تازگی ندارد و بازی‌سازها به آن توجه داشته و سناریوهای پیچیده‌ای برای جذب مخاطب طراحی می‌کنند، اما در کشور ما بازی‌سازها به‌تازگی به سناریو و طراحی پیچیده قصه بازی رو آورده‌اند و بازی‌هایی که علاوه بر سرگرمی‌های بصری، سرگرمی‌های روایی و ذهنی دارند را برای مخاطب طراحی می‌کنند تا مخاطب را به‌واسطه قصه و روایت جذب خود کنند. بازی شهرزاد که استودیوی مدریک آن را طراحی و عرضه کرده، یکی از آن بازی‌هایی است که با بهره گرفتن از ظرفیت‌های قصه‌گویی سعی کرده کاربران را به سوی خود جلب کند. اتفاقی که به نظر می‌رسد موفقیت‌آمیز بوده و تعداد دفعات نصبی که از طریق کافه‌بازار صور ت گرفته، می‌تواند گواهی بر این موفقیت باشد. در ادامه مروری بر این بازی ایرانی کردیم.
کد خبر: ۱۱۸۷۰۱۶

این بازی با محوریت شخصیت «شهرزاد» طراحی شده و راهنمایی‌های او، بازیکن را در رسیدن به موفقیت یاری می‌کند. ده مرحله که در هر مرحله بازیکن باید شش گره دیگر را باز کند و مرحله را تکمیل کند. ده مرحله‌ای که به صورت غیرمستقیم بازیکن را با چالش زمان و مهارت‌های ذهنی روبه‌رو می‌کند.

همکلام با شهرزاد
حضور یک شخصیت در بازی و ارائه نکاتی در بازی، اولین نکته‌ای است که این بازی را می‌تواند از نمونه‌های دیگر متمایز کند. مخاطب در این بازی احساس نمی‌کند که رها شده و در عالم بازی تنها است، بلکه حضور یک راهنما می‌تواند حس تعامل با بازی را افزایش دهد. اغلب اتفاقاتی که از سوی شهرزاد ارائه می‌‌شود، به صورت کامنت یا توضیح هم قابل ارائه بوده، ولی طراحی این شخصیت و نقل آنها از زبان او، این بازی را زنده‌تر کرده و موجب ارتباط بهتر کاربران با آن شده است.

بگرد و پیدا کن
در این بازی، فرد بازی‌کننده باید اشیا را در محیط‌های مختلف در کوتاه‌ترین زمان پیدا کند، موضوعی که مهارت ذهنی و هماهنگی بین ذهن و چشم را می‌طلبد و در عین حال به‌خاطر تنوع محیط‌هایی که در آن طراحی شده خسته‌کننده نمی‌شود و فرد بازی‌کننده با اشتیاق مراحل را پشت‌سر می‌گذارد و طوری نیست که از ادامه بازی منصرف شود. زمان در این بازی نقش مستقیمی ندارد و در صورت از دست دادن زمان توسط بازیکن منعی برای ادامه بازی وی وجود ندارد و چالش زمان در بازی از بین می‌رود و بازیکن باید تلاش کند به حافظه خود بیشتر اتکا کند. پیدا کردن اشیای همسان یا یافتن اشیایی که غیرمستقیم به آنها اشاره شده و بازیکن باید حدس بزند منظور راهنمایی بازی از عبارت مطرح شده کدام شیء است.

شخصیت‌بازی
سازندگان بازی، از شخصیت‌هایی نظیر علی‌بابا، سندباد و... نیز استفاده کرده‌اند و همین سبب شده پویایی مراحل بیشتر شود. این اسامی نه‌تنها در حد نام‌ها باقی نمانده‌، بلکه فراتر از آن کارکرد قصه‌ای آنها نیز حفظ شده است. این شخصیت‌ها در مراحل مختلف زمینه گسترش مرحله را فراهم می‌کنند. این اتفاق در یک بازی ایرانی، پدیده‌ای کم‌سابقه و البته متمایز است. در بازی‌های ایرانی این میزان پایبندی به قصه و شخصیت‌هایی که مابه‌ازای تاریخی در حافظه ایرانیان دارند قابل توجه است و تولیدکنندگان بازی نیز به‌سادگی از کنار این مساله عبور نکرده‌اند. توجه به فرهنگ کهن و پیشینه تاریخی نکته مهمی است که در مواجه شدن با «شهرزاد» توجه هر کسی را به خود جلب می‌کند و این نشان از دامنه مطالعاتی تیم بازی‌ساز دارد که در طراحی یک سرگرمی از پیوست فرهنگی نیز غافل نبوده‌اند.

صدا، رنگ، بازی
گرافیک و موسیقی به‌کار برده شده در این بازی در نوع خود و البته در میان بازی‌های ایرانی نیز یک اتفاق ویژه است. تیم تولیدکننده در ترکیب فضاها و نور و رنگ به کار برده شده در مراحل و همچنین موسیقی آنها دقت لازم را به کار بسته‌اند تا بتوانند موقعیت جذاب‌تری را خلق کنند. همچنین شخصیت‌ها با صدای باکیفیت در بازی سخن می‌گویند و این سبب می‌شود امتیازهای این بازی در بخش صوتی و گرافیک بیشتر شود. این نکات که شاید حین بازی کردن چندان به چشم نیاید نشان می‌دهد بازی‌سازان ایرانی برای افزایش کیفیت و بالا بردن توان رقابتی خود به این موضوعات توجه می‌کنند تا بتوانند علاوه بر این‌که پسند مخاطب را کسب کنند در محیط‌های رقابتی که منتقدان نیز حضور دارند توجه آنها را به خود جلب کنند.

سکه‌هایت را بیشتر کن!
در شهرزاد مخاطب، هزارتویی از ماجراهای جور واجور افسانه‌ای و متفاوت را پیش روی خود می‌بیند. این اتفاق در بازی‌های معمایی کمتر وجود دارد، ولی تیم بازی‌ساز شهرزاد تلاش کرده‌اند با بهره‌گیری از جذابیت‌های بصری و فکری، بازیکن را در این هزارتو وارد کنند تا بسادگی راضی به خروج از این هزارتو نشود. هزارتویی که کسب امتیاز و حل کردن معماهای متفاوت، انگیزه ادامه دادن بازی است. کسب سکه با پشت سر گذاشتن مراحل و بازسازی خانه‌ای که شهرزاد در اختیارتان می‌گذارد عوامل انگیزه‌بخشی است که زمینه ادامه بازی را فراهم می‌کند.
بازی شهرزاد که به صورت رایگان در دسترس کاربران قرار گرفته، تاکنون بیش از 50 هزار مرتبه از طریق کافه‌بازار نصب شده که این نشان می‌دهد این بازی توانسته در میان مخاطبان، توجه آنها را جلب کند. این در حالی است که باخبریم تولید بازی بومی و البته باکیفیت علاوه بر این‌که هزینه‌بر است، تنگناهای بسیاری را نیز برای تولیدکنندگان به همراه دارد. حال باید با حمایت از بازی‌سازان داخلی که هم فرهنگ و هم مخاطب و سرگرمی او مدنظرشان است، مسیر رشد و پیشرفت آنها را هموار کرد. این بازی در جشنواره بازی‌های تهران برنده بهترین موسیقی و کاندیدای بهترین بازی فرهنگی شده است.

یونس فردوس

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها