همزمانی بحران اقتصادی و سیاسی برای آقای رئیس جمهور

دردسرهای ترامپ ادامه دارد

اختلافات رئیس جمهور آمریکا با حزب دموکرات این کشور بر سر تعطیلی دولت همچنان ادامه دارد و این امر موجب شده تا وضعیت اقتصادی ایالات متحده بسیار متلاطم شود.
کد خبر: ۱۱۸۰۷۶۶
دردسرهای ترامپ ادامه دارد

به گزارش جام جم آنلاین از مهر، شب گذشته «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا میزبان رهبران حزب دموکرات در مجلس سنا و مجلس نمایندگان بود.

سناتور «چاک شومر» و «نانسی پلوسی» در دیدار با ترامپ بر مواضع حزب خود در خصوص بودجه پیشنهاد شده از سوی کاخ سفید پافشاری کردند و رئیس جممهور آمریکا نیز از مواضع قبلی خود در این خصوص کوتاه نیامد.

بعد از این دیدار، چاک شومر و نانسی پلوسی ترامپ را متهم کردند که تحت تاثیر محافظه کاران حاضر در کاخ سفید قرار دارد.

اما در این میان ترامپ با حمله به بانک مرکزی آمریکا سعی کرد تا به نحوی خود را در مشکلات به وجود آمده در نتیجه تعطیلی دولت بیگناه نشان دهد. ترامپ در روزهای گذشته نیز دموکرات ها را مسئول اصلی تعطیلی دولت خطاب کرده بود.

این در حالی است که مجلس نمایندگان آمریکا در نظر دارد در سال جدید میلادی پرونده های ویژه ای را علیه ترامپ به جریان بیندازد.

حمله به بانک مرکزی

ترامپ دیروز دوشنبه در صفحه توئیتر خود با انتقاد از سیاست‌ های بانک مرکزی کشورش، آن را «تنها مشکل اقتصاد آمریکا» خواند و نوشت: مقامات این بانک درکی از بازار ندارند. آنها متوجه اجتناب‌ناپذیر بودن جنگ‌های تجاری، تقویت ارزش دلار یا حتی تعطیلی دولت به دست دموکرات‌ها به علت (عدم تامین بودجه) امور مرزی نیستند.

ترامپ افزود: «فدرال رزرو» مانند گلف‌باز قدرتمند ولی بی‌استعدادی است که نمی‌تواند ضربه‌ای هدفمند داشته باشد و امتیاز کسب کند!

رسانه‌ های آمریکایی در روزهای گذشته به نقل از منابع آگاه از نارضایتی ترامپ از مقام‌های بانک مرکزی این کشور و رایزنی‌های وی برای جایگزینی «جروم پاول» رئیس این بانک خبر داده بودند.

مشاوران ترامپ به او هشدار داده‌اند که اخراج پاول، می‌تواند اقدامی دردسرساز برای اقتصاد آمریکا در سال آینده میلادی باشد.

شدیدترین سقوط وال استریت در ایام کریسمس

اما این وضعیت موجب افت شدید شاخص سهام در بازار وال استریت شده به طوری که برخی از آن با عنوان شدیدترین افت شاخص در ایام کریسمس یاد می کنند.

بر همین اساس همزمان با نگرانی از کند شدن رشد اقتصادی، تعطیلی بخشی از دولت و گزارش‌ها مبنی بر احتمال اخراج رئیس فدرال رزرو (بانک مرکزی) توسط ترامپ، بازار سهام شاهد سقوط مجدد بود.

روز دوشنبه، دو شاخص مهم وال‌استریت بدترین شب کریسمس تاریخ خود را ثبت کردند؛ داوجونز ۵۰۰ واحد ریزش کرد و به زیر ۲۲۰۰۰ واحد سقوط کرد، اس‌اندپی۵۰۰ هم با سقوط ۲۰ درصدی نسبت به رکوردهای اخیر، به آستانه تحمل فنی خود رسید.

بورس نیویورک در هفته‌های اخیر به دلیل نگرانی از کندی رشد اقتصادی سقوط زیادی داشته است، به طوری که ماه دسامبر در این زمینه بدترین ماه از زمان «بحران بزرگ» در ۱۹۳۱ بوده است.

بازار سهام نیویورک روز دوشنبه در آستانه کریسمس با سقوط شاخص‌ها کار خود را آغاز کرد و در زمان بسته شدن در ساعت شش عصر به وقت لندن، دو درصد ارزش خود را از دست داد.

پیش بینی آینده

ترامپ از زمان آغاز به کار دولتش، مانور زیادی روی بهبود شاخص‌های اقتصادی داده است؛ بهبودی که کارشناسان آن را نتیجه سیاست‌های سال‌های پایانی دولت «باراک اوباما» رئیس جمهوری پیشین این کشور می‌دانند.

وی به پشتوانه همین سیاست، تعرفه‌های سنگین تجاری روی واردات برخی محصولات کشورهای اروپایی و آسیایی وضع کرده و یک جنگ بزرگ تجاری را کلید زده است. صندوق بین‌المللی پول پیشتر هشدار داده بود که سیاست یکجانبه‌گرایی دولت این کشور و افزایش موانع تجاری، ضربه‌ای به اقتصاد آمریکا و جهان خواهد بود.

در این میان روز گذشته اعلام شده بود که تعطیلی دولت در سال ۲۰۱۹ طول می کشد و همین امر مشکلات زیادی را برای اقتصاد آمریکا به وجود می آورد.

دولت فدرال آمریکا آخرین بار در ماه اکتبر سال ۲۰۱۳ میلادی تعطیل شد. بنا به اعلام آژانس اعتبارسنجی «استاندارد اند پورز» تعطیلی سال ۲۰۱۳ دولت فدرال ۲۴ میلیارد دلار به اقتصاد آمریکا لطمه زد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها