حرف‌های تازه رئیسیان و فرآورده درباره مالکیت فیلم «23 نفر»

شب دراز است و اختلاف باقی!

اگر از افراد پیگیر اخبار و اتفاقات سینمای ایران هستید، حتما در جریان اختلاف میان علیرضا رئیسیان و سازمان هنری رسانه‌ای اوج بر سر مالکیت فیلم سینمایی 23 نفر قرار دارید. برای اطلاع از چند‌و چون ماجرا شما را ارجاع می‌دهم به گزارش موشکافانه جام‌جم و محمدصادق علیزاده با عنوان «آن 23 نفر برای کیست؟» که 18 مهر امسال در صفحه سینما منتشر شد. اما ظاهرا باوجود این‌که فیلم به‌تازگی فیلمبرداری‌اش به پایان رسیده و آماده حضور در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر می‌شود، اختلافات کماکان ادامه دارد و به نتیجه روشن و مشخصی منجر نشده است. رئیسیان - به عنوان شاکی و تهیه‌کننده مستندی که سال 85 در این خصوص تولید شد - مدعی است حکم هیات داوری خانه سینما به نفع او صادر شده و لازم‌الاجراست و می‌تواند هر تصمیمی که بخواهد درباره فیلم بگیرد، اما فرآورده، تهیه‌کننده فیلم سینمایی 23‌نفر، نظر دیگری دارد و مدعی است، ادعای مالکیت رئیسیان بر این فیلم، در هیات‌های داوری نفی شده است.
کد خبر: ۱۱۸۱۸۵۵

از حقوق قانونی خودم کوتاه نمی‌آیم

علیرضا رئیسیان، کارگردان سینما درباره آخرین وضعیت شکایت از کارگردان فیلم «23 نفر» به دلیل ادعای مالکیت، به جام‌جم گفت: من از روز اول، در این زمینه حرف روشنی زدم که متاسفانه با بی‌اعتنایی روابط‌عمومی اوج مواجه شد. آن حرف من هم این بود که پدیدآورنده اثر بنده هستم و حقوق مالکیت معنوی این اثر متعلق به من است. هیچ‌کس هم نمی‌تواند بدون رضایت من، از این اثر استفاده کند. اینها دچار سوءتفاهم و سوءتعبیر شدند و من برای رسیدن به حقوقم، برای اولین بار در زندگی‌ام، از کسی شکایت کردم. از آقای مهدی جعفری که در آن مستند به عنوان کارگردان در استخدام من بود و بعد این اثر را به جای دیگری برد، شکایت کردم. کارگردان فیلم‌هایی چون ایستگاه متروک و 40 سالگی افزود: مسؤولان اوج هم در جریان بودند که این اثر متعلق به من بود، چون خود آقای سرهنگی، رئیس گروه فیلم و سریال این سازمان، همان موقع که ما سریال 23 نفر را در شبکه چهارم می‌ساختیم، با من جلسه داشتند و می‌دانستند که من این اثر را در آن زمان تهیه می‌کنم. بنابراین من راه قانونی را رفتم و هم یک نامه به ارشاد دادم و هم یک شکایت رسمی به خانه سینما ارائه کردم.
رئیسیان ادامه داد: در جلسه هیات داوری هم که آقای مهدی جعفری (کارگردان فیلم 23 نفر) که من از ایشان شکایت کرده بودم و آقای مجتبی فرآورده (تهیه‌کننده فیلم 23 نفر) از طرف سازمان اوج حضور داشتند، حرف‌ها زده و دلایل و اسناد و مدارک ارائه شد. بعد از آن جلسه آقای جعفری، یک لایحه چند صفحه‌ای ارائه دادند و یکی از آن شخصیت‌های محترم 23 نفر هم یک مصاحبه‌ای کرد و عبارات ناصوابی درباره من به کار برد که متاسفم بگویم ایشان حداقل شان یک آزاده را رعایت نکرد و گفت، حرف‌های من از تازیانه‌های صدام هم دردناک‌تر بود. حالا من هم باید بگویم حقوقی که شما دارید غصب می‌کنید، بدتر است یا این‌که من می‌خواهم از حقوق خودم دفاع کنم و درباره آن بگویم.این کارگردان سینما درباره حکم صادره هیات داوری خانه سینما توضیح داد: حکم هیات داوری خانه سینما بعد از این مدت، بسیار دقیق، عادلانه و شجاعانه صادر شد. این حکم هم لازم الاجراست، یعنی اگر من تصمیم به پیگیری بگیرم که دارم، می‌توانم همه طور با فیلم و آقای مهدی جعفری برای دریافت حقوق برخورد کنم. حتی می‌توانم تا موقعی که رضایت من جلب نشود، جلوی نمایش این فیلم را در جشنواره فیلم فجر بگیرم.
رئیسیان در ادامه گفت: چون آقای فرآورده به ارشاد تعهد کتبی دادند اگر روزی حکم به نفع من صادر شد، از آن تمکین خواهند کرد و چون آقای جعفری هم این مساله را پذیرفتند، بنابراین باید رضایت من حاصل شود.
وقتی از رئیسیان درباره احتمال آشتی در این زمینه پرسیدیم، پاسخ داد: اصلا، به هیچ وجه. چون این مساله می‌توانست قبل از این حرف‌ها اتفاق بیفتد. من هم از طریق دوست رابطی به آنها پیغام داده بودم که طبق قانون، این حقوق متعلق به من است و شما باید رضایت مرا جلب کنید. آنها این بساط را پیاده و این توهین‌ها را کردند. الان دیگر نه و تا رضایت من جلب نشود، حاضر نیستم از حقوق قانونی خودم کوتاه بیایم.فارغ از این اختلاف حقوقی، آنچه مسلم است ساخت یک فیلم سینمایی با محتوای ارزشمند و انقلابی است. رئیسیان درباره این موضوع که نباید این اختلاف، به نادیده گرفتن نفس و نیت خیر خلق چنین اثری منجر شود، هم توضیح داد: اشکالی ندارد، من که نخواستم جلوی ساخت فیلم را بگیرم. من فقط دنبال کشف یک حقیقتی بودم. وقتی پشت بهترین فیلم‌های تاریخ سینما هم عدم رعایت عدالت و ادب و احترام باشد، مطمئن باشید که نتیجه خوبی نخواهد داد.

ادعای مالکیت رئیسیان نفی شده است

وقتی سراغ مجتبی فرآورده، تهیه‌کننده فیلم سینمایی 23 نفر رفتیم و صحبت‌های آقای رئیسیان را مبنی بر صدور حکم از سوی خانه سینما به نفع رئیسیان، مطرح کردیم، به جام‌جم گفت: این تصور ایشان است که گمان می‌کند حکم به نفع اوست. مدعای آقای رئیسیان مالکیت مادی و دریافت پول بود که نه در رای شورای داوری خانه سینما و نه در رای دفتر حقوقی سازمان سینمایی پذیرفته نشده است. اگر ایشان تصور می‌کند آرای صادره به نفع اوست می‌تواند اقدامات حقوقی خود را دنبال کند، ولی با جنجال رسانه‏ای کاری از پیش نمی‏برد.
فرآورده درباره پیگیری‌های احتمالی رئیسیان همچون جلوگیری از نمایش فیلم در جشنواره فیلم فجر، پیرو حکم صادره از سوی هیات داوری خانه سینما هم گفت: اگر آقای رئیسیان توانست جلوی ساخته شدن فیلم را بگیرد، می‏تواند جلو نمایش فیلم را هم بگیرد.
تهیه‌کننده فیلم سینمایی 23 نفر افزود: آقای رئیسیان درمصاحبه قبلی که در جام‌جم منتشر شد، جمله‌ای گفت که به نظرم آن جمله، حرف درست و مثال خوبی است: «شب دراز است و قلندر بیدار».
فرآورده در همین مصاحبه و گزارش مورد اشاره، اظهار کرده بود که: «اگر دایره حقوقی سازمان سینمایی با استناد به قانون حق را به آقای رئیسیان داد، بنده هم به عنوان تهیه‌کننده حقوق ایشان را پرداخت خواهم کرد.» او در این خصوص گفت: هنوز هم همین را می‌گویم و اگر کسی رایی به نفع ایشان صادر کرده است، ما تمکین می‌کنیم.
این تهیه‌کننده توضیح داد: آن چیزی که آقای رئیسیان در رابطه با فیلم عنوان می‌کند، به ارشاد اعلام شده و ارشاد هم آن را به دایره حقوقی داده و دایره حقوقی هم ایشان را ذی‌حق ندانسته است. این ماجرا خیلی روشن است. آنچه برای ما به لحاظ حقوقی اهمیت دارد، موضوع وزارت ارشاد است.
فرآورده درباره حقوق معنوی رئیسیان در این زمینه بیان کرد: ما اصلا درباره حقوق معنوی، بحث نداشتیم، من در آن مصاحبه هم گفتم. حقوق معنوی جزو بدیهیات است، بالاخره یک آدمی درباره موضوعی کارکرده و ما هم از او تشکر می‌کنیم. در این زمینه سعی می‌کنیم از دایره انصاف خارج نشویم. اما ایشان روی فیلم، ادعای مالکیت مادی دارد که ماگفتیم طبق قانون مولفین و مصنفین هیچ‌گونه حق مالکیت و حقوق مادی ندارد. هنوز هم همین را می‌گوییم. دایره حقوقی وزارت ارشاد هم طی حکمی، ادعای مالکیت آقای رئیسیان را نفی کرده است. خانه سینما هم این ادعای مالکیت مادی را نفی کرده است،اما چون ایشان در این ماجرا مغبون شده، این حق معنوی را علم کرده که یعنی رای به نفع من است. اما ادعای ایشان، مالکیت مادی بر فیلم بود که نفی شده است. حالا ایشان چطور می‌گویدکه رای به نفعش بوده است؟
این تهیه‌کننده در پایان عنوان کرد که فیلمبرداری فیلم سینمایی 23‌نفر به تازگی به پایان رسیده است و سازندگان می کوشند تا این اثر را به سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر برسانند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها