مرغان آوازه‌خوان می‌توانند هریک از اعضای آشنای گونه‌های خود را با آواز منحصربه‌فردشان تشخیص دهند. البته تاکنون نتایج تحقیقات نشان داده گونه‌های مختلف پرنده‌ها یکدیگر را تشخیص داده و با هم همکاری می‌کنند. اما اخیرا محققان استرالیایی در بررسی‌های خود متوجه شدند که این ارتباط‌ها ممکن است فقط در میان گونه خاصی از پرندگان نباشد و بین گونه‌های مختلف نیز صورت بگیرد.
کد خبر: ۱۱۶۲۳۷۰

محققان دانشگاه شیکاگو و دانشگاه نبراسکا، دو گونه چکاوک رنگین و باشکوه یافتند که میتوانند پرندههای خاصی از گونههای دیگر را بشناسند. هر دو نوع چکاوک از نوع پرندگان کوچک و غیرمهاجر هستند که از حشرات تغذیه کرده و در گروههای بزرگ خانوادگی زندگی میکنند و در ضمن در یک زمان از سال به زاد و ولد میپردازند. جنس نر این دو نوع چکاوک، پرهای آبیرنگ بینظیری دارد. محققان هنگام بررسی این دو گونه از چکاوکها متوجه شدند اعضای این دو گونه پرنده به جای رقابت با یکدیگر، روابط مثبت و خوبی با هم دارند.

محققان هنگام بررسی رفتار این پرندگان، ابتدا صدای ضبطشده یک گونه از چکاوک را برای گونه دیگر پخش کردند و متوجه شدند پرنده دیگر برای پیدا کردن منبع صدا به جستوجو پرداخت. در آزمایشهای بعدی، صداهایی پخش شد که شبیهسازی صداهایی است که معمولا نشان از نفوذ پرندهای به قلمرو پرنده دیگر دارد.

این دو نوع پرنده، هنگام شنیدن این صداها، یکدیگر را شناختند و هیچکدام با یکدیگر مشکلی نداشتند. همچنین آواز پرندگان گونههای کاملا متفاوت از پرندگان، همین واکنشها را داشت. اما پرندههای نر غالب از هر دو گونه به آوازهای ناآشنا از چکاوکهای رنگی قلمروهای دیگر، واکنشهای تهاجمی نشان میدهند.

محققان معتقدند دوستی میان انواع گونههای چکاوکها باعث میشود این پرندگان بتوانند از لانه هایشان در برابر شکارچیان بهتر محافظت کنند و همچنین مهاجمان قلمرویشان را از خود برانند.

منبع: BBC Focus

مترجم: نادیا زکالوند

جامجم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها