پزشکان همیشه از نقش شیر و مواد لبنی در قوی‌تر کردن استخوان‌ها گفته‌اند و بر مصرف روزانه این ماده مغذی تأکیده داشته‌اند. اما تحقیقاتی که بتازگی در دانشگاه «مک‌مستر» کانادا به سرپرستی «مژگان دهقان»، پژوهشگر ارشد گروه پژوهش اپیدمیولوژی تغذیه روی 21 کشور دنیا انجام شده، نشان می‌دهد شیر فوایدی فراتر از اینها دارد و مصرف روزانه سه وعده از آن می‌تواند ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و مرگ و میر ناشی از آن را تا حد زیادی کاهش دهد.
کد خبر: ۱۱۶۵۳۱۷

این در حالی است که مطالعات نشان میدهد افرادی که روزانه کمتر از نصف وعده مواد لبنی چرب مصرف میکنند، بیشتر از افرادی که روزی سه وعده مواد لبنی استفاده میکنند، دچار بیماریهای قلبی و عروقی میشوند و بیشتر در معرض مرگ ناشی از این بیماریها قرار میگیرند.

مصرف شیر و مواد لبنی بویژه در افراد کمدرآمد که از نظر تغذیه هم وضعیت مناسبی ندارند، اهمیت بالایی دارد. مواد لبنی معمولا در دنیا، در آمریکای شمالی و اروپا بیش از هر نقطه دیگری از دنیا مصرف میشود، به طوری که مردم این نواحی روزانه تا 45 وعده شیر و مواد لبنی مصرف میکنند؛ در حالی که مردم آسیای جنوبی، چین، آفریقا و آسیای جنوب شرقی کمتر از یک وعده در روز مواد لبنی و شیر استفاده میکنند. یک وعده استاندارد که هر نفر باید در طول روز مواد لبنی مصرف کند، شامل یک لیوان شیر معادل 244 گرم، یک فنجان ماست معادل 244 گرم، یک تکه پنیر معادل 15 گرم یا یک قاشق چایخوری کره به میزان پنج گرم میشود.

محققان، مطالعات خود را روی شماری از افراد 35 تا 70 ساله انجام دادند و آنها را به چهار گروه تقسیم کردند. گروهی که هرگز مواد لبنی نمیخوردند، گروهی که کمتر از یک وعده، گروهی که بین یک تا دو وعده و گروهی که بیشتر از دو وعده در روز از مواد لبنی استفاده میکردند. گروهی که بالاترین مصرف مواد لبنی را داشتند در مقایسه با گروهی که مواد لبنی مصرف نمیکردند، کمترین میزان مرگ و میر ناشی از بیماریهای قلبی و عروقی را داشتند. محققان بر این باورند با وجود این که چربیهای اشباع، شاخصی برای کلسترول LDL به شمار میرود، اما شواهدی وجود دارد که بعضی چربیهای اشباع هم هستند که برای سلامت قلب و عروق مفیدند. مواد لبنی همچنین حاوی ترکیبات مفیدی هستند که از اسیدهای آمینه خاص، چربیهای غیراشباع، ویتامینهای K1 و K2، کلسیم، منیزیم، پتاسیم و پروبیوتیکها هستند.

منبع: یوپیآی

ندا اظهری
جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها