با دکتر افسون صدیقی، جراح ومتخصص مغزواعصاب

اصول مراقبت از دیسک کمر

دیسک‌ها در ناحیه ستون فقرات چه خصوصیاتی دارند؟
کد خبر: ۱۱۸۳۷۰۶

اول این‌که مهره‌ها را به هم اتصال می‌دهند. دوم به خاطر محتوایی که دارند؛ بافت فیبری غضروفی که اجازه حرکت به مهره‌ها را می‌دهند. نکته سوم این که دیسک‌ها ضربه‌گیر هستند. کمکی که به مهره‌ها می‌شود، هم ازطرف مایع مغزی نخاعی که داخل کانال نخاعی است و هم جذب‌کننده‌های شوک ناشی از ضربات که به خاطر ژله‌ای بودن ومحتوای مایعی است که حدود70 تا80 درصد دیسک بین مهره‌ای را تشکیل می‌دهد. از 40 سالگی به بعد روند فرسایشی ناشی از سن را داریم که به‌دنبال آن دیسک هم آب ازدست می‌دهد و به مرور زمان خشک می‌شود.
مشکلات دیسک کمربا تنگی کانال نخاع چه فرقی دارد؟
دیسک جزئی است که بین مهره‌ها قراردارد . اما کانال از روی هم قرارگرفتن حلقه‌های استخوانی که پشت مهره‌ها قراردارد، تشکیل می‌شود. اگر دیسک برجسته شود، می‌تواند به تنگی کانال نخاع منجر شود. اما کانال فقط به‌دلیل برجستگی دیسک تنگ نمی‌شود. اگر اجزای استخوانی هم ضخیم شوند، می‌تواند تنگی کانال نخاع ایجاد کند.
آیا فرسایش دیسک را بیماری تلقی می‌کنیم؟
خیر. فرسایش دیسک درهمه اتفاق می‌افتد ولی به‌تدریج و طی چهارمرحله و با افزایش سن، فشارهای مکانیکال در دیسک اتفاق می‌افتد. اگر فشارها تسریع شود بیماری در مهره را ایجاد می‌کند و تغییرات شیمیایی داخل مواد دیسک اتفاق می‌افتد که به آن تخریب دیسک می‌گوییم؛ به‌خصوص از حدود 45 سالگی تغییرات دژنراتیو اتفاق می‌افتد و ما نمی‌توانیم جلوی این روند را بگیریم. ولی می‌توانیم آن را کند کنیم. برای کند کردن این روند اول باید بر فعالیت‌های خود نظارت کرده و آنها را تعدیل کنیم . مثلا برای بلند کردن بار سنگین، نباید خم شویم و باید ابتدا بنشینیم و بعد بار را بلند کنیم. هرکارطولانی مثل نشستن و ایستادن باعث می‌شود دیسک بین مهره‌ای آسیب ببیند.
چه زمان لغزش ستون فقرات اتفاق می‌افتد؟
وقتی یک مهره نسبت به مهره پایینی عقب برود یا حرکت روبه جلو داشته باشد.
آیا بیرون‌زدگی دیسک به جراحی نیاز دارد؟
بیرون‌زدگی دیسک می‌تواند دردهای سیاتیک ایجاد کند، اما اگر کسی درد تیرکشنده دارد لزوما نباید جراحی شود. جراحی زمانی انجام می‌شود که نقص حرکتی و اختلال عملکرد ادراری وجود داشته باشد. اگرنقص عصبی مطرح نباشد با استفاده از مسکن و درمان طبی 80 تا90درصد ازجراحی جلوگیری می‌کنیم. امروزه استراحت مطلق فقط 48ساعته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها