برنامه‌ای که در زمینه الگوسازی نوجوانان و جوانان فعالیت می‌کند

مهمانان ویژه در شب‌ های «درجه یک»

یکی از برنامه‌های ترکیبی که در سه ماه پاییز روی آنتن شبکه یک رفت و پخش آن همچنان ادامه دارد و البته با استقبال مخاطبان هم روبه‌رو شده برنامه «درجه یک» است که رویکرد گفت‌وگو محور دارد.
کد خبر: ۱۱۷۹۶۴۴

تهیهکننده این برنامه داریوش دلیری، متولد سال 1355و دارای لیسانس کارگردانی سینماست که تاکنون مستندها و برنامههای مختلفی با موضوعات اجتماعی و معارفی را برای شبکههای سیما تهیه کرده است. به همین بهانه سراغ او و همکارانش رفتیم تا از روند تولید و اجرای این برنامه جویا شویم.

برنامه درجه یک از اوایل خرداد امسال در کنداکتور پخش شبکه یک سیما قرار گرفت. دلیری، تهیهکننده این برنامه تلویزیونی، با اشاره به هدف و رویکرد برنامه زنده درجه یک میگوید: «معرفی، تقدیر و گفتن ناگفتههای چهرههای شاخص و موفق اقشار مختلف هنری، فرهنگی و ورزشی در راه رسیدن به موفقیتشان که میتواند الگوپذیری مناسبی از این افراد در تمامی مخاطبان شبکه یک سیما با هر سن و سالی ایجاد کند، بخشی از اهداف این برنامه است.»

وی ادامه میدهد: «رویکرد این برنامه ایجاد امید، نشاط و تقویت روحیه پیروز شدن در کارها در همه افراد جامعه است تا با گفتن عوامل موفقیت فرد دعوت شده در برنامه آن فرد در زمینههای مختلف الگویی برای مخاطبان بشود.»

این تهیهکننده در پاسخ به این پرسش که افراد دعوت شده در این برنامه چگونه انتخاب میشوند، میگوید: «با تشکیل اتاق فکر برنامه در اول هر هفته بسته به شرایط، مهمانان و سوژههای برنامه دعوت میشوند که البته پیامکهایی هم که به دستمان میرسد ما را در انتخاب مهمان برنامه کمک میکند.»

دلیری درباره ارتباط مخاطبان با برنامه نیز میگوید: «با توجه به اینکه این برنامه تازه و نوپا است از پیامکها، تماسها و ارتباطی که مخاطبان در فضای مجازی با ما برقرار کردهاند، نشان از ارتباط خوب و رو به رشد مخاطبان با این برنامه دارد که سعی بر این است این ارتباط هر چه بیشتر و بهتر شود و شاهد پرمخاطب شدن برنامه در آینده باشیم.»

وی در ادامه به تاثیرگزاری رسانه بخصوص تلویزیون در الگوسازی و معرفی افراد موفق جامعه اشاره و تصریح میکند: «رسانه، صددرصد در همه جامعه الگوساز بوده و بر خلاف چیزی که در جامعه جا افتاده که فضای مجازی مخاطب بیشتری نسبت به رسانه دارد، به نظرم اصلا چنین نیست و حتی خوراک صفحات پر بازدید فضای مجازی هم در خیلی موارد از رسانه و بخصوص تلویزیون تامین میشود.»

وی درخصوص تاثیرگذاری برنامه درجه یک در الگوسازی نوجوانان و جوانان معتقد است: «خیلی از این افراد الگوی خود را سلبریتیها قرار دادهاند که برنامهای از این نوع میتواند راه درست و مسیر مشخصتر و بهتری را به جوانان و نوجوانان ارائه کند تا خدای ناکرده در انتخاب الگوی خود دچار اشتباه نشوند.»

دلیری درخصوص علت نامگذاری برنامه، با عنوان درجه یک میگوید: «از آنجایی که شبکه یک بهعنوان شاخص شبکههای سراسری میتواند عنوان درجه یک را در بین شبکهها یدک بکشد، بالطبع افراد درجه یک نیز میتوانند در برنامهای با این عنوان حضور پیدا کنند و دلیل عمده، یک بودن خود شبکه یک است.»

«درجه یک» ، دغدغه همیشگیام بوده است

پدرام کریمی، مجری برنامه «درجه یک»، هم دانشآموخته ادبیات نمایشی از سال 76 به رادیو جوان وارد شد و از سال 88 با اجرای برنامه صبحگاهی شبکه یک با عنوان صبح عالی بخیر، وارد تلویزیون شد و برنامههای مختلفی از قبیل امروزیها، باغ ملی، بوی عیدی و شهر باران و... را اجرا کرده است. در کارنامه هنری وی فیلمنامهنویسی آثاری همچون تلهفیلم آخرین روز سال، بلندترین شب سال و سریالهای دارا و ندار، معراجیها و... به چشم میخورد.

او درباره تفاوت اجرا در برنامه درجه یک با سایر برنامهها میگوید: «برنامه درجه یک، در واقع نوعی تقدیر و تجلیل از پیشکسوتان، مفاخر و درجه یکهای حوزههای مختلف است. بهطور طبیعی حضور این عزیزان نوع مواجهه مجری و شکل گفتوگو با ایشان را متفاوت میکند. گفتوگو در کمال ادب و احترام و دوری از بحث و جدل و همچنین مجال بیشتر برای صحبتها و درد دلهای مهمان مواردی است که در این برنامه و در گفتوگوها بیشتر مورد توجه قرار میگیرد.»

وی درخصوص برنامه درجه یک معتقد است: «این دغدغه همیشگی من و تهیهکننده بود که ایکاش برنامهای در تلویزیون تولید میشد برای تقدیر از پیشکسوتان و حتی بازنشستگان و کسانی که به علت کهولت سن ممکن است کمتر از آنها سراغی گرفته شود. البته در گذشته سازمان صداوسیما جشنواره چهرههای ماندگار را برگزار میکرد؛ اما در قالب یک برنامه مجزا و اختصاصی این اتفاق نمیافتاد تا اینکه طرح برنامه درجه یک به گروه اجتماعی شبکه اول ارائه شد و خوشبختانه مورد قبول و پذیرش مدیران قرار گرفت و به سرعت پیشتولید کار آغاز شد و سپس بهصورت هفتگی و ابتدا روزهای پنجشنبه و حالا هر جمعه، بعد از خبر ساعت 19 روی آنتن میرود. بهرغم آنکه برنامه هفتگی پخش میشود، خوشبختانه تا اینجای برنامه، مخاطب ثابت خودش را پیدا کرده، اما با اضافه کردن روزهای پخش حداقل سه روز در هفته اتفاقات بهتری نیز خواهد افتاد.»

کریمی با بیان اینکه از جمله متر و معیارهای مهم در ارزیابی عناصر مختلف رسانه فراگیری همچون تلویزیون، میزان استقبال و رضایت مخاطب است، میافزاید: «به همین جهت اجرای موفق اجرایی است که نظر مخاطب را به خودش جلب کند البته نه به هر شکل و ترفندی؛ بهطور کلی اجرای خوب نه تنها با مجری خوب بلکه با یک مجموعه خوب و کاربلد اتفاق میافتد که همگی دست به دست هم میدهند تا مجری کارش را درست انجام دهد و بخوبی دیده شود.»

وی درخصوص ویژگیهای یک مجری موفق میگوید: «از ویژگیهای یک مجری تسلط کامل به ادبیات و زبان مرجع، دایره واژگانی گسترده، صدای سالم، بیان مناسب، قدرت کنترل احساسات، هیجانات، شکل و ظاهر آراسته و قابل پذیرش و... است. با این حال هستند مجریانی که همه این ویژگیها را ندارند، اما به ظاهر موفق هستند و مخاطب آنها را پذیرفته است. بنابر این دارا بودن این ویژگیها، تضمین خوب بودن مجری نیست و شرایط دیگری مانند برنامه و محتوای آن، عوامل برنامه و... در موفقیت یک مجری نقش دارند.»

کریمی به اهمیت مطالعه و تحقیق قبل از اجرای برنامه اشاره و خاطرنشان میکند: «تحقیق در مورد مهمان و موضوع برنامه به طور خاص از وظایف ابتدایی و بدیهی یک مجری است. اصلی در اجرا وجود دارد که میگوید اگر جواب سوالی را نمیدانید هیچ وقت آن را نپرسید.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها