زمان تحقق این فناوری: بین سال‌های ۲۰۲۶ تا ۲۰۳۰

فناوری نفس‌کشیدن طولانی زیر آب

تا به حال پیش آمده که دوست داشته باشید، براحتی زیر آب نفس بکشید؟ شاید در آینده‌ای نه چندان دور بتوانید این کار را انجام دهید.
کد خبر: ۱۱۷۵۱۸۱

دانشمندان دانشگاه ایالت جنوبی دانمارک نوعی ماده بلورین تولید کردهاند که میتواند به اکسیژن چسبیده و آن را در غلظت بسیار بالا ذخیره کند. از این بلورها میتوان به جای مخزن اکسیژن برای افراد، صنایع و حتی وسایل نقلیه به عنوان منبع سوختی نیز استفاده کرد. این بلورها میتوانند مانند یک حسگر عمل کرده و مولکولهای اکسیژن را در خود جای دهند. در واقع اکسیژن وارد ساختارهایشان شده و به آنها میچسبد و به این ترتیب آنها میتوانند مولکولهای اکسیژن را ذخیره و جابهجا کنند.

بلورها با ساختارهای مولکولی و الکترونیک فعال شده و به همین دلیل در ساختار آنها از کبالت استفاده میشود تا ساختار مولکولی و الکترونیکی کبالت، میل به جذب اکسیژن را در بلور افزایش دهد.

محققان دانمارکی توضیح میدهند با استفاده از این بلورها، غواصها دیگر مجبور به حمل مخزن اکسیژن نیستند و با بهرهگیری از این فناوری میتوانند اکسیژن مورد نیاز خود را تامین کنند. این بلورها، مانند هموگلوبین مصنوعی، اکسیژن را از هوا یا آب محیط اطراف خود گرفته و پس از فیلتر، ذخیرهسازی میکند. میتوان گفت فقط یک قاشق غذاخوری از این ماده بلورین، میتواند تمام اکسیژن موجود در یک اتاق را در خود ذخیره کند. سپس این اکسیژن در مواقع مورد نیاز به آرامی دوباره منتشر میشود. جالبتر از همه اینکه اکسیژن میتواند مانند اسفنجی که آب را به خود میگیرد و هنگام فشرده شدن آب را بیرون میفرستد، جذب بلور شده یا از آن خارج شود و البته از کیفیت اکسیژن، اندکی هم کم نشود. به این ترتیب میتوانید هنگام رفتن زیر آب، بدون هیچ زحمتی، اکسیژن مورد نیاز خود را درون مادهای حاوی بلورهای ذخیرهکننده اکسیژن همراه ببرید و از آن استفاده کنید و ساعتها زیر آب بمانید. این بلور ذخیرهکننده اکسیژن، مناسب بیماران مبتلا به مشکلات تنفسی و همچنین بیمارانی است که سرطان ریه دارند. آنها دیگر مجبور به حمل مخازن سنگین اکسیژن نیستند.

منبع: Quantumrun

نادیا زکالوند

جامجم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها