رسانه و دیپلماسی/ 20

دیپلماسی در دنیای Quora

سرمایه‌گذاری بر روی کنجکاوی بشر یک ایده هوشمندانه است که به خلق Quora در سال 2009 منجر شد. این وبسایت توسط دو نفر از کارکنان سابق فیسبوک Charlie Cheever و Adam D’Angelo راه‌اندازی شد و حال بنابر گزارش این سایت در سپتامبر 2018 بیش از 300 میلیون کاربر به 9 زبان در آن به فعالیت می‌پردازند.
کد خبر: ۱۱۸۴۲۱۵

کورا یک شبکه اجتماعی پرسش و پاسخ است که کاربران می‌توانند در قالب گفت‌وگو به بحث و تبادل نظر با یکدیگر در حوزه‌های مختلف علمی فناوری، سیاسی، فرهنگی و ... بپردازند. همچنین این سایت این امکان را فراهم کرده که هریک از کاربران بتوانند سؤالات را ویرایش و حتی به دیگر کاربران اجازه پیشنهاد اصلاح و ویرایش پاسخ‌هایشان را بدهند.
این سایت را می‌توان یکی از بهترین محیط‌های شبکه‌ای برای تولید و انتشار محتوا دانست. با توجه به این‌که کاربران باید با نام حقیقی در آن عضو شوند، از نام‌های مستعار و بدون واسطه ترول‌های مجازی که به اهانت و فحاشی می‌پردازند خبری نیست. لذا به دلیل نوع کاربران، بحث‌ها مبنایی و در عین حال چالشی است. پاسخ‌های مخالف به دلیل در اقلیت بودن حذف نمی‌شوند و کاربران می‌توانند در مورد پاسخ‌ها امتیاز دهند.
هرچند کاربران این سایت در مقایسه با توییتر و فیسبوک تعداد کمتری است، اما حضور کاربران کیفی و دیده شدن محتوای انتشاریافته آن در موتورهای جست‌وجو می‌تواند به مرجع مناسبی برای موضوعات و کلیدواژه‌ها تبدیل شود. امری که برنامه‌ریزی منسجم برای آن در دیگر شبکه‌های اجتماعی به دلیل نوع ساختار این شبکه‌ها امکان کمتری دارد.
همچنین کورا سعی کرده‌است برای ارتقای کیفی محتوا، امتیازدهی و رقابت را وارد سامانه کند. مثلا به کاربری که پاسخی باکیفیت داده‌است، اعتبار تعلق می‌گیرد. کاربران با این اعتبارها می‌توانند شخصا از متخصصان یک حوزه تخصصی سؤال بپرسند و پاسخ خود را پیگیری کنند.
در فقر تولید محتوای مناسب در مورد ایران در حوزه‌های مختلف، این سایت ظرفیت و فرصت‌های مناسبی را در مورد پاسخگویی به ابهامات و برندسازی ملی برای کشور نسبت به دیگر رسانه‌های مجازی فراهم آورده است.
به عنوان نمونه در یک تاپیک با موضوع آیا ایران برای سفر امن است؟ عمده پاسخ‌دهندگان از امنیت سفر به ایران و تجربه کم‌نظیر خود گفته‌اند.
در حوزه سیاسی، سوالات متعددی از سوی کاربران در مورد ماهیت نظام سیاسی، نحوه انتخابات و مشارکت سیاسی در ایران، دلایل فعالیت ایران در زمینه دانش هسته‌ای و فضایی، سیاست خارجی ایران و ... سوال شده است.
در حوزه فرهنگی نیز سوالات زیادی در مورد میراث ادبی فرهنگی ایران، سینما و موسیقی ایرانی به بحث گذاشته شده است. و ...
سیاستمداران زیادی در این سایت عضو هستند. برای مثال باراک اوباما رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده، جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا و ... در این سایت عضویت دارند و به پرسش‌های کاربران نیز در گفت‌وگو‌ها پاسخ داده‌اند. پیشنهاد می‌شود سیاستمداران ایرانی به‌خصوص دیپلمات‌ها در این سایت عضو شوند و در حوزه‌های مربوطه خود به پاسخگویی پرداخته و با ایجاد پرسش‌های خلاقانه به جریان‌سازی در راستای دیپلماسی عمومی بپردازند.
این سایت ظرفیت‌های مناسبی را برای اساتید، متخصصین و دانشجویان کشور برای ارتباط‌گیری با هم‌رشته‌های خود در دیگر کشورها فراهم آورده است. پیشنهاد می‌شود گروه‌های مختلف دانشجویی به‌خصوص در حوزه‌های مرتبط با فلسفه و دین، مدیریت، علوم سیاسی، جامعه‌شناسی، ارتباطات و رسانه در این شبکه عضو شده و ضمن تولید محتوای مناسب در مورد ایران، با دیگر کاربران به بحث و گفت‌وگو، دانش‌افزایی و شبکه‌سازی بپردازند.

محمد ولوی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها