گفت و گو با دکتر مریم مقدسی جهرمی،متخصص روماتولوژی

چرا پوکی استخوان خطرناک است؟

پوکی استخوان فرد را مستعد شکستگی می‌کند و تا زمانی که فرد مبتلا به شکستگی نشده از بیماری خود اطلاعی ندارد. متاسفانه شکستگی‌ها بدون علامت هستند. فرد ممکن است در ناحیه ستون فقرات دچار شکستگی باشد، ولی متوجه نشده و دچار خمیدگی شود، اما شکستگی در ناحیه لگن علامت دارد‌. متاسفانه کسی که به علت شکستگی بستری می‌شود، بعد از بهبودی از بیمارستان مرخص می‌شود بدون این‌که از نظر پوکی استخوان بررسی انجام شود. در نتیجه درمان نمی‌شود. با هر شکستگی، خطر بعدی آن افزایش می‌یابد و اگر فرد دوبار دچار شکستگی شود، خطر بعدی تصاعدی بالا می‌رود.
کد خبر: ۱۱۷۷۲۹۶

تراکم استخوان تا چه سنی افزایش مییابد؟

بیشترین تراکم استخوان درکودکان و نوجوانان صورت میگیرد، اما تا 25 تا 30 سالگی استخوان بیشتر ساخته شده و کمتر برداشته میشود. بنابراین لازم است از سن کودکی ورزش و فعالیت بدنی داشته باشید و کلسیم و ویتامین D به بدن برسد. از حدود 30 تا40 سالگی حالت دو کفه برابر داریم؛ یعنی ساخت استخوان و برداشت آن تقریبا برابر میشود. ولی از 40 سالگی برداشت استخوان بهتدریج پیشی میگیرد و در خانمهای یائسه در ده سال اول این شیب دو برابر میشود و سرعت پیشرفت به سمت پوکی استخوان میرود. هرچه توده استخوانی که در ابتدا ساخته شده بیشتر باشد، احتمال پوکی استخوان در آینده کمتر خواهد بود.

آیا برای پیشگیری از پوکی استخوان ورزش خاصی وجود دارد؟

ورزش به افزایش توده استخوانی کمک میکند؛ مثلا ورزشهایی مثل والیبال، بسکتبال، طناب زدن و پرش میتواند باعث افزایش تراکم استخوان شود. همچنین ورزش به حفظ تعادل بدن و تقویت عضلات و پیشگیری از افتادن و زمین خوردن کمک میکند. پیادهروی، دویدن و شنا در این موارد موثر است و جلوی شکستگی را میگیرد.

آیا بیماری پوکی استخوان در افرادی که سابقه خانوادگی این بیماری را دارند قابل پیشگیری است؟

بیشترین سهم را در این بیماری ژنتیک و سابقه خانوادگی دارد. این فرد باید زودتر بررسی شود و درمانهای لازم را دریافت کند. همچنین با مصرف لبنیات، ورزش و ویتامین D کافی و در صورت لزوم مصرف دارو، تراکم استخوان را افزایش دهد.

چه کسانی لازم است از نظر وجود پوکی استخوان بررسی شوند؟

تمام خانمهای یائسهای که دارای عامل خطر هستند باید بررسی شوند. این عوامل خطر عبارتند از: تغذیه نامناسب، بیماریهای مزمن، مصرف برخی داروهای خاص، ابتلا به بیماریهای خاص و سابقه شکستگی.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها