سوغات سیستان، کلوچه زابلی

چند روز پیش یکی از همکارانم در زاهدان برایم سوغاتی‌هایی از خوراکی‌های بومی‌شان فرستاد. یکی از خوشمزه‌ترین آنها شیرینی معروف به کلوچه زابلی بود که از نظر طعم و کیفیت و غذایی‌ات به پای کلوچه‌های کارخانه‌ای و آنهایی که در فانتزی پزها پخت می‌شود نمی‌رسید. با توجه به این که طعم متفاوت این کلوچه را چشیدم و از ترکیبات و گیاهان معطری که در آن به کار رفته بود نهایت لذت را بردم، لازم دانستم با توصیف مزایای آن دیگر استان‌ها به خصوص فانتزی پزهای پایتخت نشین را به پخت یا سفارش این محصول که هم شیرینی و هم میوه است ترغیب کنم.
کد خبر: ۱۱۷۲۷۰۰

کلوچه زابلی دو نوع دارد؛ مغزدار و ساده که مغزدار با مغزی خرما، سه‌گوش است و به آن مثلثی هم می‌گویند و از آرد سبوس‌دار، خمیرمایه، آب یا شیر، روغن مایع و گیاه معطر رازیانه یا همان بادیان و سیاهدانه تهیه می‌شود. تفاوت این کلوچه نسبت به سایر شیرینی ‌ها کمترین استفاده از شکر و روغن در خمیر آن و عطر و طعم ملایم رازیانه و مغز خرمای تازه آن است که آن را به فرآورده‌ای سالم و رژیمی با طعمی خوشایند و متفاوت تبدیل کرده است. کلوچه زابلی همراه با شیر یا چای برای افرادی که مراقب تناسب اندامشان هستند و بویژه دانش‌آموزان، مغذی و مقوی‌ترین میان وعده است.

کلوچه‌ای با خواص درمانی

نوع مثلثی به دلیل دارا بودن رازیانه و خرما طبع گرمی دارد و رازیانه به کار رفته در آن سرشار از ترکیباتی مشابه هورمون زنانه استروژن (فیتواستروژن ها) است که به عنوان یک گزینه مکمل در کنار سایر اقدامات درمانی می‌تواند به تنظیم قاعدگی‌های نامنظم و رفع اختلالات هورمونی کمک کند.

الگوبرداری از شیرینی‌های بومی

اغلب کلوچه‌هایی که در کارخانجات و فانتزی پزهای سطح شهرها تهیه می‌شود متشکل از آرد بدون سبوس و روغن قنادی هستند و مغزی آنها از شکر زیاد و اسانس و درصد کمی خرما تهیه می‌شود که اغلب مرغوبیت و ارزش تغذیه‌ای ندارند. پیشنهاد می‌شود برای افزایش ارزش و کیفیت تغذیه‌ای و تنوع خصوصا محصولات شیرین کارخانه‌ای از ترکیبات و گیاهان معطر مورد استفاده در شیرینی‌های بومی سایر استان‌ها که بدون نیاز به مواد نگهدارنده ماندگاری بالایی نیز دارند، الگوبرداری شود.


فاخره بهبهانی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها