حسینی در واکنش به نتایج انتخابات آمریکا در گفتگو با جام‌جم آنلاین:

هشدار آمریکایی‌ها نسبت به سیاست‌های ترامپ

انتخابات میاندوره‌ای کنگره آمریکا قرار است امروز سه شنبه برگزار شود. درخصوص نتیجه این انتخابات و تبعات آن گفت‌وگویی داشتیم با فواد ایزدی، استاد دانشگاهی که عمری را در آمریکا گذرانده و سال‌هاست به مطالعه تحولات این کشور مشغول است.
کد خبر: ۱۱۷۵۳۰۶

پیشبینی شما از نتیجه انتخابات میا دورهای چیست؟

نظرسنجیهای مراکز متعدد نشان میدهد در انتخابات مجلس نمایندگان دموکراتها پیروز خواهند شد. در انتخابات سنا هم رقابت خیلی نزدیک است ولی به نظر میرسد جمهوریخواهان با اختلاف یکی دو رای کنترل خود را حفظ کنند.

البته در این میان نکتهای وجود دارد و آن هم اینکه شرایط متغیر جامعه آمریکا باعث میشود چندان نتوان به نظرسنجیها اعتماد کرد. برای مثال در جریان انتخابات ریاستجمهوری سال 2017 آمریکا ناظران بارها از شانس بالای هیلاری کلینتون برای پیروزی گفتند، اما برخلاف این پیشبینیها
دونالد ترامپ پیروز انتخابات شد.

شاید علت این باشد که جامعه آمریکا از نظر سیاسی در حال تحول است. افراد بسیاری که قبلا رای نمیدادند اکنون به دلایل مختلف تشویق شدهاند در انتخابات مشارکت کنند و خیلی از افرادی که قبلا به تغییر امید داشتند اکنون مایوس شدهاند و به انتخابات اهمیت نمیدهند.

در آستانه انتخابات، ترامپ بسیار فعال شده و این روزها در میتینگهای تبلیغاتی متعددی حضور داشت. او گفته گرچه نام وی روی ورقههای رأی نیست، اما این انتخابات برای او حکم رفراندوم را دارد.فکر میکنید پیروزی احتمالی دموکراتها در انتخابات مجلس نمایندگان چه تبعاتی برای ترامپ داشته باشد؟

مهمترین چالشی که دموکراتها میتوانند برای ترامپ بهوجود آورند، استیضاح اوست. اما باید توجه داشت استیضاح رئیسجمهور در آمریکا پروسه طولانی و دشواری دارد. برای این منظور ابتدا باید ثابت شود رئیسجمهور مرتکب جرمی شده است و در ادامه مجلس نمایندگان و سنا نیز تایید کنند که این جرم اتفاق افتاده و صلاحیت فرد خاطی مخدوش شده است. برای تایید وقوع جرم در مجلس سنا به رای دو سوم نمایندگان نیاز است که با توجه به تعداد بالای جمهوریخواهان در این مجلس بعید به نظر میرسد دموکراتها موفق به جمع این تعداد رای به منظور استیضاح ترامپ شوند. البته چون در سیستم سیاسی آمریکا قوانین باید به تایید هر دو مجلس برسد ترامپ مشکل جدی در تصویب قوانین پیشنهادی خود خواهد داشت. با تصاحب کنترل مجلس نمایندگان از سوی دموکراتها، سیستم به نوعی قفل میشود و انسداد سیاسی رخ خواهد داد.

در صورت پیروزی دموکراتها در مجلس نمایندگان، تغییراتی در سیاست آمریکا در قبال ایران و خاورمیانه قابل تصور است؟

پیروزی دموکراتها تاثیری بر سیاست آمریکا در قبال ایران نخواهد داشت. چون قاطبه سیاستمداران آمریکایی اکنون فکر میکنند سیاست کنونی جواب داده است. قبل از خروج آمریکا از برجام، تعدادی از سیاستمداران دموکرات هشدار میدادند ترامپ نباید از توافق خارج شود، چرا که این امر موجب خارج شدن ایران از توافق و از دست رفتن دستاورد اوباما در محدود کردن ایران خواهد شد. اما با ماندن ایران در برجام، به نوعی صحت تحلیل ترامپ تایید شده و مخالفان رویکرد ترامپ در قبال ایران حرفی برای گفتن ندارند. از این رو بعید است نتیجه انتخابات تاثیری بر سیاست آمریکا در قبال ایران داشته باشد.

اما در مورد خاورمیانه چنین تغییری در سیاست آمریکا محتمل است. ارتباطات گسترده ترامپ با عربستان در ماههای اخیر مورد نقد جدی دموکراتها بوده و میتواند مساله ساز باشد. همچنین انتقادات جدی درخصوص سیاست آمریکا در قبال جنگ یمن و بحران عربستان - قطر و نیز مناقشه سوریه وجود دارد که پیروزی دموکراتها میتواند فرصت طرح آنها را فراهم کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها