جان‌تان را در زمان زلزله با عمل به برخی توصیه‌های نادرست به خطر نیندازید

آداب معاشرت با زلزله!

چند تکان شدید در چند ثانیه کوتاه گاهی هزاران زندگی را با خاک یکسان می‌کند. همیشه شنیدن نام زلزله برای ما مساوی نام رودبار، بم و کرمانشاه بوده و ناگاه دلهره‌ای را در دلمان ایجاد می‌کند که اگر این‌بار خانه من بلرزد، چه کنم؟! شاید نکات زیادی در این رابطه بارها از رسانه‌های مختلف به گوشمان رسیده باشد، اما تا چه حد می‌توانیم این دانسته‌ها را در زمان وقوع زلزله و اضطرابی که به جانمان می‌افتد، رعایت کنیم؟ به علاوه برخی رفتارهای پیش‌پا افتاده که به دلیل اضطراب زیاد در زمان وقوع زلزله بروز می‌دهیم، می‌تواند خسارات مالی و جانی زلزله را به چند برابر افزایش دهد. 5 دی سالروز زلزله ناگوار بم در سال 82 است که به عنوان «روز ملی ایمنی در برابر زلزله» نامگذاری شده است. این مناسبت، دستاویزی است تا با باورهای نادرست در مورد اقدامات ایمنی در برابر زلزله بیشتر آشنا شویم.
کد خبر: ۱۱۸۱۰۲۰

در چارچوب پناه نگیرید
چند سال پیش پس از زلزله شدیدی در شهر کالیفرنیای آمریکا تصویری از یک خانه منتشر شد که نشان می‌داد تنها چارچوب در پس از تخریب خانه سالم باقی مانده است. از آن به بعد چارچوب در به‌عنوان یکی از بهترین مکان‌ها برای پناه گرفتن در زمان زلزله توصیه شد. گرچه این موضوع ممکن است در مورد خانه‌های قدیمی‌تر که چارچوب‌های محکمی در آنها به کار می‌رفت صادق باشد، اما در خانه‌های امروزی چارچوب در به هیچ عنوان مقاوم‌تر از بقیه قسمت‌های خانه نیست. از طرفی اگر شدت لرزش زیاد باشد، ایستاده ماندن در چارچوب عملا غیرممکن خواهد بود. پناه گرفتن کنار دیوارهای اصلی ساختمان، یا گوشه‌های دیوار و حفاظت سر و گردن با دست‌ها می‌تواند یکی از امن‌ترین روش‌ها در زمان وقوع زلزله باشد.

زلزله منتظر شما نمی‌ماند!
در حال حاضر هنوز به فناوری هشدار وقوع زلزله چند روز پیش از آن دست نیافته‌ایم. بنابراین داشتن آمادگی کافی پیش از بروز حادثه منجر به عکس‌العمل مناسب و سریع شما در زمان خطر خواهد شد. زلزله فقط چند ثانیه طول می‌کشد. پس اگر دچار استرس شوید و نتوانید تصمیم به موقع و سریعی بگیرید، ممکن است به‌شدت آسیب ببینید. یکی از رایج‌ترین اشتباهات در زمان وقوع زلزله، فرار از خانه یا ساختمانی است که در آن قرار دارید. در بسیاری از موارد، برخی عزیزان جانشان را براثر ماندن زیر دست و پای سایر افراد از دست داده‌اند.
از طرفی دیوارهای خارجی ساختمان احتمال ریزش بیشتری دارد. بنابراین با خروج از ساختمان حتی ممکن است بیشتر در برابر ریزش آوار قرار بگیرید. علاوه بر این اگر شدت لرزش زیاد باشد، به راحتی نمی‌توانید فرار کنید و ممکن است در محل‌های پر خطری مجبور به توقف شوید. بنابراین بهتر است در محل زندگی، محل کار یا محل تحصیل خود از همین حالا مکان‌های امن و مناسب برای پناه گرفتن را شناسایی کنید. در زمان وقوع لرزش‌ها به جای احساسی عمل کردن، بلافاصله در نقطه امنی که از پیش تعیین کرده‌اید، پناه بگیرید و سر و گردنتان را با دست محافظت کنید.

مثلث زندگی یا مرگ؟
چند سال پیش ایمیلی بین کاربران دست به دست شد که در آن به افراد توصیه شده بود هنگام وقوع زلزله به جای پناه گرفتن زیر وسایلی مانند میزهای محکم، باید در کنار آنها پناه گرفت تا زمانی که آوار فرو می‌ریزد، در فضای خالی ایجاد شده قرار بگیرید. اما این توصیه از خیلی جهات درست نیست و حتی می‌تواند میزان بروز تلفات را افزایش دهد. زیرا هیچ‌وقت جهت لرزش‌های زلزله و به دنبال آن نحوه فروریختن آوار قابل پیش‌بینی نیست. بنابراین پیش از زلزله نمی‌توان قطعا دانست که در کدام سمت از یک وسیله محکم در امان خواهیم بود. بنابراین همچنان پناه گرفتن زیر میزهای محکم یا نیمکت‌های مدرسه از امنیت بیشتری برخوردار است.
همچنین براساس همین فرضیه توصیه شده بود که اگر در حال رانندگی هستید، خودروی خود را متوقف کنید، از آن خارج شوید و در کنار آن پناه بگیرید.
در حالی که لرزش زمین می‌تواند موجب حرکت ماشین و آسیب‌تان شود، از طرفی اگر خودروی دیگری در حال تردد باشد ممکن است شما را نبیند و با شما تصادف کند. در زمان زلزله اگر در حال رانندگی هستید، روی سازه‌های تخریب‌پذیر مانند پل‌ها باقی نمانید و خودرو را در مکانی دور از تیر چراغ‌برق و درختان و ساختمان‌ها که احتمال سقوط دارند متوقف کنید و در آن باقی بمانید تا لرزش‌ها تمام شود.

در تختخواب‌تان بمانید
برخی تصور می‌کنند اگر زلزله زمان خواب رخ بدهد باید سریعا از تختخواب خارج شد و در مکان دیگری پناه بگیرند. در صورتی که به توصیه کارشناسان اگر در زمان وقوع زلزله در رختخواب هستید، کافی است بالش خود را روی سرتان قرار دهید و تا پایان لرزش جابه‌جا نشوید.
فقط یادتان باشد برای خواب محل امنی دور از اشیایی که احتمال افتادن دارند، مانند تابلوها، پنجره یا چراغ سقفی انتخاب کنید تا در زمان زلزله در شب با خطر سقوط اشیا مواجه نشوید.

شیرهای اصلی آب و گاز را ببندید
متاسفانه در بسیاری از ساختمان‌ها شیرهای اصلی آب و گاز یا کنتور برق در مکانی دور از دسترس قرار گرفته است. قطع نکردن این تجهیزات در زمان زلزله می‌تواند حوادث جبران‌ناپذیری پدید آورد و میزان خسارت را به چند برابر افزایش دهد.
بنابراین اگر منزل شما نیز چنین طراحی دارد با مشاوره افراد کارشناس آن را تغییر دهید و شیرهای اصلی و کنتور برق را در قسمت‌هایی قرار دهید که در زمان بروز حادثه بتوان بلافاصله آنها را قطع کنید. همچنین مطمئن شوید همه اعضای خانواده نیز از محل آنها اطلاع دارند و می‌توانند به تنهایی آب، برق و گاز را قطع کنند.

تلفن در خدمت تماس‌های اورژانسی
معمولا پس از زمانی که لرزش‌ها به پایان می‌رسد، همه افراد به دنبال برقراری تماس با نزدیکان خود خواهند بود تا از سلامت آنها مطمئن شوند. این حجم از تماس موجب اشغال شدن خطوط تلفن خواهد شد و برقراری تماس‌های اورژانسی را غیر ممکن می‌کند. در این زمان برای جویا شدن حال سایرین به فرستادن پیامک اکتفا کنید و اجازه دهید افراد حادثه دیده بتوانند هرچه سریع‌تر با مراکز فوریت‌های پزشکی و آتش‌نشانی ارتباط برقرار کنند.

عسل اخویان طهرانی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها