مرگ استانکودر 80 سالگی

آن مرد با شال قرمز رفت

آن زمان که شال گردن قرمز مد نبود، این استانکوپوکله پوویچ بود که برای اولین بار شال قرمز را مد کرد. البته این مربوط می‌شود به روزهای شیرین حضور مرد کروات در فوتبال ایران. استانکو قبل از این حضور شیرین، دو سال تلخ را با نشستن روی نیمکت تیم ملی تجربه کرد. سال‌هایی که هیروشیما برای فوتبالدوستان ایرانی شده بود کابوس. حالا اما استانکو دیگر نیست. این مربی دیروز پس از سپری کردن یک دوره بیماری نسبتا طولانی کلیوی که حتی به قطع شدن پایش انجامید، در 80 سالگی درگذشت تا خاطراتش برای همیشه به حافظه فوتبال ایران سنجاق شود.
کد خبر: ۱۱۸۰۸۵۰

به سال 1992 برمی‌گردیم. سالی که دیدار سرنوشت ساز ایران و ژاپن در هیروشیما برگزار شد. تیم ملی قبل از بازی آخرش مقابل ژاپن با یک برد و یک تساوی صدرنشین بود و یک تساوی به منزله صدرنشینی ما و حذف میزبان جام ملت‌های آسیا از مرحله گروهی بود. تیم استانکو بدشانسی اول را دقایقی قبل از شروع بازی با ژاپن آورد؛ جایی که امارات با گل‌های دقایق 81 و 85، بازی یک بر صفر باخته را 2 بر یک از کره شمالی برد. برد کره شمالی یا تساوی، باعث می‌شد تیم ملی قبل از بازی با ژاپن به مرحله حذفی صعود کند، اما حالا یک مساوی می‌خواستیم. تا دقیقه 87 به خواسته‌مان رسیده بودیم، اما گل مشکوک به آفساید کازویوشی میورا، استانکو و میلیون‌ها ایرانی را میخکوب کرد. باور کردنی نبود. قبل از گل میورا صدرنشین بودیم، اما بعد از آن گل همه چیز روی سرمان خراب شد. نادر محمدخانی در اعتراض به تصمیم داور اخراج شد. فرشاد پیوس هم با لگدی که کرمانی مقدم به جمال شریف (داور سوری) زد به اشتباه کارت قرمز گرفت. بعد از بازی هم AFC محرمی، پیوس و کرمانی مقدم را یک سال از فوتبال محروم کرد. ما در همان مرحله گروهی حذف شدیم و ژاپن به لطف آن گل میورا تا فینال رفت و قهرمان آ‌سیا شد.
دو سال بعد تیم ملی با هدایت استانکو، دوباره به ژاپن برگشت تا در بازی‌های آسیایی هیروشیما حضور پیدا کند. هیروشیما اما برای استانکو شهر خوش یمنی نبود. این بار هم در مرحله گروهی حذف شدیم، آن هم با دو تساوی بد مقابل بحرین و ترکمنستان و شکست مقابل چین. پررنگ‌ترین خاطره ما از آن بازی‌ها، ضربه دروازه‌بان بحرین به علی دایی بود که باعث شد مهاجم تیم ملی با طحال پاره به بازی ادامه بدهد. روز آخر با گل‌های پیوس، محرمی، شیرمحمدی و منافی 4 بر صفر یمن را بردیم، اما فایده‌ای نداشت، چون باز هم در مرحله گروهی سوم شدیم تا پرونده استانکو در تیم ملی فوتبال ایران با دو ناکامی در هیروشیما بسته شود.
با این حال عروسی به کوچه استانکو هم آمد. در بازگشت از بازی‌های آسیایی هیروشیما، این مربی کروات سرمربی پرسپولیس شد تا روزهای خوش از راه برسند. قهرمانی پرسپولیس در سال 1374 با استانکو در شرایطی حاصل شد که این تیم در نیم‌فصل شرایط خوبی نداشت، اما پس از آمدن این مربی اوج گرفت و با جبران فاصله 11 امتیازی‌اش با تیم بهمن، قهرمان جام آزادگان شد. این قهرمانی، اولین قهرمانی پرسپولیس در لیگ ایران پس از انقلاب بود. استانکو در سال بعد هم پرسپولیس را با اقتدار قهرمان لیگ کرد. در آن سال هواداران پرسپولیس
تاریخی ترین کامبک این تیم را با استانکو تجربه کردند. همان برد 5 بر صفر مقابل آلیمای قزاقستان را می‌گوییم پس از آن‌که تیم استانکو در بازی رفت 3 بر صفر شکـست خورد. استانکو که به معمار پرسپولیس نوین معروف است، در آن سال‌ها، در رشد بازیکنانی مثل مهدی مهدوی‌کیا، ادموند بزیک، مهرداد میناوند، نعیم سعداوی و... نقش مهمی ایفا کرد.

برانکو: فوتبال کرواسی به استانکو مدیون است

تا قبل از دومین قهرمانی برانکو با پرسپولیس در لیگ برتر، پرافتخارتر‌ین مربی خارجی قرمزها استانکو بود. برانکو وقتی خبر درگذشت هموطنش را شنید گفت: از نظر من استانکو یکی از بزرگ‌ترین مربیان تاریخ فوتبال کرواسی بود و درگذشت او اتفاق تلخی برای فوتبال کرواسی به حساب می‌آید. فوتبال کرواسی به استانکو مدیون است و خاطرات خوبی را برای فوتبال کشورمان رقم زده است.

رضا پورعالی
ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها